În loc de sedii de bănci sau cazinouri la parterul blocurilor, acum apar magazine sau restaurante pentru orice gust sau buzunar.Băncile, cazinourile sau magazinele de mobilă lasă locul dezvoltării unor afaceri care, înainte de criză, nu le puteau concura la plata chiriei.
În prezent, cea mai dinamică extindere la stradă aparţine, în funcţie de zone, magazinelor de cartier, restaurantelor, cafenelelor sau caselor de amanet. Tot aici putem să amintim reapariţia autoservirilor cu mâncare ieftină. Printre beneficiile actualei crize merită amintită diversificarea ofertei din retailul stradal. Profiturile din urmă cu doi-trei ani sunt cu totul altfel distribuite pe diferite tipuri de afaceri în prezent. Drept urmare, cei care aveau putere financiară mai mare înainte şi puteau alege locul pe care să-l închirieze nu mai sunt acum în „pole position".
„Criza a permis unor sectoare întregi din retail să aibă acces la spaţii de bună calitate. Se naşte astfel o ofertă mai diversificată de magazine, care pentru consumator e un lucru bun. Înainte, consumatorul de cartier voia să cumpere ceva pe stradă, dar dădea doar de bănci şi cazinouri", spune Răzvan Gheorghe, Managing Director, Partener Cushman & Wakefield. „Era greu înainte ca un magazin de pantofi sau unul cu articole sportive să ofere o asemenea profitabilitate încât să concureze cu o bancă la alegerea spaţiului dorit spre închiriere. Acum acest lucru a devenit posibil", adaugă Răzvan Gheorghe.
Afaceri în scădere
Majoritatea afacerilor de succes din anii trecuţi au fost legate direct sau indirect de dezvoltarea imobiliară, susţinută de creditare. Aici pot fi amintite băncile, notariatele, magazinele de fashion sau diverse firme care aveau birouri la parterul blocurilor. Multe firme de acest gen şi-au redus activitatea sau au dispărut, lăsând locul altora. „Sunt situaţii în care companiile au intrat în insolvenţă şi au închis spaţiile, inclusiv pe cele aflate pe artere principale", a declarat Estera Enache, Senior Retail Consultant, DTZ Echinox. Aici de amintit sunt magazinele de bijuterii de pe bulevardul Magheru, care au început să se închidă încă de anul trecut. La acestea putem adăuga magazine de îmbrăcăminte sau decoraţiuni închise pe Calea Victoriei, zonă care, deşi este centrală, are un trafic pietonal destul de redus.
Pe de altă parte, destinaţia unor spaţii a fost schimbată. „Amintesc aici spaţiile destinate anterior comerţului cu mobilă sau pentru birouri, în locul cărora au apărut magazine Carrefour Market sau Red Market", precizează Luiza Moraru, Head of Retail Department, CB Richard Ellis. Printre cele mai legate de boom-ul imobiliar sunt notariatele, pentru care grosul profitului provenea din certificarea vânzării de apartamente. Dacă încă nu se poate vorbi de renunţarea la activitate, tot mai multe dintre acestea îşi pun serios problema chiriei şi a relocării. Asta pentru că, în vremea boom-ului, notariatele îşi permiteau spaţii generoase, cu mai mulţi angajaţi, la parterul blocurilor şi în zone cu vad de clienţi, ca urmare a profiturilor mari.
„Împinge tava" se întoarce
De 6-7 ani din Capitală au dispărut unităţile de alimentaţie publică în regim de autoservire. Acestea încep să reapară, ca urmare a mâncării ieftine oferite, corelată salariilor în
scădere. Amintim aici centrul deschis în zona piaţa Sudului, aproape de Big Berceni, precum şi alimentara cu regim de autoservire din piaţa Alba Iulia. Succesul acestora este dat de cozile
mari formate, fapt care e cel mai clar semn de revenire a acestui gen de afacere.
Pe de altă parte, obiceiurile de consum ale românilor readuc la viaţă zona Lipscani.
30 August 2010