În loc de sedii de bănci sau cazinouri la parterul blocurilor, acum apar magazine sau restaurante pentru orice gust sau buzunar.Băncile, cazinourile sau magazinele de mobilă lasă locul dezvoltării unor afaceri care, înainte de criză, nu le puteau concura la plata chiriei.

În prezent, cea mai dinami­că extindere la stradă aparţine, în funcţie de zone, magazinelor de cartier, restaurantelor, cafenelelor sau caselor de amanet. Tot aici putem să amintim reapariţia autoservirilor cu mâncare ieftină. Printre beneficiile actualei crize merită amintită diversificarea ofertei din retailul stradal. Profiturile din ur­mă cu doi-trei ani sunt cu totul altfel distribuite pe diferite tipuri de afa­ceri în prezent. Drept urmare, cei care aveau putere financiară mai mare înainte şi puteau alege locul pe care să-l închirieze nu mai sunt acum în „pole position".

„Criza a permis unor sectoare în­tregi din retail să aibă acces la spaţii de bună calitate. Se naşte astfel o ofertă mai diversificată de magazine, care pentru consumator e un lucru bun. Înainte, consumatorul de cartier voia să cumpere ceva pe stradă, dar dădea doar de bănci şi cazinouri", spune Răzvan Gheorghe, Managing Director, Partener Cush­man & Wakefield. „Era greu înainte ca un magazin de pantofi sau unul cu articole sportive să ofere o asemenea profitabilitate încât să concu­reze cu o bancă la alegerea spaţiului dorit spre închiriere. Acum acest lucru a devenit posibil", adaugă Răzvan Gheorghe.

Afaceri în scădere

Majoritatea afacerilor de succes din anii trecuţi au fost legate direct sau indirect de dezvoltarea imobi­liară, susţinută de creditare. Aici pot fi amintite băncile, notariatele, ma­gazinele de fashion sau diverse fir­me care aveau birouri la parterul blo­curilor. Multe firme de acest gen şi-au redus activitatea sau au dis­pă­rut, lăsând locul altora. „Sunt si­tuaţii în care companiile au intrat în insolvenţă şi au închis spa­ţiile, inclusiv pe cele aflate pe artere principale", a declarat Estera Ena­che, Se­nior Retail Consultant, DTZ Echi­nox. Aici de amintit sunt magazinele de bijuterii de pe bulevardul Ma­gheru, care au început să se în­chidă încă de anul trecut. La acestea pu­tem adăuga magazine de îmbră­că­minte sau decoraţiuni închise pe Ca­lea Victoriei, zonă care, deşi este cen­trală, are un trafic pietonal des­tul de redus.

Pe de altă parte, destinaţia unor spa­ţii a fost schimbată. „Amintesc aici spaţiile destinate anterior co­mer­ţului cu mobilă sau pentru bi­rouri, în locul cărora au apărut ma­gazine Carrefour Market sau Red Market", precizează Luiza Moraru, Head of Retail Department, CB Ri­chard Ellis. Printre cele mai legate de boom-ul imobiliar sunt notaria­tele, pentru care grosul profitului pro­venea din certificarea vânzării de apartamente. Dacă încă nu se poa­te vorbi de re­nunţarea la activitate, tot mai multe dintre acestea îşi pun serios problema chiriei şi a relocării. Asta pentru că, în vremea boom-ului, notariatele îşi permiteau spaţii generoase, cu mai mulţi angajaţi, la parterul blo­curilor şi în zone cu vad de clienţi, ca urmare a profiturilor mari.

„Împinge tava" se întoarce

De 6-7 ani din Capitală au dis­părut unităţile de alimentaţie pu­bli­că în regim de autoservire. Aces­tea încep să reapară, ca urmare a mân­cării ieftine oferite, corelată salarii­lor în scădere. Amintim aici centrul deschis în zona piaţa Sudului, aproa­pe de Big Berceni, precum şi alimentara cu regim de autoservire din pia­ţa Alba Iulia. Succesul acestora este dat de cozile mari formate, fapt care e cel mai clar semn de revenire a acestui gen de afacere.
Pe de altă parte, obiceiurile de con­sum ale românilor readuc la via­ţă zona Lipscani.

 




Sursa

30 August 2010