Sunt intrebat frecvent in ultima vreme daca acum este un moment potrivit pentru un start-up si care ar putea fi niste directii interesante de a dezvolta noi afaceri in aceasta perioada.

MARIUS GHENEASincer, cred ca nu este deloc un moment bun pentru noi afaceri de tip start-up (adica acele afaceri dezvoltate de la zero de antreprenori), eventual cu foarte mici exceptii, in directii care nu necesita capital si care ar putea servi anumite necesitati specifice ale companiilor intr-o criza financiara (servicii pe recuperari de creante, servicii pe restructurarea costurilor, in general, sau pe resurse umane in particular si altele asemenea).

Si spun asta pentru ca in perioada urmatoare vor fi oricum foarte multe afaceri deja create in care se va putea investi usor, pentru ca multe au deja un afis mare pe ele unde scrie "for sale" (deoarece nu mai au cash si nu vor putea accesa finantari eficiente pentru dezvoltare sau macar pentru supravietuire), asa ca demararea de noi proiecte start-up, indiferent cat de interesante ar fi ideile si potentialul business-ului, ar prezenta, cred eu, un risc foarte mare in aceasta perioada.

Comparatia pe care as folosi-o ar fi alternativa unei persoane interesate de cumpararea unei case. Aceasta persoana are in general doua variante: sa cumpere o casa la cheie sau sa cumpere una in stadiul de proiect, iar intrebarea este pe care dintre cele doua o va prefera.

Intr-o situatie normala, multi cumparatori vad un avantaj in a cumpara o casa din stadiul de proiect: este mai ieftina (pentru ca prin commitment-ul sau financiar, cumparatorul sustine efectiv investitia constructorului) si este mai configurabila decat una deja terminata (poti sa compartimentezi cum vrei, sa structurezi si sa decorezi dupa propriul gust).

Cam acestea ar fi si avantajele unui start-up intr-o perioada economica normala: costa mai putin sa incepi un business decat sa cumperi unul existent, plus ca poti sa il structurezi dupa "gust", nu trebuie sa il restructurezi de nevoie.

Dar la aceeasi intrebare, intr-o perioada de criza financiara ca cea de acum, raspunsul fara dubii este ca orice cumparator va alege "casa deja terminata", din cel putin doua motive serioase: pe fondul crizei, o casa deja finalizata si nevanduta, mai ales daca a fost construita pe credit (aici e paralela cu o afacere deja existenta si eventual chiar bine "construita", dar cu probleme financiare), inseamna un cost semnificativ, astfel ca pe o piata inghetata a tranzactiilor, vanzatorul va fi dispus sa ofere un discount semnificativ ca sa realizeze vanzarea (si se ajunge la situatia in care casele terminate sunt mai ieftine decat cele aflate doar in proiect); al doilea motiv este ca o casa in stadiul de proiect (aici apare paralela cu un start-up de business) s-ar putea sa nu fie niciodata terminata de constructor, din lipsa de finantare, faliment sau alte motive tipice in perioade de criza, in schimb cumparatorul va fi fost obligat sa achite deja un avans (adica sa inceapa sa investeasca, avand un risc semnificativ ca proiectul nu va fi realizat sau terminat).

Asa ca opinia mea e clara: acum nu e momentul potrivit pentru a porni o noua afacere.

Dar in cazul in care cineva porneste o asemenea afacere noua acum, poate chiar pe anumite nise de piata legate de oportunitatile pe care criza le ofera, cel mai important obstacol pe care trebuie sa il depaseasca un asemenea start-up este in opinia mea finantarea: finantarea bancara nu mai este disponibila in prezent pentru un start-up din cauza lipsei de lichiditate si a restrictionarii conditiilor de acces la credit pentru companii noi, leasing-ul are si el aceleasi restrictii si bariere in crestere fata de un business nou, investitori cu cash sunt putini, asa ca problema securizarii capitalului de start este critica (si aici nu ma refer doar la capitalul necesar in prima luna, ci in primul an sau poate chiar in primele 18 luni, pana cand afacerea ar putea sa se echilibreze pe cash-flow operational).

Vom vedea probabil in 2009 foarte multe falimente de mici companii tocmai din aceasta cauza, a optimismului antreprenorilor care au planificat la start-up ca vor ajunge la breakeven foarte rapid, dar si a lipsei de planificare financiara pe termen mai lung, pe ideea ca „bagam acum in start-up toti banii de care dispunem, iar daca vor mai fi necesari in viitor alti bani, ne gandim atunci la solutii".

Din pacate, o companie este o masina nemiloasa care, pana cand poate produce bani pentru antreprenori, stie doar sa „toace" bani luna de luna, lucru pe care numai antreprenorii care au trecut prin aceasta experienta dura macar o data in viata, il inteleg cu adevarat.

Marius Ghenea, presedinte PCfun.ro

Sursa

20 December 2008