0-642-9842_poza_1184333621.jpgCine urmareste sa faca o cariera intr-o companie multinationala din Bucuresti sau pur si simplu doreste sa gaseasca un job bine platit in Capitala nu mai este nevoit sa renunte la viata linistita de provincie. Parafrazand un vechi proverb, nu intotdeauna vine Mahomed la munte, mai vine si muntele la Mahomed. Astfel, firmele bucurestene se muta tot mai aproape de casele angajatilor, chiar si ale celor din provincia apropiata.
Eugen T. este un ploiestean care lucreaza la una dintre companiile ce-si au sediul in zona Piata Victoriei-Berzei din Bucuresti.

Pana aici nimic special, ca el probabil ca sunt zeci de mii de prahoveni care si-au facut un rost in Capitala. Un singur amanunt: face naveta zilnic de la Ploiesti la Bucuresti. Traseul este simplu si ieftin. Vine cu masina personala pana la Gara de Vest din Ploiesti, apoi ia trenul (are abonament CFR) pana la Gara de Nord, de unde mai are circa 7 minute pe jos pana la firma. Spune ca drumul de acasa pana la birou nu-i ia mai mult de 50 de minute (noroc ca nu exista ambuteiaje pe calea ferata). Multi bucuresteni pierd mult mai mult timp pe drumul spre si dinspre serviciu. In definitiv, intre bucuresteni si provincialii din apropierea Capitalei singurele diferente sunt viza de resedinta si pretul platit pentru o casa, ultimul aspect net favorabil provinciei.

Scumpirea continua a locuintelor din Bucuresti i-a obligat pe multi salariati din provincie sa renunte la a mai cauta case de vanzare sau de inchiriat in Capitala, in favoarea localitatilor natale aflate in jurul acesteia. Astfel, navetismul a capatat un nou suflu si, dupa toate prognozele ce promit scumpirea continua a locuintelor, fenomenul se va accentua mult in anii urmatori. Acest lucru va fi ajutat mult si de faptul ca actuala infrastructura de transporturi urmeaza sa fie ameliorata semnificativ in urmatorii 5 pana la 7 ani.
In unele situatii, mai ales cand esti angajat la o companie care are sediul la periferia Capitalei si esti posesorul unui autoturism, este mult mai intelept sa locuiesti in afara Bucurestiului. Spre exemplu, daca muncesti in zona Pipera-Otopeni-Baneasa, ajungi la serviciu mult mai repede daca ai resedinta in oricare dintre comunele aflata de-a lungul DN1 sau chiar la Ploiesti, decat daca ar trebui sa traversezi Bucurestiul la ora de varf. La fel si in cazul „ofertantilor“ de joburi din vestul Capitalei. Orice localitate aflata de-a lungul autostrazii A1 sau chiar Pitestiul pot reprezenta o alternativa buna de locuire pentru un angajat nevoit sa se deplaseze catre zona Militari-A1.

Totodata, datorita pretului mai mic la apartamente fata de Capitala, companiile prefera sa inchirieze apartamente pentru salariati in orasele apropiate. Cel mai la indemana exemplu este Ploiesti, mai ales in cazul companiilor angajatoare „domiciliate“ undeva intre Bucuresti si Ploiesti.
In Ploiesti, preturile minime de inchiriere pentru o locuinta in zona centrala variaza intre 150 si 400 de euro pe luna. In functie de dotari, pretul poate urca considerabil. Chiria minima pentru apartamentele din blocurile de cartier variaza intre 150 si 250 de euro. Un apartament cu trei camere in zona Malu Rosu, 9 Mai, poate fi inchiriat cu 250 de euro.
In afara de ploiestenii angajati la firme din Bucuresti, sunt multi bucuresteni care au ales sa stea cu chirie in Ploiesti. Cei mai multi sunt detasati de companiile pentru care lucreaza si care desfasoara activitati in Ploiesti sau in apropierea orasului. Dar sunt si persoane care lucreaza in Bucuresti si prefera sa locuiasca cu chirie in Ploiesti, asa cum face si amicul Eugen T.

Perspective argesene

O alta destinatie la moda este autostrada Bucuresti-Pitesti (A1). Prin accesul rapid asigurat spre si dinspre Bucuresti pe relatia vest, A1 este miza viitoarelor profituri pentru majoritatea investitorilor si afaceristilor imobiliari. Autostrada permite un transport foarte rapid intre cele doua poluri urbane Bucuresti si Pitesti, iar faptul ca face parte din coridorul IV de transport pan-european este un motiv suficient pentru ca intreaga zona sa devina foarte interesanta pentru operatorii din zona transporturilor si a logisticii. Si nu numai. Companii din domeniul comertului en detail opereaza in prezent cateva magazine de mari dimensiuni chiar la iesirea din Bucuresti. Un alt centru comercial de tip outlet se pregateste pentru deschidere anul viitor.

Zona devine interesanta si pentru constructorii de cladiri cu spatii de birouri. Horatiu Florescu, vicepresedinte Colliers International, sustine ca tot mai multe cladiri de birouri aleg ca locatie zona de vest a Bucurestiului. Florescu adauga: Multe corporatii solicita amplasamente pentru noi cladiri de birouri cat mai aproape de zonele in care locuiesc angajatii lor. Asta explica de ce latura de office a investitiilor imobiliare este tot mai prezenta in partea de vest a orasului. Mai devreme sau mai tarziu, pe autostrada, mai ales in zona exit-urilor, or sa apara primele cartiere rezidentiale de anvergura celor din nordul orasului.

In zona centrala a municipiului Pitesti, preturile apartamentelor sunt cu 20% pana la 50% mai mici fata de cele similare din Bucuresti (vezi tabelul). In cartiere, diferenta de preturi este mai mica, de 10-20%, fata de cotatiile rezidentiale din Capitala. Pe Calea Bucurestiului, strada de acces de pe autostrada A1, un apartament cu doua camere poate fi oferit la vanzare la un pret de 50.000, cel mult 60.000 de euro. In timp ce in Militari, zona care leaga Bucurestiul de A1, pretul unei locuinte similare pleaca de la 60.000 si ajunge la 80.000 de euro.

La Dunare, dupa chilipiruri

Desi cele mai populare, Ploiesti si Pitesti nu sunt singurele destinatii imobiliare preferate. Giurgiu, Oltenita sau localitatile aflate de-a lungul drumurilor care leaga cele doua orase cu Bucurestiul (DN 5 si DN 4) prezinta adevarate chilipiruri pe piata apartamentelor. Cele doua orase dunarene se afla, de asemenea, la circa 60 km de Bucuresti, insa rutele care le leaga de Capitala si orasele propriu-zise sunt mult mai putin exploatate in comparatie cu Ploiesti sau Pitesti.
Giurgiu si Oltenita nu sunt inca destinatii populare pentru investitorii imobiliari, desi cele doua localitati sunt superioare din punctul de vedere al conditiilor de locuire fata de noile cartiere rezidentiale din jurul Capitalei. Giurgiu beneficiaza de un acces pe un drum express pe patru benzi, care asigura o fluiditate de trafic superioara fata de traficul dintre Bucuresti si Ploiesti. Giurgiu propriu-zis a devenit mult mai interesant in special dupa ce autoritatile locale au inceput gazeificarea orasului. Termenul promis pentru finalizarea retelei urbane de gaze naturale este prevazut pentru anul 2010.

Totodata, cele cateva cartiere - Centru, Tineretului si Ramadan - nu sufera deloc la capitolul imagine. Curatenia stradala este superioara chiar si comparativ cu cartierele luxoase din Pipera, se deruleaza programe de investitii pentru refacerea conductelor termice, de apa potabila si a canalizarii, inlocuirea marilor centrale cu micropuncte termice etc.
In ceea ce priveste pretul locuintelor, judecand in unitati de masura bucurestene, sunt adevarate chilipiruri. Apartamente de doua camere se vand cu preturi care pleaca de la... 12.000 euro (zona Tineretului) si ajung la 25.000-30.000 de euro. Avand preturi similare, orasul Oltenita are un mic avantaj in comparatie cu Giurgiu. Urbanistii din Bucuresti l-au inclus in planurile de dezvoltare metropolitana, astfel incat, in viitorul apropiat, acesta va deveni un fel de „cartier“ mai indepartat al Capitalei.

Sursa

17 July 2007