Atunci când vor să îşi vândă locuinţa, proprietarii tind să omită anumite probleme pe care le are aceasta, în speranţa că un client neatent va cumpăra proprietatea fără să fie nevoie de ajustarea preţului. Puţini dintre vânzători ştiu însă că acest lucru se poate întoarce împotriva lor. Cei care citesc cu atenţie contractul notarial află că vânzătorul răspunde pentru viciile ascunse, chiar şi după ce tranzacţia a fost încheiată. Acesta este un motiv suficient pentru cheltuieli suplimentare sau chiar anularea tranzacţiei.

31963-home-inspection1.jpgUnul dintre scenariile clasice de pe piaţa imobiliară este cel în care proprietarul ascunde în faţa potenţialului client unele probleme pe care locuinţa le are. Nu puţine sunt cazurile în care această strategie funcţionează. Tranzacţia se încheie, iar viciile sunt descoperite de noul proprietar mult mai tarziu. În acest caz, vânzătorii au certitudinea că tranzacţia este de domeniul trecutului şi că nimic nu li mai poate întâmpla, iar clienţii îşi regretă neatenţia. În practică însă, există soluţii legale pentru asemenea situaţii.

„Clienţii îi pot chema în judecată pe proprietarii care le-au ascuns viciile locuinţei. Oricine citeşte contractul notarial tip observă faptul că acesta prevede faptul că un cumpărător nu îl scuteşte pe vânzător de a răspunde pentru evicţiune parţială sau totală şi pentru vicii ascunse”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro avocat Ionel Bălănoiu.

În cazul în care se ajunge în instanţă, proprietarul poate fi obligat să plătească atât reparaţia, cât şi daune sau costuri de judecată. Chiar şi aşa, situaţia nu este deloc una plăcută pentru niciuna dintre părţi. Pentru a nu se ajunge acolo, clienţii sunt sfătuiţi să analizeze cu atenţie proprietatea înainte de achiziţie, iar proprietarii, să  fie oneşti.

Graba şi implicarea emoţională sunt alte motive care duc la eşecul tranzacţiei

Dincolo de motivele legale, mai sunt o mulţime de situaţii în care o tranzacţie poate fi un eşec, de la bun început. Proprietarii nu înţeleg, de multe ori, faptul că locuinţa trebuie să fie pregătită, înainte de a fi scoasă la vânzare. Dacă totul este făcut pe grabă, vânzarea în sine are de suferit.

„Am întâlnit cazuri în care clienţii au scos la vânzare locuinţa în timp ce văruiau. Alţii îşi prezintă apartamentul fără să modifice în niciun fel amprenta personală, ceea ce îi împiedică pe clienţi să se vizualize pe ei trăind acolo. Alţii fac modificări cheie chiar înainte de vânzare, în speranţa că vor obţine un preţ mai bun. Această metodă se poate transforma mai degrabă în pagubă decât în avantaj, dacă nu ştii ce anume este pe gustul viitorului client”, au declarat pentru IMOPEDIA.ro oficialii Galaxy Imob.

Clienţii nu vor să plătească în plus pentru modernizări pe care le consideră inutile

Clienţii nu sunt dispuşi să achite un preţ ridicat pentru modificări pe care nu le consideră utile. Totuşi, cei care vor să îşi modifice locuinţa, trebuie să se documenteze mai întâi ce anume caută clienţii. Iar răspunsul este, de obicei, legat de ce este la modă, nu neapărat de calitate sau materiale scumpe.

„De exemplu, montarea unui parchet de lemn masiv într-o garsonieră sau într-un apartament mic poate fi apreciată doar de către proprietar. Noii clienţi nu vor fi dispuşi să plătească în plus pentru acest lucru. De asemenea, modificările ilegale, cum ar fi un balcon extins fără acordul Primăriei sau lucrările inoportune la structura locuinţei sunt, din nou, un impediment”, continuă oficialii Galaxy Imob.

Nu în ultimul rând, proprietarul trebuie să ţină cont de faptul că, în momentul în care îşi scoate prorpietatea la vânzare, aceasta se transformă dintro locuinţă într-un bun imobil. Nimeni nu apreciază locuinţa unui străin pe plan emoţional. Prin urmare, preţul de vânzare trebuie calculat obiectiv, fără a lăsa ataşamentul emoţional să îl ridice.

CITEŞTE ŞI: Ce ai de pierdut, dacă stabileşti un preţ de vânzare prea mare?