Detinatorii centrelor comerciale de cartier au raportat pierderi, in timp ce destinatiile de top, reduceri ale cifrelor privind profitul net.

20559-sun.jpgUnul din efectele dificultatilor retailerilor de moda din zona imbracamintei, incaltamintei si a accesoriilor a fost scaderea cifrei de afaceri a operatorilor sau proprietarilor marilor centre comer­ciale din Bucuresti. Totodata, cresterea gra­du­lui de neocupare la cote alarmante in unele mall-uri de cartier si reducerea ve­ni­turilor din chirii in cazul proprietarilor de spa­tii comerciale s-au reflectat nu doar in ci­fra de afaceri ci si in profitablitatea com­pa­niilor din sector, multe dintre acestea in­re­gistrand pierderi pentru al doilea an consecutiv.

Cu putine exceptii, proprietarii si dezvoltatorii de centre comerciale de tip mall din Capitala au raportat scaderi ale afacerilor in 2010. Si mai surprinzator insa este faptul ca, in pofida imaginii de bunastare propagata de centrele mari, majoritatea operatorilor de malluri au inregistrat fie scaderi ale profitului net cu valori cuprinse intre 16% si 95%, fie chiar pierderi. Astfel, potrivit datelor Mi­nisterului de Finante, compania EMCT, cel mai mare dezvoltator de centre co­mer­ciale in Capitala, a raportat pentru 2010 o cifra de afaceri de 127,3 mil. lei, jumatate fata de situatia din anul prece­dent, cand businessul acesteia a atins 267,1 mil. lei. EMCT este dez­vol­tatorul celui mai mare centru comercial din Capitala - Sun Plaza, care reprezinta o investitie de aproximativ 200 mil. euro.

Pe locul 2 ca volum de afaceri se afla dezvoltatorul si proprietarul mallului Baneasa Shopping Center. Compania Ba­neasa Developments a raportat pen­tru 2010 o cifra de afaceri de 125,5 mil. lei, cu 5% mai putin fata de anul prece­dent, potrivit datelor de pe mfinante.ro.

Pe locurile 3, 4 si 5 in topul celor mai mari dezvoltatori sau proprietari de malluri mai sunt prezente companiile Cotroceni Park SA (AFI Palace Cotro­ceni), Unirea Shopping Center si Anchor SA (Plaza Romania si Bucuresti Mall). Exceptand Cotroceni Park, care a rapor­tat in 2010 afaceri mai mari de cinci ori fata de 2009, celelalte doua au inregistrat sca­deri ale businessului. Astfel, in 2009 Cotroceni Park SA a inre­gistrat 17,5 mil. lei cifra de afaceri, iar un an mai tarziu 98,2 mil. lei. Anchor SA si Unirea Shop­ping Center au raportat insa scaderi de 11% (de la 97,8 mil. lei la 86,4 mil. lei), res­pectiv 10% (de la 75 mil. lei la 67,1 mil. lei).

Esalonul urmator, scaderi de doua cifre

Shoppingul de cartier, in asa-zisele malluri sau retail parcuri de proximi­tate, a suferit cel mai mult in 2010. Com­paniile care detin sau opereaza ast­fel de active, cum sunt Liberty Center, Vitantis sau Militari Shopping, s-au des­curcat mai slab, cifrele de afaceri ra­por­tate pentru 2010 fiind cu 30% pana la 40% mai mici fata de anul precedent. O exceptie care trebuie notata este Euro­invest Intermed SRL. Firma detine cen­trul comercial Grand Arena din sudul Capitalei si a raportat o crestere a aface­rilor cu 8,6%, de la 23,8 mil. lei in 2009 la 25,5 mil. lei in 2010. Aceasta perfor­man­ta nu s-a reflectat insa si in im­bu­na­ta­tirea profitabilitatii, care s-a redus cu 22%. Cifrele de afaceri ale companiilor care detin malluri de cartier au variat intre 18,3 mil. lei (Vitantis) si 25 mil. lei (Grand Arena). In schimb, operatorii parcurilor Fashion House, West Park si Militari Shopping au inregistrat afaceri intre 2,2 mil. lei si 4,9 mil. lei.

Profitabilitatea

Topul celor mai profitabile companii din sector este dominat de Anchor SA, firma raportand pentru 2010 un profit net de 16,3 mil. lei. Pe locul 2 se afla Unirea Shopping Center (5,9 mil. lei), urmata de Euroinvest Intermed (Grand Arena), care a raportat un profit net de 4,6 mil. lei. In schimb, topul perdantilor este dominat de Cotroceni Park, cu pier­deri de 291 mil. lei in 2010, urmata de Liberty Center, care a inregistrat la randu-i o gaura de 119 mil. lei.

Doar jumatate din lista centrelor comerciale importante din Capitala au ra­portat profit in 2010. Dintre acestea doar EMCT a pus semnul plus in drep­tul cifrei privind profitul net. Cu un an mai devreme compania a raportat pier­deri de 9,6 mil. lei. Ceilalti operatori au inregistrat scaderi de profitabilitate de 16% pana la 95%.

Astfel, Baneasa Deve­lop­ments a ra­portat o reducere a pro­fi­tului de la 11 mil. lei la 9,2 mil. lei (-16%). Unirea Shopping Center si-a vazut pro­fitul di­minuat cu 50%, de la 12 mil. lei la 5,9 mil. lei. Proprietarul mallurilor Plaza Ro­ma­nia si Bucuresti Mall a raportat o scadere a profitului net de 27%, de la 22 mil. lei la 16 mil. lei. Cea mai mare co­n­tractie a profitului a raportat insa Liebre­cht&Wood Romania, de 95%, de la 1,7 mil. lei la 87.803 lei.


Sursa

25 August 2011