Detinatorii centrelor comerciale de cartier au raportat pierderi, in timp ce destinatiile de top, reduceri ale cifrelor privind profitul net.
Unul din efectele dificultatilor retailerilor de moda din zona imbracamintei, incaltamintei si a accesoriilor a fost scaderea cifrei de afaceri a operatorilor sau proprietarilor marilor centre comerciale din Bucuresti. Totodata, cresterea gradului de neocupare la cote alarmante in unele mall-uri de cartier si reducerea veniturilor din chirii in cazul proprietarilor de spatii comerciale s-au reflectat nu doar in cifra de afaceri ci si in profitablitatea companiilor din sector, multe dintre acestea inregistrand pierderi pentru al doilea an consecutiv.
Cu putine exceptii, proprietarii si dezvoltatorii de centre comerciale de tip mall din Capitala au raportat scaderi ale afacerilor in 2010. Si mai surprinzator insa este faptul ca, in pofida imaginii de bunastare propagata de centrele mari, majoritatea operatorilor de malluri au inregistrat fie scaderi ale profitului net cu valori cuprinse intre 16% si 95%, fie chiar pierderi. Astfel, potrivit datelor Ministerului de Finante, compania EMCT, cel mai mare dezvoltator de centre comerciale in Capitala, a raportat pentru 2010 o cifra de afaceri de 127,3 mil. lei, jumatate fata de situatia din anul precedent, cand businessul acesteia a atins 267,1 mil. lei. EMCT este dezvoltatorul celui mai mare centru comercial din Capitala - Sun Plaza, care reprezinta o investitie de aproximativ 200 mil. euro.
Pe locul 2 ca volum de afaceri se afla dezvoltatorul si proprietarul mallului Baneasa Shopping Center. Compania Baneasa Developments a raportat pentru 2010 o cifra de afaceri de 125,5 mil. lei, cu 5% mai putin fata de anul precedent, potrivit datelor de pe mfinante.ro.
Pe locurile 3, 4 si 5 in topul celor mai mari dezvoltatori sau proprietari de malluri mai sunt prezente companiile Cotroceni Park SA (AFI Palace Cotroceni), Unirea Shopping Center si Anchor SA (Plaza Romania si Bucuresti Mall). Exceptand Cotroceni Park, care a raportat in 2010 afaceri mai mari de cinci ori fata de 2009, celelalte doua au inregistrat scaderi ale businessului. Astfel, in 2009 Cotroceni Park SA a inregistrat 17,5 mil. lei cifra de afaceri, iar un an mai tarziu 98,2 mil. lei. Anchor SA si Unirea Shopping Center au raportat insa scaderi de 11% (de la 97,8 mil. lei la 86,4 mil. lei), respectiv 10% (de la 75 mil. lei la 67,1 mil. lei).
Esalonul urmator, scaderi de doua cifre
Shoppingul de cartier, in asa-zisele malluri sau retail parcuri de proximitate, a suferit cel mai mult in 2010. Companiile care detin sau opereaza astfel de active, cum sunt Liberty Center, Vitantis sau Militari Shopping, s-au descurcat mai slab, cifrele de afaceri raportate pentru 2010 fiind cu 30% pana la 40% mai mici fata de anul precedent. O exceptie care trebuie notata este Euroinvest Intermed SRL. Firma detine centrul comercial Grand Arena din sudul Capitalei si a raportat o crestere a afacerilor cu 8,6%, de la 23,8 mil. lei in 2009 la 25,5 mil. lei in 2010. Aceasta performanta nu s-a reflectat insa si in imbunatatirea profitabilitatii, care s-a redus cu 22%. Cifrele de afaceri ale companiilor care detin malluri de cartier au variat intre 18,3 mil. lei (Vitantis) si 25 mil. lei (Grand Arena). In schimb, operatorii parcurilor Fashion House, West Park si Militari Shopping au inregistrat afaceri intre 2,2 mil. lei si 4,9 mil. lei.
Profitabilitatea
Topul celor mai profitabile companii din sector este dominat de Anchor SA, firma raportand pentru 2010 un profit net de 16,3 mil. lei. Pe locul 2 se afla Unirea Shopping Center (5,9 mil. lei), urmata de Euroinvest Intermed (Grand Arena), care a raportat un profit net de 4,6 mil. lei. In schimb, topul perdantilor este dominat de Cotroceni Park, cu pierderi de 291 mil. lei in 2010, urmata de Liberty Center, care a inregistrat la randu-i o gaura de 119 mil. lei.
Doar jumatate din lista centrelor comerciale importante din Capitala au raportat profit in 2010. Dintre acestea doar EMCT a pus semnul plus in dreptul cifrei privind profitul net. Cu un an mai devreme compania a raportat pierderi de 9,6 mil. lei. Ceilalti operatori au inregistrat scaderi de profitabilitate de 16% pana la 95%.
Astfel, Baneasa Developments a raportat o reducere a profitului de la 11 mil. lei la 9,2 mil. lei (-16%). Unirea Shopping Center si-a vazut profitul diminuat cu 50%, de la 12 mil. lei la 5,9 mil. lei. Proprietarul mallurilor Plaza Romania si Bucuresti Mall a raportat o scadere a profitului net de 27%, de la 22 mil. lei la 16 mil. lei. Cea mai mare contractie a profitului a raportat insa Liebrecht&Wood Romania, de 95%, de la 1,7 mil. lei la 87.803 lei.
25 August 2011