|
|||
|
|||
Brokerii freamata... Anuntul Guvernului a fost primit cu sentimente diferite: entuziasm din partea celor legati de sistemul bursier, teama si ingrijorare din partea viitorilor beneficiari. "Este o idee extraordinara. Partea slaba a acestui proiect este insusi faptul ca este doar un proiect", declara, pentru Rompres, presedintele societatii de servicii de intermediere financiara Intercapital Invest, Razvan Pasol. Concretizarea acestui proiect - spunea el - ar duce la o crestere foarte importanta de capitalizare si la o diversificare a structurii emitentilor, insa "unele lucruri sunt prea bune pentru a fi adevarate". Stere Farmache, presedintele Bursei, anticipa ca FP va produce o dublare a capitalizarii bursiere, dar atragea atentia ca este foarte important felul in care Fondul va fi administrat. De precizat ca Guvernul intentioneaza sa aleaga drept administrator pe unul dintre managerii de fonduri de la Wall Street sau din Londra. "Rolul Ministerului de Finante in administrarea acestui fond trebuie sa fie foarte scurt, pentru maximum 6 luni. Statul este un prost manager si, de aceea, transferam managementul FP la unul privat", explica Nicolae Ivan, secretar de stat in MF. ... proprietarii se tem "Eu am 20.000 de metri patrati la fabrica facuta de bunicul meu, caramida cu caramida. Sa-mi dea mie fabrica lui si terenul lui, ca a muncit pentru ele, si sa ia statul dividendele de la Fondul Proprietatea", spune Marie Rose Mociornita, presedinta Organizatiei Internationale pentru Restituirea Proprietatii Private. "Noul sistem de despagubire va favoriza aparitia unei mafii a intermediarilor de titluri, care vor pacali oamenii", anticipeaza Maria Theodoru, presedintele Asociatiei Proprietarilor Deposedati Abuziv de Stat. Fostii proprietari nu par convinsi de solutia gasita de Guvern. Ei spun ca beneficiarii de actiuni sunt oameni batrani, care nu se pricep la tranzactiile bursiere si care nu au timp sa astepte 10 ani, ca valoarea titlurilor pe care le vor primi sa creasca. "Va promit ca numarul de procese la Strasbourg va creste. Cel putin 70-80% din oameni vor alege calea tribunalelor. Nu stiu cine a gandit acest fond. Cred ca nu va fi pus in aplicare niciodata. A fost facut rapid, pe genunchi, pentru ca unul dintre cele cinci puncte care sunt mereu aduse pe masa de Uniunea Europeana se refera la restituirea proprietatilor", crede Marie Rose Mociornita. FP este ultimul act dintr-un proces indelungat, derulat pe 15 ani, in care fostii proprietari au incercat sa obtina ce le-a apartinut. Solutia gandita de Guvern este singura posibila, considera unii analisti, deoarece despagubirile in natura sunt, de multe ori, imposibile, iar statul nu mai poate repara ceea ce a stricat Legea pesedista 112 din 1995, care a permis chiriasilor sa cumpere casele revendicate acum de viitorii actionari la Fondul Proprietatea. "Alta solutie nu putea fi gasita" interviu cu Ilie Serbanescu, analist economic
Statul ar fi trebuit sa-i despagubeasca pe chiariasii care au cumparat in baza Legii 112/2005 si sa restituie acele imobile proprietarilor de drept, nu credeti?
Este, in acest moment, Fondul corect constituit, in favoarea fostilor proprietari? In el intra si societati rentabile, si societati nerentabile, si creante din tari de unde nu prea
avem cum sa recuperam datoriile...
Va creste numarul de procese la Strasbourg?
Ce impact va avea acest fond asupra bursei? Marie Rose Mociornita vede trei probleme de Fond - Fondul nu poate sa aiba rezultate atragatoare inainte de 10 ani. Au recunoscut-o si reprezentantii Ministerului Finantelor, cu care ne-am intalnit in luna septembrie. Bursa este legata de tot felul de incertitudini: pretul petrolului, razboaie, fluctuatii euro-dolar. In acest cos este un amestec de actiuni: nu sunt numai actiuni de la Petrom, Electrica si Romtelecom, ci, la fundul cosului, sunt si niste scorpioni - creantele Romaniei din Congo, Irak, Rusia, care nu valoreaza mare lucru. Oamenii care trebuie sa-si recupereze proprietatile sunt destul de varstnici. Ei nu vor avea timp sa vada un beneficiu interesant, si nici nu inteleg mare lucru din Bursa, sunt cam depasiti de treburile astea. - A doua problema: exista o singura comisie. Ca sa ti se dea actiunile respective, trebuie sa treci printr-o comisie specializata, care seamana putin cu comisiile de retrocedare pe Legea 10. Aceasta iti studiaza bunul si iti face o estimare. Problema este ca, pentru toata Romania, exista o singura comisie, la Bucuresti. Daca faceti o socoteala, pentru 200.000 de oameni, cat timp ii va lua acestei comisii sa faca evaluarea daca, pentru Legea 10, primariile au rezolvat, in cinci ani, din 40.000 de cereri numai 4.000?!
- Aceste actiuni nu sunt garantate de stat. De pilda, in Canada, daca luam un imprumut sau avem un bon de tezaur, acestea sunt garantate de stat. Probabil ca ele vor fi cumparate de la
niste oameni amarati care nu inteleg nimic si vor fi revandute cu profit de altii, la un moment-dat. In Fond, ce intra in acest ghiveci? - Participatii ale statului la 120 de societati, foarte diferite intre ele. Cele mai atractive sunt Transelectrica si Transgaz (cu cate 15% din actiuni), Petrom (10%), Romtelecom (20%), Aeroportul International Otopeni (20%) si Constanta (20%), CEC (9,9%) si BCR (4%). In privinta CEC si BCR, in FP vor fi varsate sumele care vor rezulta din vanzarea acestor banci, aferente procentelor mentionate. Ca domenii de activitate, companiile au fost alese din domeniul energetic (Electrica, Transelectrica, Hidroelectrica si Nuclearelectrica), al gazelor naturale si din industria petroliera (Romgaz, Transgaz, Distrigaz Sud si Nord, Oil Terminal, Petrom, Conpet), al transporturilor (CFR SA, CFR Calatori SA, CFR Marfa SA, Metrorex, Aeroportul International Bucuresti-Otopeni, Tarom SA, Administratia Porturilor Maritime SA Constanta, Administrata Porturilor Dunarii Maritime SA Galati). Se mai ofera actiuni la societati precum Fabrica de Scule Rasnov, Nitrosere Arad, Carom Asigurari sau chiar la studiourile MediaPro de la Buftea, firme ale caror actiuni se afla in portofoliul AVAS. - Suma rezultata din cesionarea creantelor de recuperat de la state datoare fostului regim comunist: Congo, Cuba, Nigeria, Somalia, Tanzania, Sudan, Siria, Mozambic, Libia, Republica Guineea, Republica Mongolia.
- FP va fi o societate pe actiuni cu un capital social de 4,3-4,5 miliarde de euro, iar valoarea nominala a unei actiuni va fi de 1 RON. Fondul va putea fi redimensionat atat la
constituire, cat si pe parcurs. |
|||
Florin Negrutiu - Banii Nostri |
7 December 2005