Criza economică mondială a băgat spaima-n români. Astfel, de când efectele crizei au început să se facă simţite şi la noi, 91% dintre concetăţenii noştri au devenit mult mai atenţi la modul în care îşi cheltuiesc veniturile lunare.

Priorităţile românilor, dictate de crizăConform studiului "Românii, după un an de criză. Reacţii şi decizii", realizat de KIWI Finance, lider pe piaţa de brokeraj din România, 53% dintre români au resimţit mult şi foarte mult criza economică cu care se confruntă ţara noastră, în timp ce 31% dintre aceştia au fost afectaţi puţin de ultimele evoluţii.

Doar 16% dintre respondenţi au precizat că schimbările economice le-au afectat foarte puţin sau chiar deloc situaţia profesională şi personală.

Aşa cum era de aşteptat, criza a influenţat numărul românilor care doresc să-şi cumpere o casă. Astfel, potrivit studiului realizat de Kiwi Finance, dacă la finalul anului trecut 52% dintre români plănuiau achiziţia unui imobil, după şase luni lucrurile s-au schimbat radical.

Astfel, 47% dintre români nu mai au nici o prioritate de achiziţie pentru acest an, în timp ce 37% se gândesc totuşi să îşi cumpere o locuinţă nouă sau veche. O maşină nouă este ţinta a 11% dintre români, în timp ce doar 1% plănuiesc să îşi achiziţioneze un teren.

În ceea ce priveşte modalitatea de finanţare, 77% dintre cei interesaţi de achiziţii în cursul acestui an intenţionează să facă un credit la bancă, doar 14% preferând ratele direct la dezvoltator.

"Interes pentru achiziţia de imobile există, iar programul "Prima Casă" va stimula şi mai mult cererea prin intermediul acestui proiect. La nivelul KIWI Finance, solicitările pentru contractarea unui credit ipotecare au crescut de la anunţarea proiectului cu 200%", a declarat Anca Bidian, CEO Kiwi Finance.

Criza a schimbat şi criteriile şi abordarea în alegerea locului de muncă. Astfel, 51% dintre cei intervievaţi au declarat că principala temere pe termen mediu este legată de posibilitatea micşorării salariului, în timp ce 34% sunt îngrijoraţi să nu îşi piardă locul de muncă.

 Ratele lunare la bancă sunt prioritate pentru 18% dintre români, în timp ce 11% îşi doresc să îşi poată achita în continuare cheltuielile lunare (utilităţi, întreţinere etc).

Studiul "Românii, după un an de criză.Reacţii şi decizii" a fost realizat de KIWI Finance în perioada mai-iunie 2009 în mediul urban, pe un eşantion de 1000 de persoane,cu venituri cuprinse între 400 şi 2000 de euro.

 

 

 

29 July 2009