0-475-38614933.jpgConstanţa, Timişoara şi Iaşi au fost principalele ţinte ale dezvoltatorilor imobiliari, după Bucureşti. Lor le-au urmat Cluj-Napoca, Braşov, Galaţi şi Craiova. Dezvoltatorii se îndreaptă către provincie, pentru că terenurile în Bucureşti devin din ce in ce mai scumpe.

Cererea pentru proiecte de comerciale este în creştere, atât din partea retailerilor, cât şi a consumatorilor. Pentru că în Bucureşti, terenurile sunt tot mai greu de securizat, dezvoltatorii s-au reorientat către Constanţa, Timişoara şi Iaşi. Nu oriunde, ci în cele mai bune locaţii din aceste oraşe. Potrivit companiei de consultanţă imobiliară Colliers, astăzi există un interes foarte mare pentru toate aşezările urbane cu o populaţie de peste 100.000 de locuitori.

Şapte sunt oraşele care reprezintă aproape 70% din stocul total de centre comerciale ce vor fi livrate în perioada 2007-2009, în afara Bucureştiului. În Cluj-Napoca, Braşov, Constanţa, Galaţi, Timişoara şi Iaşi, municipii cu aproape 300.000 de locuitori fiecare, stocul de retail destinat închirierii a trecut de 100.000 metri patrati. Până la sfârşitul anului 2009, însă, acesta va depăşi 750.000 metri patrati, adică, de 7 ori mai mare decât în prezent.

Cea mai accentuată creştere se va înregistra în Cluj-Napoca. În următorii doi ani, oraşul va dispune de cinci centre comerciale moderne, ce vor totaliza o suprafaţă închiriabilă de circa 200.000 mp. Dacă scoatem Bucureştiul din ecuaţie, Clujul va deţine în 2009 aproximativ 17 procente din stocul total al spaţiilor de retail din România. Conform raportului de piaţă al companiei Colliers, alte două oraşe vor avea mai mult de 100.000 mp suprafaţă închiriabilă. Este vorba de Constanţa şi Braşov, municipii cu profil predominant turistic, ce aduc pe piaţă un tip de consumator dornic să descopere noi soluţii pentru shopping şi distracţie.

Timişoara va deţine în 2009 peste 8% din stocul total de spaţii de retail extern Bucureştiului. Cât priveşte Iaşul, acesta va rămâne în atenţia investitorilor, el fiind al doilea oraş din ţară, după Capitală, ce a beneficiat de un centru comercial de tip mall. Craiova şi Galaţi nu dispun încă de niciun proiect modern de retail. Dar numărul mare de locuitori, cu o putere de cumpărare bună şi interes pentru noi oferte comerciale, fac din aceste două locaţii poluri atractive pentru dezvoltatori.

Cele mai importante avantaje pe care le oferă cele 7 oraşe menţionate anterior sunt: numărul mare de locuitori, un nivel ridicat al venitului mediu, interes crescut pentru noi oportunităţi de shopping şi distracţie, dar şi un potenţial mare al cererii, atât din partea retailerilor, cât şi a consumatorilor.

Potrivit Colliers, până la sfârşitul anului 2009, stocul total destinat închirierii din toate cele şapte oraşe va ajunge la 770.100 mp. Excluzând Bucureştiul, acest stoc reprezintă 69,3% din suprafaţa totală livrată în ţară până la acea dată. Centre comerciale noi au fost anunţate în întreaga ţară. Toate oraşele cu caracteristici demografice bune au intrat în vizorul dezvoltatorilor. Oradea, Târgu Mureş, Ploieşti, Buzău, Piatra Neamţ şi Suceava vor dispune şi ele până la sfârşitul anului viitor de cel puţin un mall.

În decursul următorilor 2-3 ani, centrele comerciale din România vor cumula o suprafaţă închiriabilă de două milioane de metri patrati. 60% din aceştia se vor afla în afara Capitalei.

Analiştii Colliers spun că nu toate proiectele vor ajunge la final sau vor avea succes. Diferenţa pentru retaileri va consta în locaţie, mixul de chiriaşi, experienţă şi timing. Consumatorii vor opta pentru branduri renumite, varietate, concepte noi şi oportunităţi de divertisment.
Cât priveşte chiriile, ele ar putea ajung şi la 25 euro pe mp în cadrul proiectelor cu un concept bun şi un managenet eficient.

Sursa

25 May 2007