Cluj-Napoca este primul oras din Romania in care circula deja autobuze electrice. Este vorba despre 11 vehicule, care au fost achiziționate prin Programul de cooperare elvețiano-român si care vor circula pe liniile 27, 28, 30 și 32. Principalele beneficii ale noilor mijloace de transport in comun sunt reducerea poluarii si a zgomotului, dar si costurile mai mici de functionare.

42114-autobuz.jpgAutobuzele, care au costat peste 26 de milioane de lei (fara TVA), au o capacitate de 78 de locuri și o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wi-fi, camere video de supraveghere, aer condiționat și podea joasă pentru persoanele cu dizabilități.

"Sănătatea fiecăruia dintre noi este foarte importantă. Din această perspectivă, schimbarea flotei de transport public spre una nepoluantă reprezintă o prioritate în municipiul Cluj-Napoca. Obiectivul nostru este ca după anul 2025 întreaga flotă de transport public din oraș să fie una nepoluantă”, a declarat primarul municipiului Cluj, Emil Boc.

”Este o bucurie să mă aflu astăzi aici la evenimentul de punere în circulație a acestor autobuze electrice. Vă spun sincer că locuitorii orașului meu natal din Elveția ar fi foarte bucuroși să aibă astfel de autobuze cu dotări atât de performante. Cel mai important scop al acestui proiect a fost reducerea consumului de energie și introducerea unui sistem de transport prietenos cu mediul”, a precizat Urs Herren, ambsadorul Confederației Elvețiene în România.

Cele 11 autobuze au fost livrate dupa ce, în august 2017, Primaria Municipiului Cluj-Napoca a semnat cu furnizorul SOLARIS Bus&Coach, un acord cadru pentru livrarea a 41 de autobuze electrice cu acționare complet electrică. 

Totodata, proiectul a presupus construirea a trei stații de încărcare rapidă (la cele doua capete ale liniei 30, o stație - Autobaza Grigorescu, o stație - Autobaza IRA și o stație - depoul de reparații din Strada Al. Vaida Voevod) și a 11 stații de încărcare lentă (cinci stații Autobaza Grigorescu, cinci stații Autobaza IRA și o stație depoul de reparații din Strada Al. Vaida Voevod).

Stația de încărcare rapidă pe timpul zilei, cu ajutorul unui sistem tip pantograf face posibilă încărcarea în doar zece minute. Pe de alta parte, statia de încărcare lentă pe timpul nopții este compusă dintr-un echipament care asigură cuplarea autobuzului la rețeaua de joasă tensiune, timpul de încărcare fiind de  6 ore.

Bugetul total al proiectului este de aproximativ 32.095.000 de lei, din care peste 27 de milioane de lei reprezinta contributia elvetiana, in timp ce autoritatile locale din Cluj-Napoca trebuie sa plateasca mai putin de 5 milioane de lei.

Pe lângă cele 11 autobuze electrice, Primăria Cluj-Napoca intentioneaza sa mai achizitioneze inca 30 de autobuze electrice, 50 de troleibuze si 24 de tramvaie. In acest sens, autoritatile clujene au depus o cerere de finantare pentru sustinerea transportului electric nepoluant în oras in cadrul Prioritătii de investitii 4e, Obiectivul specific 4.1 din Programul Operational Regional 2014-2020.

12 June 2018