Primaria Capitalei, singura pe Legea 10  
ZIUA - 15.06.2005
Interviu cu prefectul Mioara Mantale  

Mioara Mantale, prefectul Capitalei, vrea modificarea legii de retrocedare a imobilelor nationalizate, in sensul ca intreaga activitate legata de retrocedare in baza Legii nr. 10/2001, sa fie preluata de Primaria Municipiului Bucuresti. Iata care sunt argumentele reprezentantului Guvernului.

Ati propus modificarea Legii caselor nationalizate. De ce?

Intr-adevar, prin modificarile propuse pentru Legea nr. 10/2001, in urma initiativei Autoritatii Nationale pentru Aplicarea Legii nr. 10/2001, am facut demersuri pentru ca intreaga activitate legata de retrocedare in baza Legii nr. 10/2001 sa fie preluata de Primaria Municipiului Bucuresti. Aceasta initiativa este justificata de starea de fapt: toate demersurile Prefecturii Bucuresti pentru stabilirea situatiei juridice a imobilelor revendicate sunt indreptate catre Primaria Capitalei, parghiile necesare stabilirii situatiei imobilelor revendicate sunt tot in subordinea Primariei Capitalei, iar Legea 10 ii da si Primarului General posibilitatea de a oferi despagubiri.

Fiindca Legea nr. 10/2001 nu specifica in mod concret in ce cazuri se pot acorda despagubiri banesti, limitandu-se a enunta generic ca notificarile prin care se solicita despagubiri banesti se depun la prefectura in a carei raza s-a aflat ori se afla imobilul preluat abuziv, in termenul si in conditiile detaliate de lege (conform art. 36 alin. 2), Prefecturii ii revine misiunea ca, in urma analizarii notificarilor prin care se solicita acordarea de despagubiri banesti, sa decida daca aceasta este singura posibila din punctul de vedere al legii.

In ce stadiu se afla aplicarea Legii 10/2001?

La ora actuala, la institutia noastra au mai ramas 1794 de notificari in curs de solutionare, Directia Juridica si de Contencios din cadrul Prefecturii avand acum in lucru circa 200 de dosare. La Primaria Capitalei, precum si la alte unitati apreciate ca fiind competente sa solutioneze notificarile, au fost redirectionate 14.897 notificari.

La trei luni de la numirea in functia de prefect, erati nemultumita de ce ati realizat in aceasta perioada. Acum, la cinci luni, situatia s-a schimbat?

Nu cat mi-as fi dorit eu. Atat cat a stat in puterea mea si a conducerii institutiei sa facem schimbari, pana la rectificarea bugetara, am facut. Ne-am lovit mereu de un buget si un personal insuficiente, o cladire inadecvata si multe altele care isi pot gasi rezolvarea doar cu ajutorul Ministerului Administratiei si Internelor.

Am insa si vesti bune: foarte curand vom lansa site-ul oficial al Prefecturii, cu o structura mult imbunatatita, atat ca nivel al informatiei gazduite, cat si ca mod de relationare cu cetateanul.

Enumerati cateva schimbari produse la nivelul Prefecturii.

In primul rand vreau sa aduc in discutie infiintarea Oficiilor prefecturale, care eficientizeaza actul de administratie publica, prin scurtarea termenelor, eliminarea birocratiei, si asigura o viziune unitara asupra rezolvarii problemelor cetatenilor. De cateva zile, un birou dedicat oficiilor prefecturale functioneaza si la nivelul Prefecturii, unde directorii de oficii se intalnesc in mod constant in sedinte informale.

De asemenea, am conceput o noua organigrama. Reorganizarea gandita de mine impreuna cu echipa mea are drept scop asigurarea unei mai bune colaborari intre compartimentele deja existente in Prefectura. S-au facut angajari, posturile vacante fiind ocupate in principal de tineri bine pregatiti profesional. Prin precizari clare in noua fisa a postului, fiecare angajat a fost responsabilizat in privinta obligatiilor si a atributiilor ce-i revin.

De curand am preluat Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea si Evidenta Pasapoartelor Simple si Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si inmatricularea Vehiculelor.

Omul sfinteste locul. Cum ati gasit Prefectura, la investirea in functie, si cum doriti sa o lasati?

Din pacate, am gasit o institutie invechita, care trebuie modernizata. Cand am preluat eu institutia, dotarea tehnica era uzata si insuficienta, iar personalul mult subdimensionat. Imi doresc ca la plecarea mea, Prefectura Bucuresti sa fie o institutie moderna incepand cu dotarea tehnica si pana la modul de relationare cu cetateanul. Nu imi doresc ca lumea sa ma tina minte ca prima femeie Prefect, ci pentru lucrurile importante ce le-am realizat.

Magda SEVERIN

15 iunie 2005