Prima conferinta Eurobuild in Romania “Passion for retail” ce a avut loc pe 26 februarie 2009 la Pullman Bucuresti, a adunat figuri marcante din piata si a raspuns unor probleme cruciale ale pietei de retail din Romania.

Din discutiile conferintei a reiesit ca, desi lucrurile nu stau asa de bine si ca multe companii mici vor da faliment, inca exista oportunitati pentru companiile mari cu investitii pe termen lung. Oricum ar fi piata asteapta inca momentul in care se vor identifica nevoile primare si atunci, conform expertilor ce au luat parte la discutii, vom fi martorii unei activitati intense. Intre timp, toata atentia se canalizeaza asupra detaliilor, in nevoia acuta de a se profita la maxim de potentialul activelor.

Sesiunea introductiva a conferintei “How bright is the future” a fost condusa de Ben Binns(King Sturge) care a deschis panelul cu o prezentare a situatiei actuale a pietei, punctand asupra faptului ca exista in continuare o dificultate in obtinerea de finantari, de a livra la timp proiectele si ca trebuie cumva reevaluate asteptarile. Discutiile au fost continuate de Anthony Willats(Chapman Taylor Romania), Catalin Florea(Echo Investment) si Charlie Henry(GVA ASCO Properties).

Urmatorul panel intitulat “ To handle it all” a fost condus de Tim Wilkinson(DTZ Echinox) impreuna cu Daniela Florea(Geo Strategies) si Constantin Banu(REAG). Subiectul principal a fost managementul shopping center-ului, cu accente pe nevoia de consultanta, dar si pe importanta analizei profilului si obiceiurilor cumparatorului.

In panelul “Money, money, money…” moderat de Perry Zizzi(Badea&Asociatii-Clifford Chance) au fost invitati Gijs Klomp(ING Real Estate), Radu Merica(ECE Projektmanagement Romania) si Jibril Semour(Jones Lang LaSalle). Discutiile s-au orientat spre faptul ca piata este inca in asteptare, Radu Merica afirmand ca ECE a avut numeroase oferte si ca intr-adevar acum este momentul unei consolidari.

Ultimul panel “We are the best” condus de Razvan Gheorghe(Cushman&Wakefield Romania) a adus in prim plan opinia lui Reuven Havar(AFI Europe) referitoare la retailerii locali, mult mai precauti si mai atenti la nevoile pietei decat cele mai experimentate lanturi internationale.

Invitati au fost Vincentiu Zorzolan(AAV Group), Markus Pinggera(Deichmann) si TJ Kearns(Caelum Development Romania).

In concluzie, conferinta a fost un mix de opinii, realism si optimism. Privind in perspective, viitorul pietei de retail din Romania depinde in mare masura de evolutia situatiei economice globale, de lipsa unor spatii moderne, dar si de apetitul romanilor pentru shopping.

5 March 2009