Continuarea programului Prima Casă şi în 2011 este esenţială pentru piaţa imobiliară din România. Fără acest program cu greu am putea vorbi despre tranzacţii semnificative în anul ce vine este de părere Sorin Roşu, directorul Apulum 94.

15825-principala.jpgCum vedeţi dumneavoastră anul 2011?

Dacă dorim să vorbim despre anul 2011 trebuie să rezolvăm o condiţie absolut necesară, aceea a prelungirii programului Prima Casă. Dacă plecăm de la ipoteza că programul Prima Casă se sistează la 31 decembrie 2010 despre piaţa imobiliară în 2011 aproape că nu putem vorbi. De ce? Pentru că, de exemplu în anul 2010 dacă nu am fi avut programul Prima Casă nu cred că am fi putut vorbi despre o piaţă imobiliară autentică, cu un număr semnificativ de tranzacţii. În fapt în 2010 am avut probabil 2-3 miliarde euro, bani proveniţi din Prima Casă şi rulaţi de două sau de trei ori pe piaţa imobiliară. Imaginaţi-vă ce ar însemna anul 2011 fără aceste sume, am avea o instabilitate apropiată de anul 2009. În fapt, noi avem nevoie de lichidităţi, avem nevoie de bani pentru a reuşi să continuăm în 2011 tendinţa de stabilizare a preţurilor, mai jos, mult mai jos decât în 2008, dar să avem o stabilizare a preţurilor. O piaţă imobiliară în care avem de a face cu fluctuaţii foarte mari sau mai exact cu fluctuaţii imprevizibile de preţuri blochează din punct de vedere mintal părţile, vânzătorul, cumpărătorul. Deci 2011 cu programul Prima Casă eu îl văd un an bun. Un an în care pe fondul existenţei unei nevoi locative destul de ridicată pentru tineri, pentru familii cu copii, putem vorbi de o piaţă imobiliară în creştere ca volum. Ca preţuri cred că 2011 ar fi undeva în plaja lui 2010, nu cred că o să avem nişte creşteri spectaculoase de preţuri.

Înseamnă că locuinţele vechi vor continua să fie cele mai tranzacţionate?

Nu neapărat. Eu cred că vor fi destul de mulţi dezvoltatori care vor veni cu proiecte imobiliare restrânse, dar foarte bine targetate.


Cum ar arăta din punctul dumneavoastră de vedere clientul anului 2011?

Cumpărătorul în 2011...eu cred că va fi în continuare un client cunoscător al ascendentului pe care îl are asupra unui vânzător prin sumele de bani, iar acest atu eu cred că îl va avantaja într-o negociere. Vom avea în continuare şi în 2011 o piaţă a cumpărătorului, aşa cum am avut-o şi în 2009 şi în 2010, nu a vânzătorului cum am avut în perioada 2005-2008.

În afară de Prima Casă ce ar putea resuscita piaţa imobiliară din România?

Economia în ansamblu şi interesul investitorilor. Eu cred că fondurile de investiţii nu vor fi atât de interesate de piaţa din România.

Ce ar vrea investitorii străini să găsească în România pentru a investi din nou?

În primul rând să găsească posibilitatea accesării unei finanţări pentru beneficiarul final, ori în România accesul la finanţare fie prin venituri, prin salarii, fie prin creditare, nu este uşor - salariile sunt în scădere, iar persoanele fizice şi cele juridice au acces tot mai greu. Propriu zis nu ar avea cui să vândă în acest moment.

Vom auzi de proiecte noi în 2011?

Cu siguranţă. Şi noi pregătim proiecte noi pentru 2011, dar cred că vom avea proiecte de mici dimensiuni ceea ce nu ajută foarte mult piaţa. E bine că se lansează, e bine că se finalizează astfel de proiecte, dar eu cred că o piaţă are nevoie de numere semnificative, de volum semnificativ, de imobile de mari dimensiuni, de complexuri rezidenţiale, nu neapărat de imobile disparate.

Ce i-ar putea ajuta pe dezvoltatori să vândă mai uşor în 2011?

Cred că în 2011, ca de altfel şi în 2010 prima condiţie este ca un dezvoltator să îşi facă foarte bine temele vizavi de analiza nevoilor. În momentul în care cunoşti foarte bine ce se cere, ce are nevoie cumpărătorul, în acel moment poţi să ai o configuraţie foarte exactă a produsului pe care tu îl scoţi în viitorul apropiat pe piaţă. Dacă ştii ce îi trebuie, ştii ce să îi oferi. Acum într-un moment de criză acest lucru se simte mult mai pregnant. Într-o perioadă de efervescenţă o greşeală este foarte uşor de acoperit. Într-o perioadă de criză orice greşeală se taxează. Deci, pornind de la această analiză a nevoii ai mult mai multe şanse să izbândeşti după care apar toate celelalte condiţii de la managementul bugetelor, la asigurarea finanţării ş.a.m.d. toate elemente care îţi condiţionează normal reuşita unui proiect. Poţi să faci toate aceste lucruri, dar dacă nu ai bugetul asigurat şi la mijlocul proiectului te-ai blocat, ai pierdut.