Prima Casa parcurge, pe zi ce trece, traseul de la idee la realitate. Normele de aplicare exista, bancile au depus ofertele, mai sunt doar cativa pasi si se poate trece la acordarea primelor credite.

Prima Casa: Cat de corecta va fi acordarea creditelor?Insa fara o transparenta maxima si reguli clare, asupra programului se vor abate curand acuzatii de favorizare a unor solicitanti in dauna altora.   Programul guvernamental Prima Casa se anunta a fi unul care se va bucura de un mare interes din partea publicului.

Lansarea lui intr-un moment in care EURIBOR inregistreaza un minim istoric ii va face pe multi sa creada ca l-au apucat pe Dumnezeu de un picior si ca se afla in fata sansei vietii.  

Insa cu toate ca lucrurile nu stau chiar asa, si costurile aferente imprumuturilor acordate in euro vor creste in timp, deoarece marja peste EURIBOR ramane fixa, trebuie remarcat ca dobanzile la Prima Casa sunt mult mai mici decat cele la creditele ipotecare si imobiliare obisnuite acordate in prezent de banci. Si atunci este firesc sa starneasca interesul celor care se inscriu in conditiile de eligibilitate ale programului.  

Primele contestatii se fac deja auzite

 Insa nici nu a demarat programul si deja primele acuzatii se fac auzite. Unii afirma ca acesta este gandit special pentru chiriasii locuintelor ANL care urmeaza sa fie scoase la vanzare. Altii spun ca Prima Casa va da sansa unor costuri de creditare mai reduse pentru clientela politica a partidelor care compun coalitia guvernamentala.

Mai sunt si unii care afirma ca Prima Casa reprezinta un balon de oxigen acordat speculatorilor imobiliari si dezvoltatorilor care si-au vazut injumatatite averile dupa prabusirea preturilor locuintelor.Insa aceste remarci, mai mult sau mai putin argumentate, reprezinta un simplu foc de paie fata de valvataia care se va declansa daca vor exista suspiciuni in legatura cu modul in care se va derula, concret, acordarea creditelor prin intermediul programului.  

Conso.ro propune solutii pentru o maxima transparenta

 Tocmai de aceea, si avand in vedere si faptul ca plafonul aferent anului in curs este suficient doar pentru garantarea a aproximativ 20.000 de credite, credem ca se impune adoptarea unor masuri care sa elimine, pe cat posibil, suspiciunile de favorizare a unuia sau altuia dintre solicitantii de credite.  

Mai intai, la sediul fiecarei unitati a bancilor care vor face parte din program, dar si pe site-ul acestora, ar trebui afisata lista completa a actelor si documentelor care trebuie prezentate la banca pentru ca dosarul de credit sa fie complet.   In al doilea rand, la nivelul fiecarei banci ar trebui realizat un registru centralizator, care sa fie postat si pe site-ul bancii, si care sa contina numerele de ordine aferente dosarelor de credit complete depuse la banca. In felul acesta, un solicitant de imprumut din Vaslui, de exemplu, va fi sigur ca solicitarea sa se va bucura de atentia bancii in aceeasi masura ca si a unuia din Bucuresti.  

O asemenea abordare elimina si suspiciunile legate de timpul de acordare a fiecarui credit in parte. Fiind un program cu buget limitat, exista posibilitatea ca un dosar complet, a carui analiza dureaza mai mult, din diferite motive, sa nu mai poata primi finantare din cauza epuizarii plafonului aferent bancii in cauza - ceea ce ar crea serioase suspiciuni in legatura cu corectitudinea procesului si ar genera un mare grad de nemultumire.

30 iunie 2009