Preturile exorbitante ale terenurilor, piedica in calea investitiilor din retail




Curierul National - 02.10.2006
 

preturile terenurilorPentru piata retailului romanesc, anul 2006 a debutat cu o explozie de investitii, fapt ce parea sa se transforme in trend. Pana anul trecut piata locala era disputata de retelele Carrefour si Cora, dar, odata cu patrunderea Kaufland, Auchan sau Real pe sectorul retailului local, "greii" par sa aiba concurenta.

Chiar daca nu se afla printre domeniile care au atras cele mai multe investitii, retailul a intrat pe o panta ascendenta. Daca marile retele sunt dornice sa poposeasca pe piata romaneasca, de-a lungul ultimelor luni avantul le-a fost injumatatit de preturile exorbitante ale terenurilor. Poate tocmai pentru faptul ca Romania este in continuare tara cu cel mai redus numar de spatii comerciale concerne renumite si-au anuntat extinderea pe piata locala.

Cu planuri de investitii ambitioase si promisiuni de extindere rapida, reprezentantii retelelor de retail ce vizeaza Romania se declara nemultumiti de pretul terenului, situat deseori peste nivelul din alte tari europene.

"Pretul platit pentru teren in Romania l-a depasit, recent, pe cel din majoritatea tarilor est-europene. In unele cazuri, peste limita la care este profitabil sa deschizi chiar si locatii importante", a declarat directorul general al Real-Hypermarket Romania, John Rix, citat de Mediafax. Faptul ca retailul romanesc este un segment inca virgin nu le asigura nou-intratilor succesul fara doar si poate.

Intrarea pe o noua piata si extinderea retelei au la baza calcule care trebuie sa dovedeasca oportunitatea unei astfel de decizii, respectiv profitabilitatea ei. O pondere foarte importanta in ecuatie o are in aceasta situatie pretul terenului.

50% din fonduri inghitite de teren

"Pretul terenurilor este exagerat in comparatie cu celelalte tari. A crescut in special in ultimii trei ani", a mentionat directorul general Kaufland, Gunter Grieb, in timp ce managerul retelei de magazine de discount Profi, Caius Crisan, sustine ca terenul este foarte scump in raport cu puterea de cumparare, ceea ce determina o perioada lunga de recuperare a investitiei.
Atractivitatea pietei romanesti de retail a intensificat insa apetitul investitorilor straini. Divizie a concernului german Lidl & Schwartz, reteaua Kaufland a investit pana acum peste 200 mil. de euro in magazinele din Romania.

In ciuda preturilor mari ale terenurilor, strategia de expansiune a grupului francez Aunchan vizeaza investitii de peste 100 de milioane de euro, atat in Capitala, cat si in provincie.

Cu sase hipermarketuri si investitii de 220 de milioane de euro, liderul si primul operator international venit pe piata locala de retail, Carrefour isi continua expansiunea.
Planurile concernului vizeaza investitii de aproximativ un miliard de euro, destinati dezvoltarii unui numar total de 30-40 de magazine. Pentru urmatorii ani, Cora intentioneaza sa isi intensifice prezenta pe piata locala cu 14 noi hipermarketuri, valoarea investitiilor fiind apreciata la peste 500 de milioane de euro.
Potrivit reprezentantilor companiilor din piata, fondurile alocate pentru achizitionarea terenurilor au ponderi care variaza de la 10% pana la 50% din totalul investitiei, in functie de locatie si magazin.

"Pentru terenuri am alocat aproximativ un milion de euro in cazul fiecarei locatii. Tinand cont de valoarea importanta pe care o au terenurile in structura investitionala, alocam achizitiei acestora pana la 50%.
Oricum, nivelul preturilor este complet exagerat si nefondat in raport cu valoarea pietei romanesti", apreciaza si directorul general al MiniMax Discount, Rainer Exel.

Citeste articolul integral in Curierul National



Diana Drinceanu
Curierul National
 

2 octombrie 2006