Prețul de vânzare a unei proprietăți atrage sau îndepărtează potențialii cumpărători. Prețul corect se stabilește atunci când cererea se întâlnește cu oferta, dar care este primul pas, în tot acest demers? Care sunt factorii care influențează prețul unei locuințe și care sunt cele mai des întâlnite greșeli făcute de vânzătorii români?

36497-pret_vanzare_locuinta.jpgPrețul de vânzare a unei locuințe poate deopotrivă să atragă sau să alunge potențialii cumpărători. Stabilirea unui preț corect face ca o ofertă imobiliară să stea cât mai puțin pe piață, în timp ce poziționarea greșită a unei proprietăți îndepărtează chiar și clienții cu adevărat interesați. Din păcate, spun specialiștii, cei mai mulți vânzători tind să își supraevalueze proprietatea, încărcați de subiectivism.

„Cei mai mulți proprietari au tendința de a-și supraevalua locuința, aproape 90% dintre clienți fac această greșeală. Mai mult, majoritatea înțelege mult prea târziu care sunt consecințele acestei greșeli. Este foarte important pentru o proprietate să fie scoasă la vânzare cu prețul corect. Dacă nu are un preț corect, oferta se demonetizează după două săptămâni, indiferent de modalitatea prin care este promovată”, declară Mihaela Alexandroiu, broker/owner Bastion Real Estate.

  • Cea mai frecventă greșeală în rândul vânzătorilor români este poziționarea greșită a prețului, fie sub valoarea pieței, fie și peste piață, arată o analiză RE/MAX
  • Alte greșeli pe care le fac proprietarii interesați să găsească un cumpărător țin de implicarea mai multor agenții imobiliare și prezentarea neprofesionistă a proprietății
  • Factorii care influențează prețul unei locuințe sunt locația, vechimea, infrastructura, utilitățile și facilitățile de care dispune

„Locația este unul dintre criteriile principale în setarea prețului corect, indiferent de tipul sau categoria de locuință. Ulterior, se iau în calcul aspecte legate de nivelul de finisare/echipare, vechimea imobilului, infrastructura, utilitățile și facilitățile de care dispune, situația juridică și, nu în ultimul rând, vecinătățile și coproprietarii”, sfătuiește Răzvan Cuc, Director Regional RE/MAX România. 

După poziționarea corectă a proprietății în piață, vânzătorii ar trebui să se concentreze asupra unei prezentări profesioniste a casei, aspect ignorat de numeroși proprietari români, subliniază agenții imobiliari. Curățenia, ordonarea acesteia, imaginea spațiului, calitatea aerului și animalele de companie sunt aspecte care pot influența decizia cumpărătorului, iar o pregătire în prealabil va spori șansele locuinței de a fi vândută într-un timp mai scurt.

Nu în ultimul rând, majoritatea vânzătorilor tinde să apeleze rar la agenții imobiliare, iar atunci când o fac, lucrează simultan cu mai mulți agenți, ceea ce nu face decât să bulverseze potențialii cumpărători. Astfel de greșeli pot fi evitate prin contractarea unui agent imobiliar profesionist – o colaborare cu mai mulți agenți nu implică un angajament din partea acestora, iar eforturile depuse pentru clienți sunt minime. 

 „Un agent imobiliar poate să aducă valoare dacă acesta înțelege și lucrează în interesul clientului. În acest caz, beneficiile pot fi multiple, de la economia de timp si energie, promovare, pregătirea locuinței pentru vânzare, în negociere, până la suport în plan juridic. Un agent competent poate optimiza tranzacția și să o închidă la un preț mai bun și într-un timp mai scurt”, conchide reprezentantul RE/MAX.

Omiterea acestor aspecte esențiale determină procesul de vânzare a unei proprietăți și influențează negativ perioada tranzacției și, implicit, prețul solicitat inițial. Iar specialiștii atenționează că o perioadă lungă de expunere pe piață a unei proprietăți afectează profund valoarea acesteia.

CITEȘTE ȘI:

2 martie 2015