Costurile de producţie cresc continuu, mai ales cele cu energia şi transportul, dar pe piaţă cererea e deocamdată redusă. Cimentul s-a ieftinit în 2010, cu aproximativ 5%, dar producţia lui este din ce în ce mai scumpă, astfel că în 2011 ne-am putea confrunta cu o majorare de preţ.

15168-1.jpgIndustria cimentului este foarte puţin afectată de criză, şi asta pentru că necesarul de betoane şi agregate se menţine la cote înalte atât pe plan naţional, cât şi internaţional. De altfel, „betonul este al doilea produs ca utilizare pe Terra, după apă", a explicat ieri Mihai Rohan, într-o conferinţă prilejuită de apropiata sa retragere din funcţia de director general al Carpatcement Holding.

În România, vânzările de ciment au scăzut, însă, cu aproximativ 15% în 2010, iar producătorii şi-au redus drastic costurile de producţie, factori care au făcut posibilă o ieftinire cu 5% a acestui produs.

Dar energia şi transportul - care deţin cea mai mare pondere în costul cimentului - se scumpesc, şi asta s-ar putea transfera, la un moment dat, în preţul produsului finit. „Depinde de evoluţia acestor costuri şi de cât poate suporta piaţa", a precizat Mihai Rohan.

Plan de afaceri în trei variante

Conducerea Carpatcement monitorizează cu mare atenţie indicatorii bugetului de stat, mai ales volumul investiţiilor publice, astfel că întârzierea adoptării unui buget pe 2011 afectează şi afacerile acestei companii.

De aceea, „în prezent avem trei variante pentru pla­nul de afaceri pe 2011, primul scenariu arătând investiţii publice majore, care ar impulsiona şi cererea de ciment. Avem şi o a doua variantă, în care investiţiile publice nu vor fi substanţiale, cred că vom putea depăşi o astfel de situaţie, dar nu vă putem spune cum, ca să nu afle concurenţa", a mai spus Rohan.

Ar mai exista şi un „plan C", în care piaţa cimentului s-ar restrânge drastic, cu peste 30% - „suntem pregătiţi, cu arma la picior, să înfruntăm şi aşa ceva, iar una dintre soluţii ar fi creditul-furnizor pentru că foarte mulţi dintre cei mici sucombă din cauza lipsei de lichidităţi.

Noi încurajăm plata pe loc, cu discounturi, iar celor care vor să ne plătească eşalonat pentru marfa livrată (n.n. - acesta este creditul-furnizor) le cerem garanţii", a conchis directorul Carpatcement Holding. Funcţia lui va fi preluată, la 1 ianuarie 2011, de Florian Aldea.


Sursa

19 November 2010