H&M, Zara si New Yorker din Piata Unirii au dat startul unei noi destinatii pentru shopping stradal in Bucuresti. Calea Victoriei se specializeaza in fashion de lux. In Centru spatiile comerciale au cel mai mic grad de neocupare, de numai 5%.

20174-_mg_9112.jpgComertul in magazine de strada din Piata Unirii a capatat un nou suflu odata cu deschiderea magazinului H&M din incinta Unirea Shopping Center, zona respectiva, impreuna cu Lipscani - destinatia numarul unu la capitolul cluburi, baruri si cafenele din Bucuresti - tinde sa devina noul pol comercial al Capitalei. In primele sase luni ale anului 2011, s-a inregistrat o crestere a inte­resului retailerilor de moda pentru Centrul Vechi al orasului, se arata intr-un raport realizat de compania Colliers International. Spre exemplu, retailerul Adidas a fost printre primii care si-a asigurat o locatie in zona.

Totusi, competitia creata de restaurante si cafenele, impreuna cu chiriile mari solicitate in zona precum si faptul ca in Centrul Vechi nu exista nicio ancora de moda, sunt factorii-cheie care inca tin retailerii de fashion departe de acest perimetru fierbinte al pietei spatiilor comerciale.

Totusi, desi livrarile de noi spatii pen­tru comertul stradal sunt mai putin frec­vente in Bucuresti, a fost remarcat fap­tul ca gratie noilor magazine inau­gu­rate in incinta Unirea Shopping Center - H&M, Zara sau New Yorker - cu des­chidere si intrare stradala, zona Pietei Unirii a devenit noua destinatie pentru retailul stradal de moda. Majoritatea noilor spatii au provenit in principal in urma inchiderii unor afaceri mici. Cu toate acestea, zona se remarca prin gradul de neocupare foarte scazut, de numai 5%.

Adevarata efervescenta a cumparatu­rilor intr-o anumita zona comerciala nu este adusa de magazinele de lux, ci de retailerii de fashion pentru mase, asa cum sunt, spre exemplu, magazinele grupului Inditex, C&A sau H&M. De aceea, deschiderea magazinului H&M de 2.500 mp din Unirea Shopping Center si prezenta celorlalti doi retaileri impor­tanti, Zara si New Yorker, au reprezentat un imbold important pentru comer­ciantii mai mici. In rest, numarul de intrari noi a fost foarte limitat in ceea ce priveste suprafata de vanzare in zona mentionata. In acest context, Centrul Vechi reprezinta o continuare fireasca a unei zone comerciale mai mari aflate acum in plina dezvoltare. Lipscani si strazile adiacente ar putea contribui la cresterea ofertei de noi spatii de retail prin construirea de noi cladiri pe par­ce­lele existente si finalizarea lucrarilor de reabilitare a celor existente, dar si a strazilor.

Analistii Colliers estimeaza ca valoa­rea chiriilor ar putea ramane stabila in sem. II din 2011, cu usoara scadere in Centrul Vechi, unde chiriasii dominanti, reprezentati de cluburi, baruri si terase, sunt mai putin activi in sezonul rece al anului. Ca tendinta de piata se observa ca tot mai multi proprietari sunt pregatiti sa accepte ca forma de calcul a chiriei un procent din cifra de vanzari, aceasta fiind o practica mai putin comuna pentru contractele de inchiriere semnate pe piata spatiilor stardale. Acest model de business va castiga tot mai mult teren pe piata spatiilor comerciale stradale odata cu patrunderea unui numar tot mai mare de branduri internationale.

Categoriile cele mai active

Mixul actual de retaileri pe segmentul spatiilor comerciale stradale continua sa fie dominat de banci, farmacii, agentii de pariuri, dealeri de telefoane mobile si cazinouri. Pe de alta parte, magazinele de moda, cele care definesc artera comerciala au inca o reprezentare limitata. In ansamblul sau, prima ju­ma­tate de an s-a remarcat prin faptul ca vanzatorii de alimente au reprezentat cel mai dinamic segment al pietei spatiilor comerciale stradale.

Foarte active au fost si agentiile de pariuri, farmaciile precum si bancile. Totusi, spre deosebire de perioada 2009-2010, in 2011 a existat o crestere a numarului de noi unitati deschise de banci si lanturile de farmacii, dar o diminuare a numa­ru­lui de noi cazinouri. Brandurile de lux inca privesc cu interes spre Calea Victoriei. Cu toate acestea, niciun nume nou nu si-a facut aparitia in prima ju­matate de an. Analistii Colliers afirma ca abia din a doua partea a anului sau chiar din 2012 am putea vedea o serie de noi intrari pe segmentul retailului de lux.

In ceea ce priveste nivelul chiriilor, acesta a ramas stabil in prima parte a acestui an. Exceptie face zona periferica a Capitalei, unde inca se inregistreaza un grad de neocupare mare, de 13%, si unde in primele sase luni s-au consemnat usoare scaderi de chirii de 5% pana la 10%.


Sursa

4 August 2011