Fondul sud-african de investiţii NEPI şi divizia imobiliară a grupului Carrefour au atras un împrumut de circa 26 mil. euro de la BRD pentru realizarea centrului comercial Ploieşti Shopping City, credit ce arată noile condiţii în materie de fi­nan­ţare imobiliară: banca îşi asumă doar 40% din investiţie, iar contractul a fost anunţat după construirea a mai bine de jumătate din mall.

25758-brd-sm.jpgNEPI şi Carrefour Property au început anul trecut, în de­cem­brie, lucrările la un centru comercial în imediata veci­nă­ta­te a hipermarketului Carrefour din Ploieşti, finaliza­rea mall-ului fiind programată peste doar patru luni, mai exact în noiembrie.

Investiţia totală se ridică la circa 65 de milioane de euro, astfel că dezvoltatorii au mizat fonduri proprii şi active de circa 40 de milioane de euro pentru a reuşi să facă acest proiect.

În perioada de boom a pieţei imobiliare, dezvoltatorii ob­ţi­neau finanţări care acopereau chiar şi integral costurile de con­strucţie, iar banii erau disponibili chiar de la prima intrare pe şantier. Ulterior, finanţările bancare în domeniu au devenit o "fata morgana" pentru cei mai mulţi investitori, în condiţiile în care doar câteva bănci mari s-au mai arătat dispuse să discute astfel de credite, dar în alte condiţii.

În perioada crizei, BRD a mai finanţat construcţia a două cen­tre comerciale - Severin Shopping Center şi Botoşani Shop­ping Center -, proiecte realizate de grupul belgian BelRom, dar valoarea acestor credite s-a ridicat la circa 10 milioane de euro fiecare. În aceste condiţii, creditul acordat de BRD pentru rea­lizarea proiectului Ploieşti Shopping City reprezintă una dintre cele mai importante finanţări imobiliare semnate anul acesta.

"Obţinerea finanţării proiectului este (...) un pas important în vederea deschiderii lui către public în noiembrie 2012", a de­clarat Anca Damour, director al Carrefour Property România.

Cea mai importantă finanţare acordată în ultimul an a fost una realizată oarecum "în familie", şi anume un credit de aproape 100 mil. euro acordat de către Raiffeisen Bank către Raiffeisen Evolution pentru dezvoltarea mallului Promenada din Bucureşti.

Finanţarea unor malluri în provincie reprezintă însă un demers mult mai complicat în actuala perioadă, în condiţiile în care o bună parte din proiectele existente au probleme legate de supraîndatorare.

NEPI şi Carrefour au reuşit să dezvolte din fonduri proprii mallul de la Ploieşti până la actualul stadiu în condiţiile în care sud-africanii au acces la finanţare de pe burse, în timp ce francezii au la nivel mondial un rulaj anual de peste 121 de miliarde de dolari.

Ploieşti Shopping City va avea o suprafaţă închiriabilă de 55.000 de metri pătraţi şi peste 100 de magazine, printre care Zara, H&M sau Altex, precum şi un multiplex Cinema City.

 

Sursa

24 July 2012