Avantul constructiilor rezidentiale nu se topeste nici macar pe canicula, iar dezvoltatorii exploreaza noi pamanturi, inclusiv pe cele situate in apropierea aeroporturilor. Dar nimeni nu-i avertizeaza pe cumparatorii de locuinte din vecinatatea pistelor de decolare si aterizare despre riscurile unei asemenea vecinatati. O facem noi.

Daca veti cumpara o casa ori un apartament in apropierea aeroportului, va veti supune riscurilor, sanatatea putand fi afectata atat pe componenta fizica, dar si pe cea psihica. Zgomotul produs de avioane sau deversarile de combustibil nears la decolare si aterizare, poluarile accidentale cu kerosen aviatic, radiatiile electromagnetice emise de statiile radar sunt lucruri cu care aeroportanii - cum sunt numiti locuitorii din proximitatea megastructurilor aeroportuare - vor trebui sa se obisnuiasca mai devreme sau mai tarziu. Intrebarea este daca vanzato-rii sau constructorii de case isi informeaza clientii despre aceste riscuri.

Desi multi agenti imobiliari neaga existenta problemelor enumerate mai sus, o dovada indirecta a faptului ca acestea sunt reale o reprezinta avizele emise de AACR (Autoritatea Aeronautica Civila). Solicitarea unui aviz AACR este obligatorie in cazul in care cineva isi propune sa construiasca in zona supusa servitutilor de aeronautica civila, iar actul in cauza specifica negru pe alb ca AACR si Aeroportul  nu sunt raspunzatoare pentru disconfortul creat de traficul aeroportuar.
La randul sau, Regulamentul General de Urbanism interzice amplasarea unor institutii de sanatate (spitale, clinici etc.), crese sau leagane de copii in apropierea aeroportului si recomanda evitarea constructiei de locuinte in aceste zone. De ce oare?

Kerosenul otraveste

Cel mai des intalnita cauza a disconfortului pentru locuitorii unei asezari urbane aflate langa aeroport este poluarea fonica. Specialistii sustin ca intensitatea poluarii fonice produse de un aeroport depinde de mai multi factori. In primul rand, este vorba de trafic, zgomotul crescand in functie de numarul avioane-lor care decoleaza si aterizeaza zilnic pe aeroport. In cazul Aeroportului International Baneasa, traficul este suspendat pana la sfarsitul verii. Situatia se schimba daca discutam despre Aeroportul Henri Coanda din Otopeni, unde numarul avioa-nelor a crescut ca urmare a deturnarii traficului din Baneasa. In al doilea rand, este vorba despre starea parcului de avioane care utilizeaza aeroportul. Cu cat este mai vechi un avion, cu atat zgomotul produs de acesta este mai mare. Practic, sunetul emanat de un avion la decolare se propaga pe o distanta de circa 20 km, iar la aterizare - pe aproximativ 15 km. Evident ca asta nu inseamna ca la 15-20 km de aeroport oamenii sunt nevoiti sa se inteleaga doar prin semne. Totusi, o astfel de poluare fonica nu este buna pentru sanatate.

In afara de asta, exista si poluarea chimica. Uneori, pentru o aterizare sigura, unele avioane deverseaza controlat surplusul de kerosen. Un vant favorabil poate sa duca mirosul, daca nu chiar particule de kerosen catre ansamblul rezidential din vecinatate.
In afara de deversarile de siguranta, o sursa a poluarii necontrolate cu kerosen o reprezinta deversarea de combustibil nears in timpul urcarii si coborarii navelor. In aceste momente, motoarele avioanelor functioneaza la capacitatea maxima si o parte din combustibil nu reuseste sa arda complet, fiind eliberat in atmosfera. Asa se explica siajul lasat de nava, vizibil de pe pamant ca o dara de fum alb in spatele avionului. La urcare, spre altitudinea de croaziera (10.000 m), are loc cea mai mare deversare de combustibil ars si partial ars din motoare, timpul necesar unui avion civil pentru atingerea altitudinii de croaziera fiind de circa 20-30 de minute (avioanelor vechi le sunt necesare si 40 de minute). Altfel spus, si la o distanta de 60-70 km de la pista aeroportului riscurile de poluare fonica si chimica sunt cat se poate de reale.
Specialistii în sanatate infantila mentioneaza kerosenul, combustibilul folosit pentru alimentarea avioanelor, ca fiind una dintre principalele substante cu toxicitate verificata. S-a constatat ca, în doze ridicate, kerosenul are repercusiuni asupra adultilor care au luat contact cu aceasta substanta în copilarie.

Final de Con Air, de evitat

In afara de riscurile poluarii, mai exista si alte pericole. Se spune ca transportul aerian este cel mai sigur pentru pasageri. Totusi, catastrofele aeriene cu victime umane au ajuns sa fie aproape un lucru comun in viata noastra. In acest context, statistic vorbind, circa 20% din accidentele aeriene grave din ultimii 11 ani s-au produs in zona aeroporturilor de destinatie sau domiciliu. Statistica accidentelor nu face discriminare, cazuri de prabusiri de nave inregistrandu-se in tari de pe toate continentele (in SUA, Italia, Rusia, China, Filipine, Tailanda), ultimul fiind cel produs cu un an in urma pe aeroportul din Irkutsk (Rusia), unde s-a prabusit un Airbus A-130, ucigand 124 de pasageri. Un alt caz notoriu: pe 25 iulie 2000, un Concorde apartinand Air France a decolat de pe Aeroportul Charles de Gaulle, iar dupa 90 de secunde de la decolare s-a prabusit peste un hotel din localitatea Patte d'Oie de Gonesse, provocand 113 de morti, dintre care patru persoane au fost ucise la sol. Poate ca atunci cand te decizi sa cumperi o casa merita sa pui in balanta si acest aspect.

Pe de o parte, dorinta locuitorilor din Baneasa de lichidare a aeroportului din zona este fireasca; nimeni nu vrea sa-si creasca odrasla sub aripa unui avion de pe care se prelinge kerosen si nici sa vada flacarile unui avion prabusit. Pe de alta parte, riscurile implicate de aceasta vecinatate, constientizate sau nu de locuitorii din zona, au fost asumate de catre acestia, cel putin prin intermediul firmelor care le-au vandut casele.
Totusi, facand abstractie de aceste riscuri, exista si avantaje ale locuirii in zona aeroportului. Acces si mijloace de transport in comun bune, infrastructura dezvoltata si, in unele tari, reduceri de 5 pana la 20% fata de pretul pietei (un fel de spor de periculozitate) pentru case si terenuri. Trebuie remarcat ca, in Bucuresti, dimpotriva, in zona de nord, care este domiciliul celor doua aeroporturi, preturile sunt printre cele mai ridicate din tara, atat la terenuri, cat si la locuinte. Analistii nostri spun ca preturile caselor si terenurilor vor continua sa creasca, inclusiv in zona aeroporturilor din Baneasa si Otopeni.
Sa speram ca niciun eveniment aerian nu le va strica investitorilor afacerile imobiliare din nordul orasului.

Sursa

31 iulie 2007