Furnizorii din industria auto au început să intre puternic pe piaţă în ultima perioadă. Ei caută terenuri în proximitatea constructorilor auto, unde cumpără suprafeţe de câteva zeci de mii de metri pătraţi. Astfel, zonele în care s-au făcut cele mai multe achiziţii în ultima perioadă sunt din vestul ţării, precum şi din Craiova, Piteşti sau Autostrada A1. Marii retaileri pregătesc, de asemenea, planuri mărețe pentru următoarea perioadă, fiecare a anunţat că anul acesta va cumpăra câte trei-patru terenuri.

Sursa: opiniatimisoarei.roDorinţa furnizorilor de piese auto de a cumpăra tot mai multe terenuri în ţară se simte deja de aproximativ o jumătate de an, spun reprezentanţii CBRE. Cele mai multe cereri au existat în zona Arad, Timişoara şi Oradea, pentru că sunt aproape de Ungaria, unde pot livra către Mercedes şi Volkswagen. Preţurile terenurilor în zonă variază destul de mult, de la 15 euro/mp la periferia Aradului, la 60-80 euro/mp la periferia Timişoarei. De altfel, în Timişoara a fost una dintre cele mai mari tranzacţii din ultimii ani: grupul Valeo, care produce piese auto, a cumpărat 23.000 mp în zonă. Desigur, atunci când vine vorba despre achiziţii atât de mari, preţurile sunt negociabile.

La celălalt pol, în Craiova, în apropierea Ford, preţurile pornesc de la 15 euro/mp, la fel şi pe autostrada Bucureşti-Piteşti, dar cresc odată cu apropierea de Piteşti până la 40-50 euro/mp. Odată cu cererea în creştere, s-a observat şi o încercare a proprietarilor de a scumpi.

„S-a simţit o uşoară mişcare în direcţia asta, dar momentan este foarte mică şi nu e de natură să îngrijoreze. Operatorii logistici formează piaţa, ei se mişcă foarte des, îşi găsesc client după client şi se mută apoi într-un alt oraş, ceea ce creează o piaţă de moment.", spune Marian Orzu, şeful departamentului de logistică de la CB Richard Ellis.

Autostrada Bucureşti - Piteşti rămâne vedetă doar câţiva ani

Cea mai mare tranzacţie a ultimilor doi ani s-a făcut în primul trimestru al lui 2011 şi a constat în achiziţia unui teren de 31 hectare în zona A1 pentru construcţia de spaţii de depozitare şi logistică.

„Autostrada Bucureşti - Piteşti este în continuare vedeta industrialului, până când se va deschide autostrada Ploieşti-Braşov. Atunci aceasta va deveni un pol mare de interes.", continuă Orzu.

Un moment bun pentru speculatori, dar din câte spun oficialii CBRE, acestora le este frică să rişte după criză, când mulţi au ieşit păgubiţi din speculă.

Pentru marile magazine, criza a adus libertate de mişcare

În planurile de extindere ale marilor magazine, anul 2011 este unul care aduce o mulţime de oportunităţi. Preţurile terenurilor au scăzut, iar costurile de construcţie au căzut dramatic. La cum arată piaţa acum, acestea pot viza chiar şi dezvoltarea pe platforme deja existente, precum fostele fabrici şi uzine. Acestea au marele avantaj că sunt situate în zone foarte populate, în care nu se prea găsesc terenuri libere.

„Multe dintre aceste fabrici nu s-au tranzacţionat în vremurile bune pentru că nu erau în regulă din punct de vedere financiar, s-au privatizat cine ştie cum sau aveau cine ştie ce datorii. Unele dintre ele sunt foarte ieftine acum, pentru că proprietarii au o presiune financiară foarte mare. Altele nu s-au ieftinit atât de mult. Dar toate sunt un avantaj pentru marile magazine, care țintesc tot mai mult zone din oraş, spre deosebire de marginea oraşului, cum făceau până acum.", spune Luiza Moraru, director Retail CBRE.

Marile magazine au fost nevoite totuşi să îşi ajusteze strategiile de piaţă şi să îşi taie din costuri pentru a putea rămâne profitabile.

„Reţelele de magazine de cartier sunt foarte importante, aceste modele pot merge către oraşe mai mici, unde un hypermarket nu o să intre niciodată. Este o perioadă în care hypermarket-urile se simt bine. Nu se simt ele straşnic, pentru că într-adevăr a scăzut consumul şi cifra de afaceri, dar este un moment în care trebuie să fie foarte agresive şi chiar sunt, după cum s-a văzut în piaţă.", continuă Luiza Moraru.

Oficialii Richard Ellis consideră că piaţa a intrat pe un alt făgaş, unde nu se mai investeşte speculativ, şi lucrurile merg într-o direcţie clară. Tocmai de aceea, ei nu aşteaptă schimbări bruşte pe piaţă, fie ele creşteri sau scăderi.

„Suntem într-o piaţă nouă, dar nu în piaţa din 2006. Cred că lucrurile se vor mişca foarte repede, dar se vor mişca mai solid. Cu toţii am învăţat în acest an şi tot ce înseamnă dezvoltare, tot ce înseamnă proiect nou, trebuie construit pe o bază mult mai solidă.", conchide Răzvan Iorgu, manager CBRE România.

17 May 2011