Anul acesta nu va fi unul prea activ în rândul jucătorilor din piaţa spaţiilor comerciale. şi în 2013 atragerea finanţării va rămâne o problemă majoră, reprezentând cel mai important obstacol pe care-l întâmpină dezvoltatorii de centre comerciale, notează un raport de piaţa Jones Lang LaSalle.

29473-mall.jpgOferta anului 2013 pe piaţa spaţiilor comerciale este estimată la 132.000 mp, ceea ce reprezintă cinci proiecte în patru oraşe, în timp ce suprafaţa finalizată în anul 2012 a fost în jur de 166.000 mp, adică şapte proiecte în cinci oraşe.

În ultimul trimestru al anului trecut cei mai activi dezvoltatori au fost operatorii de hypermarket-uri. Oferta limitată de spaţii comerciale noi a permis operatorilor să dezvolte proiecte proprii în care hypermarket-urile din grup au avut rol de chiriaş ancoră. În Bucureşti, au fost inaugurate trei proiecte de acest gen, este vorba Auchan City în Giuleşti (dezvoltat de Immochan), Cora în şoseaua Alexandriei (dezvoltat de Cora) şi Kaufland pe şoseaua Mihai Bravu (dezvoltat de Intercora). La nivel naţional, au fost inaugurate două centre comerciale, Ploieşti Shopping City în Ploieşti (dezvoltat de Carrefour Property şi NEPI) şi Cora Bacău (dezvoltat de Cora). Cu aceste noi inaugurări stocul modern de spaţii comerciale în Capitală este estimat la 830.000 mp, în timp ce în restul ţării vorbim de 1.53 milioane mp.

Retailerii internaţionali cu prezenţă directă pe piaţa românească îşi continuă agresiv extinderea la nivel naţional, din dorinţa de a beneficia de spaţiile comerciale prime comercializate în condiţii financiare atractive cu scopul de a-şi creşte cota de piaţă. Unii dintre cei mai activi retaileri sunt cei din domeniul alimentar precum Mega Image, Profi şi Carrefour care îşi extind reţeaua cu noile concepte de magazine tip supermarket, dar şi retailer-ii din domeniul confecţiilor precum H&M, C&A, Inditex, Takko şi Deichmann” reiese din raportul semnat Jones Lang LaSalle.

Retailerii locali care operează în sistem de franciză sau sub propriile branduri sunt în continuare extrem de atenţi la investiţiile pe care le fac, de aceea se concentrează doar pe centrele comerciale performante. În trimestrul patru din 2012 cea mai importantă mişcare făcută pe piaţa de retail a fost preluarea reţelei de hypermarketuri Real de către francezii de la Auchan. Tranzacţia de pe piaţa locală reprezintă o parte din înţelegerea globală, care implică 91 de unităţi din Polonia, Rusia, România şi Ucraina, iar în prezent mai necesită obţinerea aprobării din partea autorităţilor competente din fiecare ţară vizată. În România grupul Auchan va prelua 20 dintre cele 24 de magazine Real, urmând să ajungă la o reţea de 31 magazine şi va deveni cel de-al treilea mare jucător după Kaufland şi Metro.

Valoarea chiriilor

Chiriile pentru cele mai bune spaţii din centrele comerciale sunt estimate între 60-70euro/mp/lună, iar pentru unităţile stradale, valoarea chiriilor este cuprinsă între 60-65euro/mp/lună.

În acest an, este posibil să asistăm la o uşoară scădere atât a chiriilor prime din centrele comerciale, cât şi a chiriilor unităţilor comerciale stradale. În timp ce pentru centrele comerciale ne aşteptăm ca această descreştere să se situeze între 3-5% pentru unităţile stradale de pe principalele artere comerciale scăderea ar putea fi mai mare” spun analiştii companiei de consultanţă Jones Lang LaSalle.

CITEȘTE ȘI: Chiria unui spaţiu comercial de pe Bd. Magheru, de 30 ori mai ieftină decât pe Fifth Avenue

 

11 February 2013