Românilor le-ar trebui mai multe malluri. Potrivit studiilor făcute de analiştii imobiliari, chiar şi în aceste vremuri economice dificile, românii ar fi dispuşi să cheltuiască mai mult în centrele comerciale.

14265-147096-piata.jpgAnul acesta doar patru malluri noi sunt aşteptate pe piaţă, iar chiriile pentru aceste spaţii comerciale au scăzut. Principalii investitori în retail de la noi din ţară au preferat localităţile din provincie iar din cele 91 milioane de euro investiţi în primele luni ale anului, doar 16 milioane au fost realizate în Bucureşti, potrivit unui studiu de piaţă semnat de compania de evaluare Darian. În ultimul an şi jumătate, România a pierdut o mare parte din atractivitate pentru inves­ti­torii străini, dar întrucât tren­dul în Europa este de reîntoarcere la marje de profit mai conservatoare, mulţi dintre investitori vor redescoperi oportunităţile din Estul Europei, apreciază specialiştii.

Însă chiar şi dacă numărul ma­gazinelor ar creşte la maximum, tot am avea cu jumătate mai puţine malluri decât restul ţărilor central şi est europene. România mai poate absorbi în următoriii ani aproximativ 37 mp de spaţii moderne de retail la mia de locuitori, adică un volum total de 784.000 mp, se arată într-un studiu întocmit de DTZ Echinox. Iar acest lucru se regăseşte şi în planurile dezvoltatorilor imobiliari. Doar că nu în planurile recente, căci activitatea pe acest segment este momentan redusă. „Deşi sunt mulţi dezvoltatori cu planuri pregătite pentru construcţia de malluri, acestea nu se pot concretiza din cauza accesului dificil la finanţare. Pentru a doua jumătate a acestui an, sunt anunţate pentru finalizare doar trei malluri în toată ţara: noul magazin Cocor din Bucureşti, un mall în Baia Mare şi unul în Drobeta Turnu-Severin.", spune Georgiana Andrei de la Colliers.

Oricum, nu este cazul să prindem o viteză foarte mare pe dezvoltarea de magazine de tip mall, căci chiar dacă momentan mai este loc pe piaţă, România are una dintre cele mai mici economii din zonă. Astfel, volumul maxim ce poate fi absorbit de piaţa românească se situează la jumătate faţă de restul ţărilor central şi est europene, din cauza veniturilor medii semnificativ mai mici ale populaţiei din România. „Dacă în ţările din Europa Centrală şi de Est, având media salariului mediu net de 618 euro - media stocului la 1.000 locuitori este de 204 mp, în România (unde salariul mediu net este de aproximativ 50% din cel înregistrat în ţările comparabile) atunci şi nivelul de saturaţie al pieţei spaţiilor moderne de retail va fi înregistrat în momentul atingerii unui nivel de 100 mp la mia de locuitori.", declară Răzvan Sin, Head of Retail Department, DTZ Echinox.

Unde mai este nevoie de malluri?

Ţinând cont de faptul că piaţa este divizată în zone supraaglomerate şi subdezvoltate, luând în calcul şi nivelul veniturilor, există zone ce se pot dezvolta în continuare. „Principalele oraşe din provincie care ar putea absorbi volume noi de retail modern sunt Craiova, Ploieşti, Galaţi, concentrări urbane unde au fost anunţate numeroase proiecte, dar nu s-a livrat încă nimic sau foarte puţin. Aceleaşi destinaţii sunt şi între primele pe lista de expansiune a hipermarketurilor.", continuă reprezentantul DTZ Echinox. Noi proiecte pot apărea în alte oraşe principale unde proiectele în dezvoltare sunt blocate din lipsă de finanţare şi există oportunităţi pentru un proiect mai bun, într-o locaţie mai atractivă. Retailerii care au semnat contracte, dar care au opţiunea de a le rezilia vor lua în calcul posibilitatea de a se orienta spre alte centre cu premise mai bune de succes, se arată în acelaşi raport, care a luat în calcul rata şomajului şi evoluţia vânzărilor pe segmentul retail faţă de anul anterior.


Sursa

13 October 2010