După câţiva ani de stat în expectativă, investitorii imobiliari din Europa au început să se dezmorţească. În ultimele şase luni, nivelul investiţiilor pe bătrânul continent a crescut în medie cu 40%, după cum demonstrează statisticile internaţionale. Pentru jucătorii din piaţa locală de real estate, acest lucru înseamnă promisiunea revigorării.

16549-monaco-towers-foto.jpgLa fel cum criza a lovit indirect România, forțând investitorii să fie reticenți din cauza problemelor internaționale, și finalul ei ar trebui să fie marcat de un elan investițional resimțit mai întâi în restul lumii.

Primele semne de revigorare europeană s-au simțit în trimestrul al patrulea 2010. Investitorii au început prin a juca precaut. Ei au ales să își plaseze banii în segmentul comercial - birouri, mall-uri şi spaţii industriale. În 2010, pe aceste segmente s-a resimțit o creștere de peste 50% faţă de valoarea atinsă în anul 2009, adică 95 mld euro potrivit cifrelor provenite de la partenerii internaționali ai Be Igloo. Compania estimează că acest ritm de creștere se va păstra și în 2011, când volumul investițiilor se va majora cu 20-25%, până la 120 mld euro. Această cifră, similară cu media europeană a ultimilor zece ani, de 125 mld euro, ne duce cu un pas mai aproape de o piață imobiliară stabilă. Iar stabilitatea europeană aduce stabilitate locală.

"Contextul european favorabil cumulat cu semnalele pozitive din România ar trebui să însemne rezolvarea problemelor pe care le avem acum. Desigur, acest lucru nu o să se întâmple peste noapte și este nevoie de rigurozitate din partea statului român.", spune Nimrod Zvik, director marketing Be Igloo.

România, în vizorul investitorilor internaţionali

"România este deja un teren cunoscut pentru investitorii internaționali, datorită reputației de a fi una dintre cele mai râvnite zone pentru plasat bani în perioada 2008. În momentul în care oamenii de afaceri străini decid că e momentul oportun pentru investiții, atunci România va intra pe lista lor scurtă", spune Nimrod Zvik, director marketing Be Igloo.

De asemenea, este de așteptat să se schimbe și preferințele investitorilor. Dacă anul trecut ei alegeau să cumpere proprietăți din segmentul comercial, în perioada de revenire imobiliară europeană, ar trebui să se resimtă un apetit crescut și pentru proiectele rezidențiale.

"În România, apartamentele noi sunt o necesitate. În condițiile în care statisticile arată că media de persoană/cameră în București este de 1.5, construcția de proiecte vandabile, pe care românii să și le permită, dar și de calitate este absolut necesară", mai spune Nimrod Zvik, director marketing Be Igloo.

Cert este un lucru: România nu își permite să rateze această oportunitate de creștere a segmentului de real estate. Încă un an de instabilitate economică, disponibilizări și consum redus poate însemna încă un val de trieri printre proiectele și investitorii de pe piață, spun specialiștii.


22 February 2011