Industria produselor de lux are o valoare la de circa 300 miliarde dolari, la nivel mondial. Europa de Est părea să aibă potenţial, în urmă cu cinci-şase ani, iar România era atractivă, în calculele marilor branduri internaţionale ce au venit pe piaţa locală. Însă lucrurile s-au schimbat drastic, într-un timp scurt, iar anumite piedici împiedică dezvoltarea acestui segment, la noi în ţară.

32282-lux.jpgÎnainte de 2007, producătorii de bunuri de lux din întreaga lume priveau interesaţi către Europa de Est, iar România era un punct strategic. Bucureşti a atras nume faimoase, precum Louis Vuitton, Bvlgari sau Gucci, branduri ce şi-au deschis propriile puncte de vânzare sau şi-au făcut simţită prezenţa în magazine multi-brand. În 2007 şi 2008, acest segment înregistra creşteri anuale de zeci de procente, iar proprietarii magazinelor cu bunuri de lux erau dispuşi să plătească o chirie lunară chiar şi de câteva sute de euro per metru pătrat.

Dar schimbarea condiţiilor economice la nivel mondial a schimbat această traiectorie: vânzările s-au înjumătăţit în 2012 faţă de 2008, iar valoarea pieţei bunurilor de lux din România nu depăşeşte în prezent 30 milioane euro/an. Un singur lucru a rămas neschimbat – cu 80% din vânzările la nivel naţional, Bucureşti este, de departe, cel mai important oraş pe acest segment.

RECOMANDARE: Miliardarul american care vrea să ridice un Las Vegas în Europa şi-a început cariera ca vânzător de ziare

„Deşi părea promiţătoare, valoarea pieţei bunurilor de lux din România este mică, faţă de alte ţări din Europa, iar vânzările au scăzut cu 50% faţă de acum cinci ani. În categoria bunurilor de lux, intră ceasurile mai scumpe de 1.500 euro, bijuteriile de peste 1.000 euro, piesele de îmbrăcăminte ce depăşesc 300 euro şi accesoriile de peste 250 euro”, explică Alessandro Amato, proprietar Sodo Migliori România.

  • Pe segmentul bijuteriilor, dintre brandurile de lux prezente în România sunt Chopard, Bvlgari sau Faberge. Marile nume lipsă sunt Cartier şi Tiffany, companii ce nu vor veni prea curând
  • Toate marile branduri de ceasuri sunt reprezentate la noi în ţară, cu excepţia Patek Phillippe şi Audemars Piguet
  • La capitolul „fashion”, peste 15 branduri au propriile reprezentanţe, precum Louis Vuitton, Gucci sau Burberry. Alte nume mari precum Prada, Dolce & Gabbana sau Dior au produse în magazine multi-brand

Marii producători internaţionali de bunuri de lux iau în calcul mai multe aspecte, înainte de deschiderea unui nou magazin. Într-o piaţă lovită de efectele recesiunii globale, o ţară precum România nu mai este interesantă din cauza mai multor probleme, prima dintre ele fiind legată de costuri – pregătirea personalului, salariile ridicate, bugetul pentru reclamă, costurile legate de mentenanţă, asigurări şi pază. Conform jucătorilor din piaţă, o altă mare problemă a Bucureştiului este lipsa unei mari artere pietonale cu magazine de lux, precum şi lipsa turiştilor, astfel că brandurile trebuie să se bazeze integral pe clientela locală. Ceea ce conduce la o altă nemulţumire, cea legată de taxe.

„Taxa pe produsele de lux, introdusă în luna august, a fost o mişcare frumoasă din partea guvernului. Taxele nu sunt mari, mai ales la bijuterii, însă au un impact psihologic devastator asupra clienţilor. Ca o consecinţă, românii se orientează acum către magazinele de bijuterii din afara ţării”, spune Amato, italianul care deţine în România magazine precum Cellini sau Swarovski.

Numele faimoase de pe segmentul bunurilor de lux şi-au mutat afacerile în China

Condiţiile economice dificile ale ultimilor ani nu au afectat doar România, iar din 2009 încoace, toate marile branduri şi-au mutat atenţia din Europa de Est către China. În prezent, pentru unele nume din industria bunurilor de lux, China, Hong Kong, Macao şi Taiwan atrag mai mult de jumătate din vânzările de la nivel global, iar piaţa este încă în creştere.

  • Piaţa bunurilor de lux este în urcare în Rusia, iar în restul Europei de Est, în Germania şi în Scandinavia este stabilă, fără potenţial de creştere în viitorul apropiat
  • Scăderile sunt dramatice în Spania, Italia şi Franţa (ţară în care cifrele au coborât cu 70% faţă de acum 10 ani)
  • Cea mai importantă piaţă din lume rămâne cea din Statele Unite ale Americii. Deşi cifrele au scăzut simţitor şi aici, vânzările încep să îşi revină

Valoarea pieţei de bunuri de lux, la nivel global, se ridică la aproximativ 300 miliarde dolari şi înregistrează o creştere anuală de 10%. Cu toate că cifrele sunt impresionante, la nivel mondial sunt doar patru mari jucători: pe piaţa ceasurilor şi a diamantelor se distanţează Grupul Swatch (cu o cifră de afaceri de 7 miliarde dolari, în 2012) şi Richemont (cu o cifră de afaceri de 8,8 miliarde dolari, în 2012), în timp ce piaţa modei este condusă de LVMH (cu o cifră de afaceri de 23,5 miliarde dolari, în 2012) şi Kering (cu o cifră de afaceri de 9,7 miliarde dolari, în 2012).

 

NU RATA: Se naşte o nouă generaţie de proprietari de lux: proprietarii de criză

 

4 noiembrie 2013