Cel mai frecvent, agenţii imobiliari locali sunt asemeni spionilor dubli din filmele cu serviciile secrete. Asta pentru că joacă la două capete - servesc atât interesele vânzătorului, cât şi interesele cumpărătorului, cu scopul maximizării propriului profit.
Chiar dacă principalul scop al vânzătorului este de a vinde cât mai scump, iar al cumpărătorului de a cumpăra cât mai ieftin, această contradicţie este rareori sancţionată. Dacă pe piaţa de birouri sau pe cea a centrelor comerciale există agenţi care servesc doar vânzătorul, pe rezidenţial acest lucru se întâmplă mai rar.
„Pe piaţa noastră se crede că business-ul este în principal acela de a aduce vizitatorul la apartament. Asta e o mare greşeală", a declarat Cătălin Scripcaru, preşedinte Century 21 România. Acesta a ales ca Century 21 să ajute vânzătorii la efectuarea tranzacţiilor. „Unul dintre mijloacele prin care vânzătorul poate fi ajutat este preselecţia vizitatorilor. Nu trebuie lăsat orice aşa-zis client la vizionare. Asta pentru că aproximativ 30% sunt doar turişti imobiliari, fără bani suficienţi, iar alţi 30% au bani, dar nu au motivaţie", susţine Scripcaru.
Pe de altă parte, focalizarea pe zo-ne este un aspect de care se ţine prea puţin cont, în goana agenţilor după cât mai mulţi clienţi. „Agentul imobiliar are tendinţa de a fi un taximetrist imobiliar. Există site-uri centralizatoare cu aproape toate ofertele scoase la vânzare, iar agentul dă telefon în toate părţile, fără a se concentra pe o zonă, pe care să o cunoască mai bine", adaugă preşedintele Century 21.
Concentrarea pe zone este aleasă de puţine agenţii. Una dintre acestea este Premier Service, concentrată pe zona de sud a Capitalei şi a Ilfovului. Mai mult decât atât, Premier are sub tutelă aproape toţi dezvoltatorii din zonă, chiar dacă abia în 2005 a deschis un punct de lucru în Popeşti-Leordeni. „Rezultatul este că din 2005 până în prezent am ajutat la dublarea populaţiei zonei", a declarat Giulio Angheloiu, preşedintele Premier.
O altă variantă este deschiderea de sedii pentru a acoperi cât mai multe zone. Cel mai potrivit exemplu este Coldwell Banker, care a deschis de curând cea de-a 12 unitate din Bucureşti, aceasta fiind şi cea mai mare din reţea. Pentru aceasta însă este important şi cine stă în spate, firma fiind reprezentantul local al uneia dintre cele mai cunoscute companii imobiliare la nivel mondial.
21 March 2011