Metodele de atragere a clientelei nu s-au schimbat in ultimii doi ani, insa cumparatorii s-au imputinat Discountul promotional a devenit regula de aur in vanzarile de
case.
Companiile de pe piata rezidentiala au ajuns la capatul imaginatiei in ceea ce priveste strategiile de marketing pentru atragerea clientilor. Masini cadou, parcari gratuite, mobilier de bucatarie, buy back imobiliar, dar clientii continua sa fie putini si nemultumiti.
Reprezentantul unei companii participante la ultimul targ de profil organizat in Bucuresti - TNI - povestea ca dupa ce i-a prezentat unui client ofertele promotionale ale ansamblului rezidential, care includea printre altele o parcare gratuita si o bucatarie utilata, intrebarea vizitatorului a fost „dar ce reducere imi oferiti?".
„S-au invatat (clientii, n.r.) cu discounturile si daca incerci sa le explici ca gratuitatile oferite reprezinta de fapt reducerea de pret, te privesc cu neincredere", comenteaza sursa citata. Asta explica de ce pe perioada targurilor imobiliare majoritatea firmelor expozante afiseaza pachete imobiliare de tip 2 sau 3 in 1 cu preturi promotionale reprezentand pana la 20% din valoarea proprietatilor oferite. Cu toate acestea, in ansamblurile aflate in oras, la o distanta rezonabila fata de cea mai apropiata gura de metrou, preturile locuintelor nu scad sub 725 euro/mp (in cazul locuintelor cu trei camere) si 850 euro/mp pentru cele mici (garsoniere, apartamente cu doua camere).
Unii dezvoltatori recunosc ca munca depusa astazi pentru vanzarea unui apartament este inzecit mai mare fata de acum doi ani. Ca sa ramai in carti, trebuie permanent sa vii cu ceva nou, sa inovezi, spune Dan Ioan Popp, presedintele Impact SA, una dintre cele mai mari companii de dezvoltari rezidentiale din tara.
Buy back a murit, traiasca buy back
Cu o sustinere bancara insuficienta pentru clienti, dar si pentru furnizorii de locuinte, afacerile cu case tind tot mai mult catre economia de troc, in care unii clienti ofera, iar dezvoltatorii accepta plati „in natura" in contul noii locuinte, plus diferenta. In Occident, tehnica este denumita buy back si este folosita in principal la achizitia de automobile. Miscarile proecologiste in favoarea conservarii resurselor, transformate in tot felul de programe de tip „Rabla" au extins principiul si in domeniul produselor albe, al altor electrocasnice sau IT&C.
Pe piata rezidentiala autohtona, buy back este folosit de aproape trei ani, dar fara prea mult succes. Conceptul presupune cedarea apartamentului proprietate personala pentru
achizitionarea unuia nou achitand ulterior diferenta. Printre putinele firme care il mai practica se numara si ANK ART Building, dezvoltatorul ansamblului rezidential Cernica Residence.
Compania ofera posibilitatea cumparatorilor sa locuiasca in apartamentul vechi pana cand ansamblul este finalizat si apartamentele sunt gata de predare. Pentru apartamentul vechi se va
face un raport de evaluare pentru a estima valoarea acestuia pe piata imobiliara, ramanand de platit doar diferenta, integral sau in rate, in functie de conditiile negociate.
Ce vraji au mai nascocit vanzatorii
Intrucat simpla promovare cu discount nu mai este multumitoare pentru clienti, cativa dezvoltatori au inceput sa aplice metode folosite in alte domenii de activitate. All inclusive rezidential sau Do it yourself (DIY) sunt doua exemple in acest sens. DIY a fost pus la punct de compania Impact Contractor&Developer SA si ofera reduceri de pret de 10% pana la 40%.
Sistemul este utilizat in variante mai putin evoluate si de catre alti dezvoltatori, de exemplu de catre cei ai ansamblului Baneasa Happy House sau Poiana Florilor, care ofera locuinte fara finisaje sau instalatii, costurile urmand sa fie scazute din pretul final platit. Compania Impact ofera pentru ansamblurile sale trei niveluri de economisire. Primul este Mud, care ofera reduceri de pret de pana la 40% daca cumparatorul executa in regie proprie compartimentarea interioara a apartamentului, echiparea si finisarea. Prin al doilea, Push (Start sau Max), se economiseste pana la 30% daca in seama clientului raman echiparea si finisajele.
20 May 2010