Atitudinea de nonconsum manifestata de romani si scaderea volumului de vanzari nu afecteaza profitabilitatea proprietarilor de spatii comerciale. In urmatorii cinci ani profitul anual in aceasta zona ar putea ajunge la 20%.

16650-mall.jpgStudiile internationale crediteaza statele emergente din Europa de Est ca fiind noul „El Dorado" in urmatorii cinci ani pentru investitorii din zona pro­prietatilor comerciale de tip spatii de retail si cladiri de birouri. Potrivit ultimului raport DTZ Fair Value Index, investitiile in proiecte comerciale vor aduce cele mai mari randamente in aceasta parte a Europei, comparativ cu profiturile oferite de sectorul de profil in tarile central si vest-europene.

O situatie particulara in acest sens se va inregistra pe piata de retail din Bucu­resti, care din punctul de vedere al com­paniei de consultanta va oferi inves­titorilor cele mai mari profituri din Euro­pa in urmatorii cinci ani. Premisele aces­tei estimari sunt chiriile, dar si valo­rile de vanzare ale proprietatilor comerciale de acest fel, care au atins niveluri minime in 2010, ceea ce inseamna ca viitorul va aduce doar cresteri in ambele planuri.

Astfel, potrivit studiului DTZ, piata din Capitala va genera randamente din inves­titiile in proprietati cu spatii comerciale de aproximativ 20% pe an intre 2011 si 2015. Doar centrele comerciale din Mos­cova, Budapesta, Istanbul si Praga se apropie de valorile oferite de Bucuresti. Pentru Moscova se estimeaza profituri anuale de 15%, Budapesta de peste 10%, urmata de Istanbul (circa 10%) si Praga (8%-9%). In coada clasamentului se afla Londra, München, Glasgow, Frankfurt, fiecare cu cate 5% pe an.

Faliment versus randament mai mare

Asteptarile de la piata de profil contrasteaza insa cu starea actuala a retai­lului autohton.

„Cu o oarecare intarziere fata de principalele piete europene, cu precadere datorita rigiditatii sistemului bancar, Romania da semne de intrare intr-o perioada «fierbinte», mai ales pentru proprietatile prime (de prim-rang - n.r.) din sectoarele de retail si birouri. Desi tara noastra prezinta potential din ce in ce mai mare pentru investitii si oportunitati reale ca tranzactiile sa se concretizeze, piata ramane subtire, cu un numar limitat de proprietati prime disponibile pentru investitii", crede Bogdan Sergentu, Head of Valuations and Consulting, DTZ Echi­nox.

Pe de o parte, retelele de hiper si supermarketuri continua sa investeasca in expansiune, pe de alta parte, unele centre comerciale si mare parte a chiriasilor acestora continua sa se lupte cu problemele financiare, insolventa fiind vazuta de multi drept mijloc de salvare de creditori. Cei mai afectati sunt comer­ciantii de imbracaminte si incal­taminte care au pierdut din cauza reducerii van­zarilor. Totodata, inchiderea sau relo­carea unor magazine i-a facut pe operatorii de malluri sa-i bombardeze pe comerciantii bun-platnici cu oferte financiare irezis­tibile. De aceea, branduri cu sustinere financiara din partea companiilor-mama precum New Yorker, Takko, Deichmann, magazinele Inditex, Nissa s-au extins si in 2010. In schimb, retaileri precum Jolidon, Leonardo, Lee Cooper, confruntati cu probleme financiare, au cerut intrarea in insolventa concomitent cu restrangerea numarului de magazine. Pe lista insol­ven­telor risca sa intre alti retaileri de fashion. De exemplu, Honig­man&Sons Fashion, firma care opereaza noua magazine sub brandul TNT, a inaintat in nume propriu o cerere de insolventa. Acelasi pericol pandeste si magazinele Reserved, Cropp Town, House, Steilmann, din cauza cererilor privind declansarea procedurii de reor­ganizare judiciara depuse de partenerii de afaceri sau proprietarii spatiilor comer­ciale (gen Vitantis Bucur­esti sau City Park Constanta).

Carrefour Bulgaria isi amana dezvoltarea

La vecinii din sud, Bulgaria, scaderea consumului este si mai dramatica, deoa­rece chiar si marii retaileri de pe seg­men­tul hipermarketurilor reclama probleme de vanzari. Compania Aladin, dezvol­tatorul mallului de 47.000 mp din Plevna (Mall Pleven), a decis sa amane deschi­de­rea cen­trului comercial pana in prima­vara anului 2012, la cererea chiriasului ancora Carre­four. Mallul este preinchirat in proportie de 80%-85% insa, cu toate acestea, proprietarul a hotarat sa dea curs cererii chiriasului principal al proiectului, care spera in imbunatatirea conditiilor de piata pana anul viitor. Mall Pleven era programat sa se deschida in luna martie a acestui an. Stocul actual de centre comerciale in Bulgaria este de 616.000 mp, din care 38% in Sofia. Co­merciantii cu ama­nuntul ali­mentar au fost, ca si in Romania, cei mai acti­vi retai­leri, mai ales pe segmentul de big-box (unitati de dimensiuni mari). In schimb, cu exceptia a catorva lo­curi din Sofia, mallurile s-au dovedit a fi to­tal necores­punzatoare pentru piata locala, lipsa de chiriasi fiind principala problema a centrelor comerciale de acest fel.

In Europa

Pe fondul ajustarii preturilor, numeroase piete importante din Europa prezinta acum un potential mai mic pentru investitori. In timp ce majoritatea pietelor sunt fie „calde", fie „fierbinti", oportunitatile de investitie sunt mai putin evidente. Cu toate acestea, pietele europene in curs de dezvoltare, cum ar fi Praga si Moscova, prezinta acum oportunitati interesante de achizitie, in urma unei corectii agresive a preturilor, iar investitorii au posibilitatea sa beneficieze de potentialul semnificativ de crestere.


Sursa

1 March 2011