Patru dintre proiectele comerciale dominante din Bucureşti - AFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City, Unirea Shopping Center şi Bucureşti Mall - pot fi evaluate la peste un miliard de euro, ţinând cont de veniturile generate din chirii şi randamentele la care consultanţii apreciază că ar putea fi realizate tranzacţii cu aceste centre comerciale.

15354-afi-as.jpgCel mai scump mall construit în România până în prezent, AFI Palace Cotroceni, a fost evaluat la sfârşitul lunii septembrie la 350 mil. euro de către firma de consultanţă DTZ Echinox, în condiţiile în care consultanţii apreciază că veniturile anuale din exploatarea proiectului vor ajunge la aproape 30 mil. euro după expirarea actualelor contracte, semnate într-o perioadă de scădere a vânzărilor şi a consumului.

Consultanţii au evaluat mallul deţinut de AFI Europe ţinând cont de un randament anual de 8,5% (între veniturile din chirii şi valoarea de piaţă), în euro, care ar putea fi acceptat de către potenţialii cumpărători. Plecând de la aceste date, ZF a încercat să evalueze centrele comerciale cu cele mai mari venituri din chirii în 2009 - Băneasa Shopping City, Unirea Shopping Center şi Bucureşti Mall.

Firma Băneasa Developments, care deţine mallul Băneasa Shopping City, dar şi galeria comercială Feeria din faţa magazinului Carrefour, a realizat anul trecut venituri de 31,3 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. În aceste condiţii, proiectul comercial controlat de Gabriel Popoviciu poate fi evaluat la 330-370 de milioane de euro, cu condiţia ca veniturile să rămână constante în următorii ani, iar potenţialii investitori să accepte să cumpere proprietatea la un randament de 8,5-9,5%, în euro anual.

Pe de altă parte, familia Adamescu a avut anul trecut venituri de 23 de milioane de euro din exploatarea centrelor comerciale Unirea Shopping Center din Bucureşti şi Braşov, proiectul din Capitală putând fi evaluat la circa 180-200 de milioane de euro.

Proprietarii Unirea au schimbat în acest an o parte dintre chiriaşii de la parterul proiectului, aducând branduri precum Bershka şi New Yorker, firme care, potrivit informaţiilor din piaţă, vor plăti chirii în funcţie de vânzări, dar vor creşte traficul centrului comercial şi îi vor spori notorietatea.

La Unirea anul viitor este aşteptată şi deschiderea unui magazin H&M, în zona în care se aflau agenţiile băncilor Piraeus şi Raiffeisen. Pe de altă parte, proprietarii Bucureşti Mall au început amenajarea unui spaţiu nou pentru retailerul suedez de îmbrăcăminte H&M, care ar putea majora cu circa jumătate de milion de euro veniturile anuale din chirii ale celui mai vechi mall din ţară.

Mallul din Vitan a generat anul trecut încasări de 19 milioane de euro, astfel că poate fi evaluat la peste 200 de milioane de euro, ţinând cont că a avut constant în ultimii 11 ani un grad de ocupare de 98-100% şi un trafic zilnic de circa 35.000 de persoane.

În această perioadă este însă dificil de găsit cumpărători pentru acest gen de proiecte din cauza costurilor ridicate cu finanţarea. Singurul mall vândut în România pentru un preţ mai mare de 200 de milioane de euro este Polus Center din Cluj, pentru care Immofinanz a plătit în 2007 aproximativ 210 milioane de euro.

În aceste zile, singura tranzacţie aşteptată cu un mall din Bucureşti este vânzarea City Mall, aflat în faliment, proiect care la jumătatea anului era evaluat la 35 mil. euro.


Sursa

29 November 2010