Oslo face un pas înainte spre idealul orașului – acela de a deveni primul oraș european important care interzice mașinile. Mulți dintre locuitorii orașului circulă deja cu mașini electrice, bibiclete, pe jos sau cu mijloacele de trasport în comun, dar pentru a scoate de tot autoturismele din schemă, este nevoie mai întâi de câțiva ani de adaptare treptată. Nu prea mulți ani totuși, planurile sunt ca până în anul 2019 să existe măcar zone în care să se întâmple acest lucru.

41510-oslo.jpgÎn Oslo, capitala Norvegiei, ultimii doi ani au fost doar despre transformarea orașului în cel mai verde din Europa. Iar în condițiile în care mașinile sunt răspunzătoare pentru cea mai importantă parte de poluare, atunci concluzia a venit firesc: trebuie să se renunțe la mașini, în oraș. Dar pentru că această schimbare nu se poate face brusc, se începe prin descurajarea șoferilor, pentru a se obișnui progresiv cu ideea. Așa s-a ajuns la punctul în care s-a renunțat la parcări. 

Măsurile par absurde pentru termenii cu care suntem noi obișnuiți. la noi încă se construiesc cât mai multe parcări, cât mai aproape de punctele de interes ale orașului, și chiar și așa, șoferii preferă să parcheze ilegal, pe trotuar sau pe drum, doar pentru a fi cu 10-20 de metri mai aproape de intrarea în magazin, de exemplu. Și autoritățile nu le zic nimic. Dar la fel cum la noi ar fi nevoie de aplicarea unor sancțiuni dure pentru a scăpa de acest obicei, și la Oslo este nevoie de etape intermediare care să îi forțeze pe locuitorii orașului să se adapteze”, explică Mariana Buruiană, arhitect. 

Capitala Norvegiei are deja cea mai mare flotă de mașini electrice din lume, iar o treime dintre autobuzele lor funcționează cu biogaz și biodiesel. Acum mai rămâne de corectat obiceiul părții de populație cae încă mai merge cu mașini convenționale. Aproape 40% dintre emisiile poluante din Oslo sunt generate de autoturismele private. Spre comparație, taxiurile emit doar 3% din noxe, la fel ca și mijloacele de transport în comun. Prin urmare, centrul orașului se va transforma într-un loc fără parcări, pentru a deveni apoi un loc în care sunt interzise complet autoturismele. Între timp, se vor extinde căile pietonale, se vor construi drumuri speciale pentru biciclete, se vor închide câteva străzi – zone înc are nu vor mai circula mașinile, și se va încerca dezvoltarea comerțului zonal în aceste noi condiții.

 

9 July 2017