Plănuirea vacanțelor, în zilele noastre, începe de pe internet. Căutările online întorc rezultate despre care știi că sunt sigure, cum ar fi paginile hotelurilor, dar și oferte tentate în apartamente sau case de închiriat de la proprietar. Toate aceste anunțuri sunt însoțite de fotografii frumoase, descrieri încântătoare și, bineînțeles, nenumărate promisiuni pentru un sejur perfect. Dar acest lucru nu este întotdeauna adevărat. Potrivit statisticilor, un sfert dintre clienții care au ales asemenea destinații au fost înșelați. Aflați cum să vă feriți de escrocheriile sezonului: ofertele de cazare false.

37981-vacanta.jpgChiar și pentru cei care nu vor să închirieze locuința unui străin, în vârful sezonului de vacanțe se poate ajunge în situația în care, în cele mai populare destinații, toate hotelurile bune sunt ocupate, iar celelalte au o calitate îndoielnică. În aceste condiții, închirierea unei locuințe pare a fi opțiunea cea mai logică. Cu toate acestea, potrivit asociației Vacation Rental Managers, 24% dintre turiștii care au ales să închirieze locuințe private au fost înșelați, o creștere uriașă de la 11%, cât arătau statisticile din 2008.

Chiar și în trecutul apropiat, oamenii nu se bazau exclusiv pe internet, atunci când își alegeau destinația de vacanță. Ei foloseau telefonul, recomandările, documente oficiale de la cel care închiria. Dar tot acest demers este greoi și consumator de resurse. Iar atunci când vezi în jurul tău cât de ușor și bine se poate rezolva totul pe internet, renunți la asemenea obiceiuri. Ceea ce nu e deloc un lucru rău, dacă vorbim despre lanțuri de acomodare bine cunoscute. Dar când vine vorba de persoane fizice, este nevoie de precauție”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Loredana Ungureanu, sales manager Călători și Călătorii.

Avansul sau garanția pot fi semne de alarmă, la un vânzător fără notorietate în piață

Una dintre cele mai simple metode de a păcăli clienții care se pregătesc să plece în vacanță este solicitarea unui depozit. Prevalându-se de faptul că multe hoteluri și pensiuni fac acest lucru, deci clienților nu li se pare suspectă această cerere, infractorii colectează această garanție și apoi dispar. De multe ori, clienții își dau seama că au fost înșelați doar atunci când ajung la detinație.

„O altă variantă de înșelătorie este mai puțin frauduloasă, și implică participarea și acceptul clientului. Astfel, clienții găsesc o ofertă fictivă care sună excelent. Vor să o închirieze, dar li se spune că nu mai este disponibilă și sunt îndrumați către o proprietate mai puțin atractivă. Dar aceasta este scenariul optimist. Unii chiar închiriază de mai multe ori aceeași proprietate, pentru aceeași perioadă. Primii clienți care ajung la destinație ocupă locuința, pentru ca următorii să fie îndrumați către alte proprietăți mai puțin interesante dar la același preț, cu scuzele de rigoare. Cei mai mulți acceptă resemnați”, explică pentru IMOPEDIA.ro Oana Cioran, sales representative WWT – WordWideTravel.

Asemenea situații sunt greu de sacționat de către poliție, în condițiile în care turiștii preferă să lase în urmă cât mai repede episodul neplăcut, pentru a se bucura de vacanță. În plus, ei nu locuiesc în zonă, precum nu locuiesc nici infractorii, iar costurile de investigație, în asemenea cazuri, sunt mult mai mari decât pierderea. Deci turiștii trebuie să se apere singuri.

„Primul sfat, pentru turiștii care vor să aibă o vacanță sigură, este să nu se lase păcăliți de fotografii. Proprietățile care arată mult prea frumos, fotografiile care par să fie rupte din reviste, trebuie verificate. Pot fi solicitate de la proprietar fotografii suplimentare, sau chiar un tur virtual făcut prin telefon, Skype, Facetime etc. Al doilea sfat: când prețul pare prea bun pentru a fi adevărat, de obicei nu este adevărat. Al treilea sfat: niciodată nu plătiți cash. Aceasta este metoda preferată a infractorilor”, sugerează Loredana Ungureanu.

Plățile făcute cu cardul sunt cele mai sigure. Plățile cash sunt preferatele infractorilor

Plățile prin card sunt cele mai sigure, care permit recuperarea banilor pierduți în urma fraudelor. Unele companii de booking opresc banii de avans într-un cont escrow, până când clientul confirmă că totul este în regulă. O altă idee este folosirea serviciilor unui agent imobiliar local. El cunoaște ofertele cele mai sigure și potrivite nevoilor clientului. Dar în acest caz, trebuie ales un agent de încredere. Dacă nu, faceți verificări și singuri.

Proprietarii pot fi verificați. Cea mai simplă metodă este prin comentariile anterioare pe siteul ofertei. Dacă sunt doar câteva comentarii bune, e posibil să fie postate chiar de către infractori. Dar când sunt zeci de comentarii care se întind pe ani buni, cu păreri pro și contra, atunci sunt de luat în calcul. Apoi se pot cere acte doveditoare de la proprietar: acte de proprietate care să includă nume lui, un contract care să fie verificat drept real, recomandări etc”, completează Oana Cioran.

Nu în ultimul rând, dacă aveți cel mai mic dubiu legat de faptul că oferta ar fi reală, atunci renunțați la ea. Nu vă grăbiți: pregătiți vacanțele din timp. Atunci când este posibil, cazați-vă în locuri cunoscute și verificate personal sau de către cunoștințe. Nu în ultimul rând, dacă mergeți în vacanță într-un grup mai mare, alegeți sau verificați personal locul în care veți locui. În aceste situații, toată lumea tinde să creadă că s-au ocupat ceilalți de detalii.

CITEȘTE ȘI:

19 august 2015