Odorizantele de interior dau personalitate casei

Revista CAPITAL -26.11. 2003

   

     Trei din cinci romani folosesc odorizante pentru incaperi, reiese dintr-un sondaj realizat in exclusivitate pentru revista Capital


       Inainte de 1990, aceasta piata era aproape inexistenta. O mare contributie la formarea ei au avut-o importatorii, insa, initial, din cauza pretului, odorizantele de interior pareau produse de lux, astfel incat utilizatorii casnici recurgeau la ele doar de sarbatori sau la ocazii festive. Chiar si in prezent, aceste produse inca se mai caracterizeaza printr-o sezonalitate pronuntata a vanzarilor. Totusi, piata a crescut simtitor, iar consumatorii au inceput sa le achizitioneze nu numai cu scopul de a anihila mirosurile neplacute si fumul de tigara din incaperi, ci si pentru exprimarea unui anumit tip de personalitate a locatarului sau pentru crearea unei ambiante romantice.

       Asadar, pe langa faptul ca sunt produse practice si decorative, odorizantele au dobandit si valente emotionale. Producatorii externi continua sa domine piata, cei locali avand in continuare o prezenta discreta. Astfel, conform monitorizarilor efectuate de compania de cercetare de piata MEMRB Romania, in perioada septembrie 2002-august 2003, importurile au reprezentat 97% din volumul vanzarilor si 98,4% din valoarea acestora. Conform aceleiasi surse, primii cinci producatori - care, cumulat, au o cota de piata de 83% ca volum si 90% ca valoare - sunt: Johnson Wax, Sara Lee, Yplon, InterStar si Arom.

       Miresmele florale sunt cele mai apreciate In luna octombrie a.c., compania Synovate a realizat, in exclusivitate pentru revista Capital, o cercetare tip Omnibus privind utilizarea produselor de improspatare a aerului. Precizam ca sondajul a fost efectuat pe un esantion reprezentativ la nivel national, constituit din 1.502 persoane, cu varste intre 18 si 64 de ani.

       Cercetarea a aratat ca numarul celor care utilizeaza astfel de produse creste invers proportional cu varsta si direct proportional cu venitul pe gospodarie si ca femeile recurg la ele intr-o proportie semnificativ mai mare decat barbatii. In ceea ce priveste tipurile de produse folosite, primul loc este ocupat de deodorantele de camera (aerosoli). La mare distanta de acestea se situeaza gelul, parfumul lichid si betisoarele parfumate. Lumanarile avand ca destinatie odorizarea incaperilor sunt utilizate, cu precadere, in zonele urbane, de catre tinerii intre 18 si 34 de ani si de catre persoanele de sex feminin.

       O diferenta semnificativa intre utilizatorii din mediul urban si cei din mediul rural se inregistreaza in privinta betisoarelor parfumate - in favoarea orasenilor - si a deodorantelor de camera, acestea din urma fiind preferate intr-o masura mai mare de locuitorii de la sate. Referitor la miresmele favorite, sondajul a demonstrat ca romanii, indeosebi femeile, au o predilectie pentru cele florale (53%).

       De asemenea, cercetarea a scos in evidenta o serie de diferente semnificative la nivel urban/rural, in sensul ca, daca variantele marine si antitabac sunt preferate de cei de la oras, mirosul de conifere si cel de fructe de padure par mai imbietoare pentru sateni. Conform rezultatelor studiului realizat de compania Synovate, produsele pentru improspatarea aerului din locuinta se folosesc, in medie, de doua-trei ori pe saptamana. Gelul, deodorantul de camera si potpuriul se utilizeaza mai des de atat, iar lumanarile parfumate mai rar (doar o data pe saptamana).

Tipuri de odorizante utilizate (baza: 923 persoane)
Deodorant (aerosol) 61%
Gel 26%
Parfum lichid 24%
Betisoare parfumate 23%
Lumanari parfumate 22%
Uleiuri volatile 13%
Potpuriu 4%
Altceva 1%

 

 

26 November 2003