In prima parte a anului s-au inaugurat cu aproape 50% mai putine centre comerciale fata de anul trecut. Numarul acestora ar putea fi si mai mic in 2011.
In prima jumatate a anului 2010, volumele de investitii europene de retail s-au ridicat la 16,5 mld. euro - reprezentand o crestere de 80% fata de anul anterior. Cota care revine segmentului de retail din totalul investitiilor in proprietati comerciale a continuat si ea sa creasca, confirmand popularitatea ascendenta a acestei clase de active. In special Marea Britanie, Franta si Germania au inregistrat o crestere puternica in activitate.
Totusi, numarul de centre comerciale noi deschise in Europa a scazut la cel mai mic nivel din 2005, se arata in ultimul raport de profil publicat de catre Cushman&Wakefield (Cushman). Suprafata construita totala a centrelor comerciale introduse pe piata in prima jumatate a anului 2010 s-a ridicat la doar 2,1 milioane mp, iar numarul de centre comerciale (64) a inregistrat o scadere cu aproape 50% fata de aceeasi perioada a anului 2009, cand au fost inaugurate 120 de centre. Totodata, raportul Cushman arata ca pana la sfarsitul acestui an sunt preconizate sa se mai deschida spatii comerciale cu suprafata construita totala de 3,8 milioane mp, reprezentand o scadere de 17% fata de 2009. Iar vestile pe acelasi ton nu se opresc aici. Anul 2011 va cunoaste o scadere si mai mare a gradului de finalizare, la aproximativ 5,2 milioane mp. Aceasta ar reprezenta o majorare de numai 3,9% fata de aportul total din 2010 - ceea ce indica cea mai mica crestere anuala din ultimii 30 de ani. Darren Yates, asociat la Cushman&Wakefield's European Research Group, spune ca: „In timp ce in ultimii doi ani am tanjit dupa dezvoltatori, probabil ca viitoarea reducere a suprafetei de spatii noi va ajuta la sustinerea evolutiei sectorului de spatii comerciale si va deschide oportunitati de dezvoltare noi, pe masura ce oferta va fi rapid absorbita, supunand piata la presiunea cresterii, in unele cazuri chiar incepand de anul viitor". La randul sau, Mike Rodda, seful departamentului de investitii „cross-border" Cushman&Wakefield, se asteapta ca, judecand dupa tranzactiile in curs, pe masura ce ne apropiem de sfarsitul anului sa vedem o crestere semnificativa a numarului de afaceri incheiate. ,,Cererea investitorilor de active de calitate buna in piete centrale ramane puternica, desi urmareste in permanenta evolutia sectorului muncii", precizeaza Rodda.
Ritmul se mentine in CEE
Europa Centrala si de Est (CEE) este in continuare in fruntea clasamentelor in ceea ce priveste cresterea procentuala a spatiilor utile. In prima jumatate a anului 2010 Bulgaria a cunoscut o crestere de 96% a suprafetei comerciale utile totale. Bosnia, Romania, Serbia, Slovacia si Slovenia au avut si ele o crestere a suprafetei utile de aproximativ 5%-10%. In Europa Occidentala, Italia si Germania au inregistrat cele mai mari suprafete de spatii noi. In Italia au fost deschise sase centre comerciale noi, care au adaugat pe piata o suprafata construita totala de putin sub 170.000 mp. In Germania, cele cinci centre comerciale nou deschise si sase extinderi/redezvoltari care au avut loc au adaugat o suprafata construita de aproximativ 150.000 mp. In Romania, desi performanta centrelor comerciale a fost sever afectata de criza economica, proiectele dominante atat din Bucuresti, cat si din alte orase mari din tara si-au pastrat gradul de ocupare si interesul din partea retailerilor internationali", sustine Razvan Gheorghe, partener, Managing Director Cushman&Weakefield Romania. In mod laudabil managementul majoritatii centrelor comerciale, fie shopping mall sau retail park, a gasit rapid solutii de contracarare a efectelor crizei, iar acum situatia este mult mai stabila. Este clar ca piata este dominata din ce in ce mai mult de catre retailerii internationali, indeosebi de cei din Germania, Austria si Franta, acestia fiind si principalele ancore in proiectele existente sau viitoare. Brandurile cu produse de tip discount s-au potrivit cel mai bine cu scaderea venitului cheltuibil al majoritatii populatiei", adauga Razvan Gheorghe.
Seceta de malluri
In ultimii ani, aproape toate tarile europene au fost martorele reducerii numarului de proiecte in curs. In zece tari, printre care si Republica Ceha, Ungaria si Irlanda, in prima jumatate a anului 2010 nu a fost deschis niciun centru comercial. Se preconizeaza ca, pe termen scurt, gradele de finalizare nu isi vor reveni, desi anul viitor numarul proiectelor de dezvoltare noi poate creste in unele tari, in functie de ritmul revenirii economice si in special in functie de cererea interna sau vanzarile retail.
Insumand impreuna putin peste jumatate din numarul total de proiecte de centre comerciale din Europa in anii 2010 si 2011, Rusia si Turcia se mentin in fruntea clasamentelor de centre
comerciale. Astfel, in prima jumatate a anului 2010, Rusia a inregistrat cel mai mare numar de centre comerciale noi, fiind finalizati peste 430.000 mp, din care 41% in Moscova. Proiectul de
centru comercial Vegas din Moscova, avand 130.000 mp, deschis in iunie, este de departe cel mai mare finalizat in primele sase luni ale anului 2010. Franta si Italia au cele mai mari proiecte
de spatii noi din Europa Occidentala. In Franta, unde in ultimii ani s-a inregistrat o crestere puternica in dezvoltarea de spatii comerciale, atentia s-a indreptat catre centre mai mici, din
orase secundare. In Italia, nivelul de dezvoltare a ramas relativ constant, cifrele privind proiectele in curs in 2010 si 2011 indicand o reducere cu 25%-30% fata de media finalizarilor
anuale calculata pe 10 ani.
29 September 2010