Gheţea: Băncile nu vând fabrici, uzine, case şi limuzine obţinute în urma executărilor silite pentru că nu există o piaţă pentru ele

Mulţi clienţi ajung fără bunuri pentru că nu se duc la bancă de frica veştilor proaste

ARB: Din firmele care îşi restructurează creditele, 75% se salvează

Fenomenul executărilor silite nu a luat încă amploare în România în ciuda faptului că  numărul celor care întâmpină probleme în rambursarea creditelor este din ce în ce mai mare. Potrivit preşedintelui Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), Radu Gheţea, o explicaţie pentru acest lucru este aceea că în România nu există o piaţă pentru astfel de produse, iar pentru bănci executarea silită este soluţia finală ce rezultă în urma unui dialog îndelungat cu clientul. Se pare astfel că băncile nu vând sau vând foarte puţine dintre fabricile, uzinele, casele şi limuzinele obţinute în urma executărilor silite, pentru că nu există piaţă pentru astfel de bunuri, a declarat preşedintele ARB, care a atras atenţia că în ultima perioadă s-a tot discutat despre faptul că băncile execută anumite garanţii atunci când nu se achită creditele.

"Vindem fabrici, uzine, case şi limuzine. Nu-i adevărat, nu se vinde nimic sau se vinde foarte puţin pentru că nu există piaţă pentru aşa ceva. Faptul că o bancă ajunge să execute un client este pur şi simplu sfârşitul unei încercări de a găsi un dialog", a explicat Gheţea la un seminar de specialitate.
Preşedintele ARB a subliniat faptul că unii clienţi nu vor să discute cu banca, întrucât manifestă "sindromul doctorului". "Din păcate sunt unii clienţi la care se manifestă sindromul doctorului, adică "nu mă duc la doctor că o să-mi spună că sunt bolnav, şi aşa nu sunt bolnav", a continuat Gheţea, care ocupă şi funcţia de preşedinte al CEC Bank.

Spre exemplificare, Radu Gheţea a menţionat faptul că în urma vânzării unui activ din judeţul Timiş, în valoare de 830.000 de lei, nu s-au acoperit cheltuielile cu executorul bancar. "Astfel clientul a rămas în continuare dator la bancă, iar activul s-a pierdut. Nu aceasta este dorinţa băncilor, vrem să găsim soluţii pentru fiecare client care dovedeşte bună credinţă şi dovedeşte că poate să facă ceva în continuare", a mai spus Gheţea.

În acest context, preşedintele ARB a explicat că Legea insolvenţei este în continuare "destul de neprietenoasă" pentru sistemul bancar. "Aş vrea să trag un semnal de alarmă, că primul sfat pentru clienţi ar fi să încerce să obţină sfaturi de la banca la care are expunerea cea mai mare şi pe urmă să se ducă la practicienii în insolvenţă. Nu cred că o companie care a intrat în insolvenţă, voluntară sau cerută de cineva, reuşeşte după o perioadă să aibă aceeaşi credibilitate în faţa băncilor ca înainte să se petreacă acest eveniment", a mai arătat preşedintele ARB.

 
Sursa

7 July 2010