Inainte cu trei luni de alegeri, Guvernul a anuntat ca se va construi un nou aeroport langa Bucuresti. Oficiali din Ministerul Transporturilor au confirmat ca noul aeroport ar putea fi construit la Adunatii Copaceni-Giurgiu. Daca se confirma, baiatul destept care a tras lozul cel mare este patronul companiei Blue Air si al firmei de constructii Romstrade, Nelu Iordache. Acesta este proprietarul a circa 50 de hectare de teren in zona.  De altfel, cei care au cumparat in zona au facut afacerea vietii. Un metru de teren in urma cu cativa ani se putea cumpara la 4 euro, iar pentru suprafete extinse, localnicii au mai lasat la pret.

Guvernul a anuntat cu ‘‘surle si trambite’’ constructia unui nou aeroport, langa Bucuresti, iar Ministerul Transporturilor se pregateste sa arunce sute de mii de euro pentru studiul de fezabilitate al acestuia. Ce au uitat autoritatile sa spuna public este ca aeroportul, situat in sudul Capitalei, va fi de trei ori mai mic decat cel din Otopeni. Specialisti in aviatie ne-au declarat ca noul aeroport urmeaza sa fie construit pe numai 200 de hectare de teren. Din cele 200 de hectare de teren, unde ar putea fi amplasat al treilea aeroport, un sfert se afla in proprietatea omului de afaceri Nelu Iordache, patronul companiei aeriene Blue Air si al firmei de constructii Romstrade. Iordache nu recunoaste insa ca ar vinde „mina de aur” din Adunatii Copaceni. „Eu cumpar teren in acea zona, dar aeroportul de la Adunatii Copaceni nu e pentru mine. Am o livada cu pomi de circa 50 de hectare, pe partea stanga a drumului, pe partea cealalta de zona unde se va face proiectul”, ne-a spus Nelu Iordache. El admite insa ca este var cu primarul din localitate, Ion Tache, si ca este interesat sa participe la licitatia de constructie a aeroportului. „Ne vom inscrie la licitatia pentru constructia aeroportului din Adunatii Copaceni”, ne-a precizat omul de afaceri. 

Aeroport minuscul in sudul Capitalei
Analizele necesare pentru constructia unui aeroport in zona de sud a Capitalei sunt facute de inainte de 1989. „Studiul de fezabilitate pentru aeroport va fi refacut, iar locatia finala a fost aleasa la Adunatii Copaceni”, spun specialisti din piata. Dorinta guvernantilor si interesele din spatele afacerii au fost „batute in cuie” sub anuntul de contrabalansare a traficului din nord. Specialistii consultati sustin ca afacerea este una servita deoarece aeroportul planuit in sudul Bucurestiului s-ar intinde pe o suprafata de doar 200 de hectare. Asta desi studiile din ultimii ani arata ca traficul aviatic va creste constant in urmatorii ani si este nevoie de un aeroport chiar mai mare decat cele din nordul Capitalei.
„Aeroportul Baneasa are o suprafata de aproximativ 200 de hectare, iar «Henri Coanda» se intinde pe circa 700 de hectare de teren. Noul aeroport trebuie sa aiba o suprafata de cel putin 1.000 de hectare, dar are doar 200 de hectare. Este penibil!”, ne-au declarat surse din aviatia civila. Potrivit acestora, aeroportul din Adunatii Copaceni trebuie construit in maximum trei ani, pentru a nu crea o criza imobiliara in zona. „Pe banii statului aeroportul se va construi in cel putin zece ani. In cazul in care aeroportul se va construi in concesiune, in trei ani vom avea aeroport in partea de sud a Capitalei”, mai spun specialistii din aviatie. Totodata, autoritatile au confirmat o posibila concesiune. „Avem in vedere si concesionarea constructiei aeroportului din zona de sud a Capitalei”, ne-au explicat reprezentantii Ministerului Transporturilor.

Transporturile tin la secret proiectul
Guvernul a aprobat deja, de saptamana trecuta, construirea unui nou aeroport în sudul Bucurestiului, iar Ministerul Transporturilor se pregateste sa finanteze studiul de fezabilitate al proiectului. „Programul privind executarea lucrarilor aferente realizarii noului aeroport se va stabili pe baza unui studiu elaborat de Ministerului Transporturilor si finantat, prin bugetul aceluiasi minister, din fonduri alocate de la bugetul de stat. Amplasarea în teritoriu, delimitarea terenurilor necesare realizarii investitiei, precum si aspectele arhitectural-urbanistice ale acesteia vor fi stabilite pe baza documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism elaborate, avizate si aprobate conform legii”, a comunicat Guvernul. Autoritatile au profitat de faptul ca Baneasa nu mai poate fi extins si de aglomeratia din nord, unde sunt pozitionate ambele aeroporturi ce deservesc Capitala. „Aeroportul Baneasa este prost asezat. Unde se afla balizajul s-au construit cladiri. Aeroportul Baneasa este permanent un pericol pentru siguranta aeronavelor. Primaria din Voluntari a eliberat autorizatii de construire peste limita de inaltime prevazuta de aviatia civila”, ne-au explicat expertii din aviatia civila.

Miza: terenurile compacte din zona
Analistii imobiliari sustin ca alegerea sudului Capitalei pentru construirea noului aeroport a fost determinata de faptul ca statul poate sa gaseasca cu usurinta suprafete compacte de teren in acea zona. Ei recunosc insa, pe de alta parte, ca pretul terenurilor, de aproximativ 4 euro pe metru patrat in urma cu cativa ani, a crescut spectaculos in urma anuntului facut de Executiv. Voci din sector admit totodata ca in acea zona pretul va creste cu minimum un euro pe zi. „Odata cu anuntul ministrului Ludovic Orban, preturile terenurilor din sudul Bucurestiului au crescut, ceea ce este normal. Cu cat au crescut exact, este dificil de precizat, intrucat in ceea ce priveste terenurile, preturile sunt dispersate, iar valoarea lor este data de distanta fata de oras, accesul la utilitati si la infrastructura. In sudul Capitalei pretul terenului variaza de la 2-3 euro/mp pana la 70-90 euro/mp”, ne-a declarat analistul Radu Zilisteanu. La randul sau, reprezentantul Colliers, Mihai Bogza, ne-a declarat ca sunt mai multi factori care au contribuit la alegerea zonei de sud a Capitalei pentru construirea aeroportului, printre care: pretul mic al terenului si nevoia de suprafete mari de teren. „In zona de sud – Berceni, terenurile sunt intre 4 si 20 de euro mp. In plus, zona de sud a Bucurestiului are cea mai buna pozitie pentru construirea viitorului aeroport, mai ales pentru ca este nevoie de suprafete mari. Sudul este foarte slab dezvoltat, nu este aglomerat, iar preturile la terenuri sunt foarte mici in comparatie cu celelalte zone ale Capitalei. Daca la inceputul anului, in zona Berceni, metrul patrat de teren era 4 euro, acum, acelasi teren se vinde cu peste 15 euro mp”, sustine Bogza.  

Posibil campus universitar in sudul Bucurestiului
Dezvoltarea de proiecte ale sudului Bucurestiului reprezinta o oportunitate si pentru alti reprezentanti ai Guvernului. Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului, Cristian Adomnitei, a anuntat, recent, ca Guvernul a aprobat infiintarea unei comisii interministeriale pentru a analiza posibilitatea construirii unui campus universitar in sudul Bucurestiului la 10-15 kilometri de oras, pe o suprafata de 600 de hectare. Deocamdata nu a fost precizata locatia, desi a fost vehiculata localitatea Gradistea. Ceea ce se stie concret este ca suprafetele de teren necesare pentru amplasarea acestor campusuri universitare, cu o capacitate de peste 100.000 de studenti, ar putea fi transferate catre MECT de la Ministerul Apararii Nationale (MApN), Ministerul Administratiei si Reformei Administrative (MIRA), Administratia Domeniilor Statului, RAAPPS sau Academia de Stiinte Agricole. Analistii imobiliari sunt de parere ca toate aceste proiecte imobiliare anuntate pentru sudul Capitalei vor contribui la cresterea preturilor terenurilor din zona, dar si la dezvoltarea acestei regiuni care a pierdut avansul fata de nord.

Sursa

29 August 2008