Investitorii așteaptă noul val de criză economică cu buzunarele pline și tot mai multe proiecte noi. Piața imobiliară românească, la fel ca și cea internațională, speculează momentul, indiferent de previziunile specialiștilor, care anunță o nouă prăbușire economică mondială. După un 2015 cu performanțe imobiliare remarcabile, a început un 2016 optimist, cu apetit investițional. Ca de obicei însă, România este puternic concurată de alte țări din regiune, care ne fură investitorii cu prețuri sau logistică mai bune.  

39156-noua_criza.jpgAnul 2016 este așteptat să vândă orice este proprietate imobiliară, dar cu precădere în domeniile office, retail și industrial.  Aceste trei direcții imobiliare par atragă atenția și fondurile celor mai bine cotați investitori la nivel mondial. Din fericire, România este una dintre principalele destinații de investiții. Din nefericire, ofertele mai bune din țările vecine fură investitorii interesați să plaseze bani în economia locală. Polonia, Cehia sau Ungaria sunt eternii rivali ai României la acest capitol. Cu toate acestea, și România are performanțe notabile, care sunt marcate în studiile de specialitate.

România se plasează pe locul cinci, în Europa Centrală și de Est, în privința investițiilor, iar anul 2016 arată deja semnale de creștere susținută a interesului investițional. La fel s-a întâmplat și în 2015, un an cu performanțe robuste, în ciuda faptului că nivelul total al investițiilor s-a situat mult sub anul anterior. Acest lucru a fost previzibil și este explicat de performanțele deosebit de mari ale anului 2014, impulsionate de o tranzacție majoră din retail: preluarea Real de către Auchan”, se arată în ultimul raport CBRE.

România pierde teren în fața eternilor rivali: Polonia, Ungaria sau Cehia

Astfel, în România, anul trecut, s-a tranzacționat un volum de 644 milioane de euro, cu 45% mai puțin decât în anul 2014, ceea ce ne-a făcut să coborâm de pe locul trei în topul celor mai tranzacționate țări. Spre comparație, în Ungaria, volumul a fost de 657 milioane de euro, în creștere cu 42% față de anul anterior, iar în Cehia, volumul a ajuns la 2,7 miliarde de euro, în creștere cu 33%. Polonia este lider în domeniu, cu tranzacții de 4 miliarde de de euro, în creștere cu 31%. În afară de marii jucători, concurența mai vine și din Serbia, Croația, Slovenia și Slovacia, unde sunt anticipate tranzacții majore. Investitorii par determinați să își întărească prezența pe aceste piețe, care promit profit și stabilitate – măcar pe termen scurt.

„Pentru anul 2016 există premisele unei creșteri economice puternice în regiune, cu randamente mai mari decât cele întâlnite în Europa de Vest. Băncile sunt și ele mai deschise la investițiile din această regiune. Ne așteaptăm să crească și diversitatea jucătorilor din piață, cu o prezență ridicată în rândul investitorilor asiatici”, arată specialiștii CBRE.

Investitorii asiatici sunt atrași de apetitul pentru consum care se resimte în Europa Centrală și de Est, fapt care impulsionează piața de retail. Astfel, până la instalarea următoarei perioade de criză economică, investitorii fac ce știu ei mai bine: profit. Echilibrul fragil în care se află economia globală oricum nu permite planuri pe termen lung, motiv pentru care planurile de afaceri se bazează pe un singur criteriu: specularea momentului.

CITEȘTE ȘI:

 

20 January 2016