Lucrările de reabilitare a şoselei de centură bat pasul pe loc. Și asta deşi centura Capitalei primeşte 41 milioane euro anul acesta, ceea ce înseamnă 3% din bugetul Companiei Naţionale de Drumuri.

30771-centurabucuresti.jpgNicio treime din centura Capitalei nu a fost reabilitată până acum. În prezent, doar 20 dintre cei 72 km sunt gata, deşi anul acesta Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a alocat o sumă mai mare pentru modernizarea şi lărgirea la patru benzi a şoselei, respectiv circa 184,2 milioane lei (41 milioane euro).

Nu ar trebui să ne aşteptăm la mai mult nici în viitor. În cel mai fericit caz, dacă statul va aloca bani şi în 2014, lucrările pe alţi 20 kilometri vor fi finalizate abia anul viitor. Mai mult, în contextul în care se pregăteşte construcţia în concesiune a unui inel de centură la standard de autostradă în sudul Capitalei, care va dubla actuala centură, CNADNR nu a luat încă o decizie dacă va continua sau va renunţa la lucrările de reabilitare la ocolitoarea care există în prezent.

Lucrările de lărgire la patru benzi a centurii Bucureşti vor fi finalizate în funcţie de alocaţiile bugetare asigurate prin Legea bugetului de stat”, este răspunsul CNADNR, semnat de directorul interimar al instituţiei, Mircea Pop, la întrebarea ZF legată de termenul când va fi finalizată complet reabilitarea centurii, pe cei 72 km.

Anul acesta, autorităţile au alocat pentru centura Capitalei mai mulţi bani decât în 2012. La rectificarea bugetară din vara anului trecut, suma repartizată a fost de 3 milioane euro, în ciuda faptului că mai multe contracte de reabilitare şi de lărgire la patru benzi fuseseră deja atribuite, iar traficul infernal ar fi trebuit să o transforme într-una dintre priorităţile companiei de drumuri.

Potrivit CNADNR, în prezent se lucrează pe două dintre cele cinci tronsoane pentru care au fost semnat contracte din 2008 până acum.

Deşi lucrările nu înaintează aşa cum şi-ar dori cei 140.000 şoferi care circulă zilnic pe centura Capitalei, statul are în plan să construiască în concesiune un inel de centură în sudul orașului, care ar urma practic să dubleze actuala centură ocolitoare. Inelul de centură sud ar urma să aibă 48 km, iar valoarea estimată a contractului se ridică la circa 2 miliarde euro, atât pentru construirea şoselei, cât şi pentru operarea şi întreţinerea autostrăzilor A1 Bucureşti-Piteşti şi A2 Bucureşti-Constanţa.

În acest context, oare mai are sens ca statul să investească în reabilitarea centurii actuale? Mai ales în condiţiile în care oricum autorităţile vor să construiască o autostradă care să dubleze această centură, cel puţin în sudul Capitalei.