Investitorii care au construit ilegal pot intra in legalitate pana la 1 ianuarie 2012, reiese din modificarile aduse la Legea Urbanismului prin Ordonanta 7/2011, publicata in Monitorul Oficial vineri, 11 februarie 2011. Desi ministrul Dezvoltarii, Elena Udrea, declara in presa ca prin interzicerea intrarii in legalitate doreste sa inlature aceste practici, prin aceasta prevedere, Guvernul ii lasa pe investitorii care au incalcat autorizatiile de construire sa se acopere in acte inainte de intrarea in vigoare a acestor prevederi. Dupa aceasta data, constructiile ridicate ilegal vor fi demolate.

16522-elena-udrea-2-bogdan-maran.jpg"Nu pot fi initiate si aprobate documentatii de urbanism care au ca scop intrarea în legalitate a unor constructii edificate fara autorizatie de construire sau care nu respecta prevederile autorizatiei de construire", prevede unul dintre amendamentele la Legea Urbanismului. Aceasta prevedere va intra insa in vigoare abia in 1 ianuarie 2012 (Art. VIII din Ordonanta 7/2011).

Pana acum legea, prevedea demolarea constructiilor ilegale sau introducerea lor in egalitate. Astfel, investitorii care nu obtineau pe cale legala cateva etaje in plus, le construiau ilegal, plateau o amenda simbolica, dupa care aveau posibilitatea sa obtina autorizatie de construire pentru ele si sa intre in legalitate. In Bucuresti nu a fost demolata decat o singura constructie pentru ca nu avea acte: casa ridicata în apropiere de pista de aterizare a avioanelor de pe Aeroportul Baneasa. Nu mai puteau ateriza avioanele din pricina ei.

Datorita posibilitatii de intrare în legalitate, cartiere superbe ale Bucurestiului au fost distruse, fara ca nimeni sa poata face mare lucru. Mai mult, daca un astfel de investitor „destept" a facut un bloc de zece etaje între case, ilegal, vecinii vor cauta si ei sa faca acelasi lucru, deoarece constructia lui a devenit legala si s-a creat astfel un nou regulament de construire.

OUG 7/2011 a adus modificari importante si in traseul de aprobare a documentatiilor de urbanism si organizarea autoritatilor locale:

- Planurile Urbanistice Zonale nu vor mai putea fi initiate de privati decat in urmatoarele situatii: construirea de parcuri industriale, parcuri tehnologice, supermagazine, hipermagazine, parcuri comerciale, parcuri culturale, zone de productie, zone de dezvoltare a unor ansambluri rezidentiale noi, infrastructura de transport, în situatia extinderii intravilanului localitatii cu cel putin 10 000 mp pentru functiuni de locuire sau cu cel putin 5 000 mp pentru functiuni de servicii. In rest, documentatiile de urbanism vor fi initiate doar de municipalitate. Astfel, persoanele care au terenuri mici si doresc sa construiasca mai mult decat prevede regulamentul locale de urbanism, nu vor mai putea face acest lucru, decat daca conving Primaria sa modifice toata zona.

- s-a eliminat prevederea prin care investitorii care doreau modificarea indicatorilor urbanistici, prevazuti de regulamentele de urbanism, cu mai mult de 20 la suta, trebuia sa obtina aviz de oportunitate pentru Planurile Urbanistice Zonale. Acum avizul de oportunitate este necesar doar pentru construirea de parcuri industriale, parcuri tehnologice, supermagazine, hipermagazine, parcuri comerciale, parcuri culturale, zone de productie, zone de dezvoltare a unor ansambluri rezidentiale noi, infrastructura de transport, în situatia extinderii intravilanului localitatii cu cel putin 10.000 mp pentru functiuni de locuire sau cu cel putin 5.000 mp pentru functiuni de servicii;

- in cazul Planurilor Urbanistice Zonale, avizul de urbanism, care inainte se emitea primul, acum va fi emis ultimul. Intai se vor emite avizele de specialitate de la Ministerul Mediului, Ministerul Culturii, Inspectoratul de Stat in Constructii, Circulatie etc. Pentru terenurile din zonele protejate aceasta prevedere simplifica procedura de avizare, deoarece avizul de urbanism era modificat intotdeauna de avizul de la Ministerul Culturii si trebuia emis un nou aviz de urbanism;

- in maxim 30 de zile de la finalizarea dezbaterii publice si înaintarea expunerii de motive elaborate de primar/presedintele consiliului judetean si a raportului de specialitate elaborat de catre arhitectul-sef, consiliul judetean sau local are obligatia sa emita o hotarâre prin care aproba sau respinge documentatia de urbanism PUD/PUZ;

- Planurile Urbanistice Generale vor putea fi prelungite doar cu 3 ani, iar primarii trebuie sa inceapa reactualizarea noilor PUG-uri cu 18 luni inainte de expirarea celor vechi. Pana acum nu era stabilit niciun termen.

Noua lege ingreuneaza si munca elaboratorilor de documentatii de urbanism:

- toate documentatiile de urbanism se realizeaza în format digital si format analogic, la scara adecvata, în functie de tipul documentatiei, pe suport topografic realizat în coordonate în sistemul national de referinta Stereo 1970, actualizat pe baza ortofotoplanurilor sau pe baza unor masuratori la teren, cu respectarea si integrarea limitelor imobilelor înregistrate în evidentele de cadastru si publicitate imobiliara, puse la dispozitie de oficiile de cadastru si publicitate imobiliara.

- limitele propuse prin documentatiile de urbanism se stabilesc în coordonate în sistemul national de referinta Stereo 1970 si vor urmari, de regula, elementele liniare stabile în timp.

- baza topografica se avizeaza de oficiile de cadastru si publicitate imobiliara, iar un exemplar al documentatiei de urbanism se înainteaza acestora dupa aprobarea conform prevederilor legale, în termen de 15 zile, pentru preluarea informatiilor în sistemul de evidenta de cadastru si publicitate imobiliara.

Ce impact are modificarea Legii Urbanismului

Arhitectul sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu: «Intentia de a o modifica, legea nu este foarte rea, dar sunt multe lucruri neclare si trebuie lamurite. De exemplu, se spune ca Planurile Urbanistice Zonale vor fi initiate de autoritatea locala. Dupa care, vor putea fi finantate de privati. Cum ar trebui aplicata aceasta prevedere? Sunt si lucruri foarte bune, aduse de Ordonanta, de exemplu completarile referitor la elaborarea Planurilor Urbanistice Generale. Un alt lucru bun este interzicerea intrarii in legalitate, insa daca se specifica ca acest lucru se intampla de la 1 ianuarie 2012, este o problema. Mai ales ca pana acum nu era foarte clar daca se putea intra in legalitate sau nu. Unii spuneau ca se poate, altii nu. Per ansamblu vor mai trebui corectate cateva lucruri».

Vera Marin, urbanist, presedintele Asociatiei pentru Tranzitie Urbana: «Cred ca aceasta lege este foarte buna deoarece urbanismul trebuie facut de Primarie nu de investitorii privati. Dupa parerea mea este sfarsitul urbanismului derogatoriu. Nu oricine va mai putea face un Plan Urbanistic Zonal. De exemplu, inainte, daca aveai o parcela si vroiai sa construiesti ceva mai inalt sau mai masiv, faceai un PUZ si se rezolva. Acum, acest lucru nu se mai poate. Un alt lucru bun este ca se interzice intrarea in legalitate».

Sorin Gabrea, arhitect, presedintele Comisiei Tehnice de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei: «Aceasta lege este foarte complicata. Chiar in aceasta seara am vorbit cu niste avocati foarte buni ca sa lamurim problema. Se sesiseaza o concentrare a documentatiilor care vor fi aprobate de Ministerul Dezvoltarii si de Guvern. Este vorba de regulamentul cadru pentru zonele protejate si pentru zonele turistice. Ceea ce este bine, deoarece consolideaza puterea normelor respective. Nu m-am edificat insa cu posibilitatea de modificare a regulamentului local existent. Cred ca ar trebui acceptata in continuare modificarea acestor regulamente, deoarece nu avem o baza cadastrala incheiata, nu avem un cadastru de specialitate, exista zone ale caror functiuni trebuie modificate, cum ar fi platformele industriale din orase. Potrivit acestei legi, aceste modificari sunt ingradite si au efect paralizarea investitiilor. Din pacate, legislatia actuala se bazeaza doar pe foarte multe restrictii, nu pe o modalitate flexibila de relationare a interesului public cu cel privat».


Sursa

19 February 2011