Ministerul Culturii  a facut publica lista cu persoanele nominalizate pentru a face parte din noua Comisie Nationala a Monumentelor Istorice, din Comisia Nationala de Arheologie si din Comisiile Zonale ale Monumentelor Istorice. Aceste foruri decid declasarea monumentelor istorice, clasarea constructiilor valoroase, demolarea sau conservarea imobilelor din zonele istorice ale oraselor, descarcarea de sarcina arheologica a sit-urilor si tot ce este legat de protectia patrimoniul construit. ONG-urile contesta lipsa de transparenta a Ministerului Culturii in nominalizarea noilor membrii ai acestor Comisii, precum si competenta si buna credinta a unora dintre cei pusi pusi pe lista. Componenta acestor Comisii va ramane definitiva dupa aprobarea prin Ordin al ministrului Culturii.

23322-image-2012-02-5-11429211-41-kiselef-39-casa-dem.jpgNominalizari pentru Comisia Nationala a Monumentelor Istorice

Presedinte: Arh.  Ioan Aurel Botez  

Vicepresedinti: Virgil Polizu, Jozsef Kovács, Liviu Ianasi, Corina Popa

Membri: Ileana TUREANU, Géza Keresztes, Vasile Mitrea, Gheorghe Patrascu, Oliviu Boldura, Bálint Szabó, Ildikó  Mitru, Zeno Karl Pinter, Marius Porumb, Gheorghe Sion, Niels Auner, Hanna Derer, Zoltán Máthé, Anca Ginavar, Sanda Ignat, Doina Bubulete

Pe ce criterii au fost nominalizati noii membri ai acestor Comisii? Nici legea, nici reprezentantii Ministerului Culturii nu sunt prea expliciti.

In Ordinul ministrului Culturii 2435/2006 prin care s-a aprobat Regulamentul de Organizare si Functionare a Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice si a Comisiilor Zonale ale Monumentelor Istorice nu scrie niciun cuvant despre asta. "Comisia Nationala a Monumentelor Istorice este fomata din 21 de membri, personalitati, specialisti  si  experti  atestati  din domeniul  protejarii  monumentelor  istorice, numiti prin Ordin al ministrului Culturii si cultelor, potrivit legii, pentru un mandat de 5 ani. Mandatul poate fi reinnoit in mod consecutiv decât o singura data", sunt singurele informatii care ne sunt date despre componenta Comisiei.

Cam aceleasi informatii si despre componenta Comisiilor Zonale: "Comisiile zonale sunt compuse, fiecare in parte, dintr-un numar de noua membri, presedintii acestora provenind, de drept, dintre membrii Comisiei. Din componenta comisiilor zonale fac parte arhitectii sefi ai judetelor, respectiv arhitectul sef al municipiului Bucuresti, precum si personalitati sau specialisti si experti atestati de catre Ministerul Culturii si Cultelor, din domeniul protejarii monumentelor istorice".

Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, nu a putut fi contactat pana la data aparitiei acestui articol pentru a oferi informatii despre cum au fost facute nominalizarile.

Ce spun ONG-urile despre nominalizarile facute de Ministerul Culturii

Roxana Wring, presedinta Asociatiei ProDoMo
: "Suntem dezamagiti ca MCPN continua sa evite dezbaterea, incalcind legea transparentei decizionale in administratia publica, 52/2003.Pe 24.01.2012, am adresat, impreuna cu Asociatia Salvati Bucurestiul, o scrisoare Ministrului Culturii, solicitind numele si CV-urilor viitorilor membri  CNMI, institutiile care i-au nominalizat si minimele exigente impuse de MCPN pentru numirea lor. Nu am primit raspuns.  Din acest punct de vedere, ceea ce se regaseste pe site-ul MCPN este incomplet si reflecta modul opac, nedemocratic, prin care MCPN comunica cu publicul. Unde sunt CV-urile? Unde sunt institutiile care i-au nominalizat? Unde este data pina la care se face dezbaterea? De fapt suntem in fata unui exercitiu de mimare a transparentei, de ignorare a spiritului legii transparentei.

Dintre membrii nominalizati, a caror performanta am urmarit-o pina acum, avem rezerve referitor la nominalizarea dlui Polizu, fostul presedinte CNMI, nominalizat ca presedinte al CZMI Bucuresti. De exemplu, dl. Polizu a inclinat balanta in favoarea distrugerii bulevardelor Aviatorilor si Kiseleff prin avizarea pasajelor rutiere. Numele dlui Polizu se leaga si de proiectul, din fericire abandonat, de acoperire a Curtii Vechi din Bucuresti,  proiectul urmind sa fie facut de firma sa, Polarh. Suntem foarte preocupati de conflictele de interese ale unora din membrii Comisiei, care in calitate de asociati ai unor firme de restaurare, participa la avizarea propriilor proiecte finantate din bani publici. Finantare care se face de cele mai multe ori fara o minima transparenta.

Pe de alta parte, Aurel Botez, propus ca presedinte al CNMI, este cel care a elaborat studiul istoric pentru autorizatia de desfiintare a Kiseleff 39. Autorizatia a fost anulata de Instanta de judecata, demolarea fiind ilegala.

Avind in vedere ca dl. Patrascu a emis de multe ori pareri critice referitor la regulamentul zonelor protejate si ca, printre altele, a semnat desfiintarea imobilelor Povernei nr. 2, cartata ca nedemolabila si  Povernei 1-3, monument istoric, si ca in ultimii 3 ani toate PUZ-urile din zonele protejate din Bucuresti, de cele mai multe ori atentate la integritatea arhitecturala si ambientala a acestor zone istorice au fost avizate de dl. Patrascu, in calitate de arhitect sef, ne intrebam cum se justifica nominalizarea sa ca membru al Sectiunii de Urbanism si Zone Protejate?

Deplingem faptul ca dl. Pippidi si Sergiu Nistor nu mai sunt membri in comisie, amindoi vocali in favoarea protectiei patrimoniului: dl. Pippidi cunoscut pentru refuzul de a aviza proiecte distrugatoare, printre care Aviatorilor-Kiseleff, Stirbei Plaza, pentru patrimoniul bucurestean si dl. Nistor, aparator al patrimoniului Rosiei Montane.

In plus, din comisie nu face parte  niciun reprezentant al societatii civile care s-a manifestat public pentru protejarea patrimoniului. In acest sens, propunerile pentru noile CNMI si CZMI reprezinta un pas inapoi din toate punctele de vedere si incalca legislatia europeana si nationala".

Nicusor Dan, presedintele Asociatiei Salvati Bucurestiul:

- "Pe site-ul Ministerului Culturii nu exista o procedura prin care si o data limita pana la care organismele interesate pot sa trimita observatii. In absenta acestei proceduri, nu putem vorbi de transparenta.

- Nu exista alaturi de lista propusa, asa cum au solicitat ONG-urile, CV-urile membrilor propusi (un element important al CV-urilor fiind firmele la care acestia isi desfasoara activitatea si proiectele in care au fost angrenati in ultimii ani)

- Nu se comunica, asa cum au solicitat ONG-urile, numele institutiilor care au propus fiecare din acesti membri, conform art. 30 alin. (5) din Legea monumentelor istorice 422/2001.

- In componenta noii Comisii se regasesc persoane care, facand parte din fosta Comisie, s-au aflat in conflict de interese, avand alocate lucrari platite de Oficiul National al Monumentelor Istorice: Ioan Aurel Botez, Virgil Polizu, Niels Auner, Gheorghe Sion, Constanta Carp.

- In componenta Comisiei se gasesc, chiar in pozitii cheie, persoane controversate:

- Presedintele propus al Comisiei, Ioan Aurel Botez, este autorul studiului istoric in urma caruia a fost demolata cladirea din Sos. Kiseleff nr. 39. Ulterior, Tribunalul Bucuresti a constatat ca demolarea a fost ilegala

- Vicepresedintele propus al Comisiei, Virgil Polizu, este fostul presedinte al Comisiei. Sub conducerea sa, Comisia a lucrat total netranspsarent si a luat decizii controversate (avizarea proiectului din spatele Palatului Stirbei dupa ce in prealabil fusese respins, declasarea Casei Radulescu dupa ce in prealabil se hotarase pastrarea, etc.)

- Gheorghe Patrscu, ca arhitect-sef al Municipiului Bucuresti, a semnat fara avizul Ministerului Culturii autorizatia de desfiintare pentru monumentele  Asezamantul Sf. Sava din Piata Universitatii, str. Stirbei Voda 89 / Berzei 34, Povernei 1-3, precum si pentru alte zeci de imobile din zone protejate. Exista 6 hotarari ale instantelor care anuleaza sau suspenda autorizatii semnate de el

- Constanta Carp, ca presedinte a Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice Bucuresti-Ilfov-Giurgiu, a avizat pe 7 februarie 2011 demolarea a 18 cladiri din zona Berzei-Buzesti, dupa ce pe 26 ianuarie 2011, ca membra a Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice, semnase impotriva demolarii acestora

- Au fost excluse din noua Comisie persoane care in fosta Comisie s-au manifestat constant in favoarea protejarii patrimoniului: Andrei Pippidi, Sergiu Nistor, Silviu Angelescu, Alexandra Chiliman.

- A fost exclusa din Sectiunea evidenta a Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice fosta presedinta a Sectiunii, Hanna Derer, specialist de inalta tinuta si de o moralitate ireprosabila

- Nu exista in Comisie un reprezentant al ONG-urilor, asa cum prevede explicit art. 30 alin. (5) din Legea 422/2001.

- Trebuie exclusa prevederea care interzice accesul publicului la sedintele Comisiei Nationale ale Monumentelor Istorice, iar procesele verbale cu votul membrilor trebuie sa fie publice".
     
Florin Balteanu, reprezentant Observatorul Urban al Uniunii Arhitectilor din Romania: "in primul rind as dori sa comentez modul in care Ministerul Culturii intelege transparenta. A afisat pe pagina web, la o sectiune foarte rar folosita, denumita "transparenta", proiectele de Ordine privnd componenta CNMI, CZMI si a Comisiei Nationale de Arheologie, fara o nota de fundamentare (aici ar fi fost interesante criteriile de selectie ale membrilor), fara sa fie mentionata data afisarii, data pina la care se primesc opinii din partea populatie. Legea 52/2003 obliga la realizarea unei consultari publice cu cel putin 30 de zile inaintea adoptarii unui astfel de act normativ si impune unele conditionari legate de realizarea consultari, nerespectate. Conventia de la Granada, privind patrimoniul arhitectural al Europei, obliga la transparenta. Ministerul Culturii, indiferent ca este vorba de institutia propriu-zisa sau de Directia de Cultura Bucuresti, este unul dintre corespondentii cei mai tacuti ai Observatorului Urban Bucuresti al Uniunii Arhitectilor din România, fie ca este vorba de sesizari privind unele monumente sau de propuneri de acte normative. La sedintele CNMI si CZMI nu se poate asista, procesele verbale ale lor nu sint publice.

Legat de componenta CNMI si CZMI, remarc faptul ca, desi legea spune ca acestea sunt "stiintifice, de specialitate", in fapt ponderea persoanelor fara atestat din partea Ministerului Culturii este mare: 23,80% din CNMI, 66,67% din Sectiunea de Urbanism a CNMI, intre 55,56% si 88,89% pentru oricare dintre Comisiile Zonale. Ce autoritate morala are o comisie cu 8 membri neatestati si un singur specialist/expert (cazul comisiilor zonale din Timis-Arad-Caras Severin-Hunedoara, Constanta-Tulcea-Ialomita-Calarasi, Bacau-Vaslui-Vrancea-Galati). Sa presupunem ca la o sedinta respectivul specialist nu poate fi prezent, de ce un proiectant, care prin lege este obligat sa fie atestat ar trebui sa prezinte un proiect unei astfel de comisii si de ce o astfel de comisie i-ar putea cere sa schimbe ceva in proiect. Si chiar daca ar fi prezent, decizia Comisiei se ia cu jumatate plus unul dintre membri prezenti, se poate intimpla ca acea Comisie sa ia o decizie impotriva singurului specialist. In România sunt 132 de experti si 470 de specialisti atestati MCPN, mi-e greu sa cred ca nu au existat posibilitati de a evita situatia descrisa mai sus, situatie care, in fapt, arata ca insusi Ministerul nu pune pret pe atestatele pe care le elibereaza si pe protectia monumentelor in sine".
 
Atributiile Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice si a Comisiilor Zonale

Potrivit Ordinului, Comisia Nationala a Monumentelor Istorice are urmatoarele atributii:

- propune aprobarea strategiei nationale privind protejarea monumentelor istorice, elaborata de Institutul National al Monumentelor Istorice;

- formuleaza prioritatile privind lucrarile si masurile necesare pentru asigurarea protejarii monumentelor istorice, indiferent de situatia lor juridica si de sursa de finantare;

- propune aprobarea, prin ordin al ministrului Culturii si Cultelor, a metodologiilor, normelor, normativelor si reglementarilor din domeniul protejarii monumentelor istorice, elaborate de specialisti din Ministerul Culturii si Cultelor sau de institutiile specializate din subordinea acestuia;

- propune clasarea, declasarea, neclasarea sau nedeclasarea si schimbarea grupei de clasare a monumentelor istorice;

- propune criteriile de atestare a specialistilor si expertilor din domeniul protejarii
monumentelor istorice, precum si criteriile de reglementare a activitatii operatorilor economici cu activitate in domeniul protejarii monumentelor istorice;

- propune avizarea Planului de amenajare a teritoriului national - sectiunea „Zone construite protejate";

- propune avizarea pentru sectiunile de specialitate din planurile privind amenajarea
teritoriului care au ca obiect monumentele istorice sau zone construite protejate;

- propune avizul privind studiile de fundamentare istorico-stiintifica pentru delimitarea zonelor de protectie a monumentelor istorice clasate, sau propuse a fi clasate in grupa A sau a zonelor construite protejate care cuprind monumente istorice clasate in grupa A, ale sectiunilor de specialitate din planurile de amenajare a teritoriului sau din planurile urbanistice generale, precum si pentru proiectele de restaurare a monumentelor istorice clasate in grupa A;

- propune avizul pentru studiile de fundamentare si sectiunile de specialitate din planurile urbanistice generale ale unitatilor administrativ-teritoriale si din planurile urbanistice zonale, precum si pentru planurile urbanistice de detaliu, care au ca obiect monumente istorice clasate in grupa A sau zone construite protejate care cuprind monumente istorice clasate in grupa A;

- propune avizul pentru documentatiile privind interventiile asupra  monumentelor istorice sau  inscriptionarea monumentelor istorice, având la baza texte avizate de organisme sau institutii stiintifice de specialitate;  

- propune avizul pentru interventii asupra imobilelor situate in zonele de protectie a monumentelor istorice si in zonele construite protejate, pentru care nu exista regulamente de constructie avizate conform art. 28 alin. (1) pct. 7 din Legea 259/2006 de modificare si completare a Legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice;

- propune monumente istorice pentru a fi incluse in Lista patrimoniului cultural si natural mondial, precum si in Lista patrimoniului mondial in pericol, elaborate de UNESCO;

- propune avizarea folosirii unor materiale, tehnici si tehnologii noi pentru restaurarea monumentelor istorice, in baza documentatiilor de specialitate;

- propune programe de pregatire a specialistilor, precum si planuri-cadru de invatamânt, de formare si specializare in domeniul protejarii monumentelor istorice.

- urmareste respectarea prevederilor legale referitoare la protejarea monumentelor istorice de catre detinatorii cu orice titlu, precum si de catre cei care executa lucrari la monumente istorice sau in zonele de protectie a acestora, indiferent de grupa de clasare a monumentelor istorice si semnaleaza eventualele incalcari ale legii institutiilor abilitate ale Ministerului Culturii si Cultelor.
 
Potrivit Ordinului, Comisiile Zonale ale Monumentelor Istorice au urmatoarele atributii:

- fundamenteaza si propun elementele specifice strategiei regionale privind protejarea
monumentelor istorice;

- formuleaza prioritatile pentru protejarea monumentelor istorice in plan regional, in vederea evaluarii si asigurarii fondurilor necesare;

- analizeaza si propun Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice clasarea sau declasarea monumentelor istorice din regiunile lor de competenta in grupa A sau B, dupa caz;

- propun avizul privind documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea si reglementarea construirii zonelor de protectie a monumentelor istorice clasate in grupa B sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice clasate in grupa B;

- propun avizarea studiilor de fundamentare din planurile de amenajare a teritoriului, planurile urbanistice generale, planurile urbanistice zonale ale localitatilor care cuprind monumente istorice clasate in grupa B;

- propun avizarea planurilor urbanistice de detaliu si a proiectelor de executie in zonele de protectie a monumentelor istorice din grupa A si in zonele protejate cu monumente istorice clasate in grupa A, pentru care exista reglementari avizate de Ministerul Culturii si Cultelor;

- propun avizul privind documentatiile tehnice care cuprind lucrari de cercetare, investigatii,  expertize tehnice, proiecte tehnice si detalii de executie pentru monumentele istorice clasate in grupa B;

- propun avizul privind documentatiile pentru lucrari de intretinere si reparatii curente la monumentele istorice clasate in grupa A, care nu aduc modificari de arhitectura ori ale componentelor artistice, in conditiile in care lucrarile se executa cu materiale si tehnici de lucru specifice epocii de edificare a monumentului istoric;

- propun Comisiei si autoritatilor administratiei publice locale prioritatile de finantare si/sau de

cofinantare, dupa caz, a lucrarilor de protejare a monumentelor istorice clasate in grupa B;

- urmaresc respectarea prevederilor legale referitoare la protejarea monumentelor istorice de catre detinatorii cu orice titlu, precum si de catre cei care executa lucrari la monumente istorice sau in zonele de protectie a acestora, indiferent de grupa de clasare a monumentelor istorice si semnaleaza eventualele incalcari ale legii institutiilor abilitate ale Ministerului Culturii si Cultelor;

- membrii Comisiilor Zonale acorda consultanta de specialitate serviciilor deconcentrate, la solicitarea acestora;

 

Sursa

6 February 2012