In timp ce dezvoltatorii se mandresc daca au reusit sa vanda cateva zeci de apartamente intr-un trimestru, alte cateva mii stau la vanzare, potrivit unui studiu realizat de catre compania de consultanta imobiliara Colliers International, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).

La inceputul anului erau la vanzare 9.000 de apartamente in ansambluri cu peste 200 de locuinte, 3.000 dintre ele fiind achizitionate initial de catre investitori. Alte cateva mii ar trebui sa fie terminate in acest an si, tinand cont si de vanzarile inregistrate anul trecut, stocul care se va crea ar putea fi suficient pentru mai multi ani de acum incolo.

Managerii Impact, unul dintre cei mai mari dezvoltatori romani, par multumiti de rezultatele din primul trimestru: 47 de contracte semnate, incluzand aici si rezervarile - dintre care 43 in ansamblul rezidential Greenfield din Bucuresti - comparativ cu 46 de contracte in ianuarie-martie 2009.

"Estimam o crestere de 10% a numarului de unitati pe care le vom vinde in acest an. Pana la sfarsitul anului vom lansa alte trei ansambluri, pentru inceput cu un bloc in fiecare", declara Carmen Sandulescu, directorul financiar al dezvoltatorului.

Cauta variante de a ocupa spatiile

Compania, care a anuntat inaintea crizei ca va dezvolta unul dintre cele mai mari ansambluri rezidentiale din Capitala, Greenfield, a fost in ultimul an printre cei mai activi dezvoltatori, judecand dupa gama ofertelor lansate: posibilitatea de a sta cu chirie si a cumpara ulterior locuinta, clasicele rate directe la dezvoltator, intermedierea vanzarii unei locuinte vechi daca suma este folosita pentru achizitia uneia noi in cadrul ansamblului sau, cea mai recenta, posibilitatea de a cumpara locuinta necompartimentata sau fara finisaje.

"Daca in 2007-2008 ne concentram pe un anumit segment, aceasta criza ne-a invatat sa fim detinatori de portofolii. Suntem orientati spre ideea de supermarket imobiliar, incercam sa ne apropiem de un numar cat mai mare de clienti, oferind cat mai multe produse", a declarat Dan Ioan Popp, presedinte al Impact Developer & Contractor. Noile produse includ loturi de teren pentru ridicarea in regie proprie a unei locuinte sau proiecte dezvoltate in functie de clientii vizati, precum tinerii sau familiile.

Chiar si asa, situatia dezvoltatorului nu e ideala. Din cele 680 de locuinte construite in Greenfield, Impact mai are la vanzare aproximativ 160, in conditiile in care dezvoltatorul a semnat anul trecut cu totul 176 de contracte. Daca acestea ar putea fi vandute in decurs de un an, ramane in discutie situatia stocului total de apartamente noi care inca isi asteapta cumparatorii.

In asteptarea locuintelor cu preturi mai mici

"Nu prea se vinde pe segmentul nou, decat acolo unde sunt oportunitati, unde preturile nu sunt foarte mari comparativ cu cele vechi din aceeasi zona. Si se mai vand binisor cele de la investitori, fiindca au preturile mai mici decat cele de la dezvoltatorul aceluiasi proiect", comenteaza Valentin Ilie, CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania, companie care a intermediat in primele trei luni din 2010 vanzarea a circa 40 de apartamente noi, majoritatea in blocuri cu mai putin de 30 de locuinte.

"Nu stiu cand se vor vinde cele finalizate in marile ansambluri. Sper ca preferintele se vor muta inspre proiecte nou-construite, care vor avea preturi mai mici si vor fi puse in vanzare cand se va ajunge la stadiul de structura."




Sursa

19 May 2010