Livrările de spaţii comerciale programate pentru anului viitor vor avea un volum redus, fapt ce va determina marii retaileri să „se bată" pentru spaţiile existente. Din cauză că „rechinii" comerciali vânează suprafeţe mari, mici antreprenori ar putea fi înlocuiţi în 2011 dacă nu reuşesc să performeze, potrivit companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield.

15340-cumparaturi_outlet_02_2a926b6f10.jpg„Datorită faptului că în viitorul apropiat livrările de centre comerciale noi vor fi foarte reduse, pentru a-şi putea derula planul lor de expansiune, marii retaileri se vor orienta către centrele comerciale «premium». Datorită faptului că aceştia operează pe suprafeţe mari vom asista la modificări ale mixului de chiriaşi existenţi, în sensul că cei care nu performează şi nu vor reuşi să îşi achite obligaţiile contractuale, vor fi înlocuiţi", a declarat Andrei Bîrsan, directorul departamentului de retail centre comerciale din cadrul Cushman & Wakefield.

Consultanţii nu se aşteaptă la o reluare a apetitului investiţional pe acest segment de piaţă, în anul ce urmează, în contextul unei pieţe de retail ce a scăzut cu 3% în ultimul an.

„Odată cu reluarea finanţărilor pentru centre comerciale piaţa de retail va începe încet, încet să îşi revină şi vom asista la o strategie coerentă de dezvoltare a retailului. În orice caz pentru 2011 nu ne aşteptăm la o revenire a investiţiilor importante în dezvoltările de retail", consideră Bîrsan.

În ceea ce priveşte spaţiile comerciale stradale, previziunile Cushman arată că zonele secundare vor rămâne în mare parte neocupate, în timp ce retailerii îşi vor continua procesul de optimizare al reţelelor din toate sectoarele.


Sursa

26 November 2010