Diminuarea numărului de angajaţi şi reorientarea către noi servicii sunt două dintre măsurile anticriză aplicate de companiile imobiliare. Amploarea recesiunii economice a luat prin surprindere chiar şi jucătorii redutabili. Aceştia încearcă să se adapteze din mers la nevoile unei pieţe în transformare.

Manual de supravieţuire pentru agenţiiUna dintre schimbările impuse de reducerile de personal este restrângerea spaţiului de lucru sau chiar relocarea. În urmă cu un an de zile, puţini îşi imaginau cum avea să se schimbe, în decursul a doar câteva luni, traiectoria imobiliarului autohton.

Majoritatea jucătorilor din piaţă aveau planuri îndrăzneţe de dezvoltare, după modelul fidel al anilor trecuţi. 2008 a adus însă răsturnări de situaţie. A fost doar începutul. La rândul său, 2009 se anunţă ca un an al luptei pentru supravieţuire.

Companiile de vânzări şi consultanţă, afiliate sau nu la branduri internaţionale, îşi strâng rândurile şi vin cu noi strategii - de supravieţuire, de data aceasta.Scopul este acelaşi: traversarea unei perioade despre care, în ciuda tuturor speculaţiilor, nimeni nu ştie cu adevărat cât se va prelungi. 

DTZ dizolvă 15% dintre posturi

Una dintre măsurile aplicate de marile companii o reprezintă reducerea de personal, în corelaţie cu găsirea unor noi nişe de dezvoltare a business-ului.

„Acolo unde structura departamentelor nu mai era adecvată contextului actual, am urmărit relocarea către segmente cu potenţial mai mare de creştere şi de-abia în ultimul rând restructurarea. Din cauza deteriorării condiţiilor pieţei, am fost nevoiţi să dizolvăm 15% dintre poziţii", spune Tim Wilkinson, Joint Managing Director în cadrul DTZ Echinox.

Controlul costurilor este o activitate pe care compania a demarat-o în urmă cu 9-12 luni, încă de la primele semne ale recesiunii. „Am adoptat o strategie care ne permite să depăşim această perioadă de recesiune, dar şi să realizăm o creştere sustenabilă", subliniază Wilkinson.

Modificările structurale din cadrul companiei vizează, printre altele, consolidarea echipei, prin promovarea pe poziţii cheie a consultanţilor performanţi. O mişcare notabilă în acest sens a fost făcută la începutul lunii februarie a acestui an, când Oana Iliescu a fost numită co-director executiv al companiei, alături de Tim Wilkinson.

Acesta din urmă ar trebui să aibă astfel posibilitatea de a se concentra mai mult pe dezvoltarea companiei şi pe generarea unor noi oportunităţi de business. Potrivit lui Wilkinson, printre obiectivele DTZ la ora actuală se numără acoperirea unor noi nişe de piaţă, oferirea unor răspunsuri la solicitările complexe din partea clienţilor, precum şi furnizarea unor servicii de brokeraj, evaluări, property management, cercetare de piaţă şi marketing.

Colliers renunţă la vânzările rezidenţiale

O mişcare mult mai drastică a fost anunţată luna trecută de către o altă mare companie de consultanţă din piaţa autohtonă. Pe fondul crizei financiare, filiala locală a Colliers International şi-a închis departamentul rezidenţial.

„Mă aştept ca această piaţă să rămână blocată, de aceea am şi ieşit din ea. Nu mai oferim servicii decât pe partea de consultanţă", a zis Bogdan Georgescu, Managing Partner în cadrul companiei. Singurele ansambluri care au rămas în portofoliul Colliers pe partea de vânzări sunt Seasons, din Braşov, şi Asmita Gardens, din Bucureşti.

Echipele care lucrează pe aceste proiecte tratează acum direct cu dezvoltatorii. În vreme ce o parte dintre angajaţii departamentului rezidenţial au fost incluşi în alte divizii, mai bine de jumătate au fost nevoiţi să-şi găsească de lucru în alte companii. Momentan, Colliers numără mai bine de 80 de angajaţi.

De acum înainte, serviciile companiei se vor axa pe segmentul corporate şi nu pe nevoile personale ale populaţiei. Această orientare este un răspuns direct la situaţia existentă pe segmentul vânzărilor de apartamente.

„Piaţa rezidenţială e blocată pentru că oamenii se tem să cumpere locuinţe. Timp de un an-doi n-o să vedem un număr foarte mare de tranzacţii. Cu siguranţă că acestea vor scădea în continuare. Nu văd o schimbare pe termen scurt. Vânzări de apartamente nu cred că o să mai facem vreodată", afirmă reprezentantul Colliers.

O soluţie de viitor, consideră el, este reprezentată de oferirea unor noi servicii. Întrucât acestea nu au fost lansate încă pe piaţă, Georgescu refuză, pentru moment, să ofere mai multe detalii.

Francizele, primele victime

Schimbări strategice au loc şi la nivelul companiilor imobiliare locale, neafiliate unor lanţuri internaţionale. „Încă din toamna anului 2008, structura Euroest a suferit câteva modificări importante. Am redus costurile operaţionale cu 75% în ultimele şase luni, fără să diminuăm bugetul de marketing, pentru a menţine imaginea firmei la acelaşi nivel", spune Dragoş Dragoteanu, preşedintele companiei.

Unele departamente şi-au diminuat activitatea, câţiva agenţi de vânzări s-au mutat pe alte segmente din piaţa imobiliară, unde există cereri în continuare. În acelaşi timp, au fost mărite departamentele care îşi acoperă integral costurile şi aduc profit companiei. „În Euroest au rămas numai consultanţii de vânzări care produc, care sunt dornici să facă performanţă în continuare, trecând peste obstacolele inerente unei perioade dificile", spune Dragoteanu.

Astfel, divizia rezidenţială şi cea de terenuri din cadrul Euroest au fost redimensionate în raport cu scăderea cererilor pe aceste două segmente de piaţă. În schimb, departamentele de retail, birouri şi research au fost mărite. Aceasta, în contextul în care, de la începutul acestui an, interesul investitorilor s-a concentrat pe studii de fezabilitate, relocări de firme şi pe identificarea de oportunităţi la achiziţia de birouri şi spaţii comerciale.

Regatta are cu 50% mai puţini angajaţi

„Strategie", cuvântul cel mai des utilizat de managerii companiilor de consultanţă imobiliară în ultimele luni, stă şi pe buzele preşedintelui Regatta. Eduard Uzunov a pus repede la punct un plan cu ajutorul căruia să iasă câştigător din lupta împotriva crizei din industria în care activează.

În contextul în care sectorul de real estate e paralizat, iar puţinele tranzacţii care se încheie în această perioadă neagră a economiei nu sunt suficiente pentru a justifica un număr mare de angajaţi, Uzunov s-a văzut pus în situaţia de a renunţa la o parte dintre consultanţi.

În prezent, divizia rezidenţială a companiei Regatta, una dintre primele agenţii imobiliare mari deschise în România, a ajuns să aibă numai 10 brokeri. Cu 15 mai puţin decât anul trecut, când vânzarea de locuinţe încă nu intrase în blocaj. În prezent, compania intermediază una, maximum două tranzacţii cu proprietăţi rezidenţiale pe săptămână.

 

21 April 2009