Companiile de stat puternice creează o economie locală puternică. România are dezavantaje majore, la acest capitol, iar viitorul nu arată încurajator. Singura metodă de a schimba această situație ar fi alegerea unor echipe de management competent, care să fie conștienți de rolul cheie pe care îl au companiile de stat în crearea de valoare, în sfera publică.

37021-manageri.jpgCompaniile de stat pot crește sau dărâma economia unei țări, în funcție de cum sunt conduse. Echipa de management joacă întotdeauna un rol crucial în evoluția unei companii, dar atunci când vine vorba despre companiile de stat, lucrurile sunt ceva mai complicate. Un manager din mediul privat, de exemplu, nu este întotdeauna cea mai bună alegere pentru o instituție a statului.

„În timp, organizațiile de stat au aceleași oportunități și provocări ca și companiile private, ele au scopuri, misiuni și obiective diferite, care sunt legate de anumite aspecte ale serviciilor publice, și au și un rol social important”, explică Daniel Anghel, Liderul Echipei de Servicii pentru Sectorul Public din cadrul PwC România.

Managerii din mediul privat nu sunt întotdeauna cei mai potriviți, pentru companiile de stat

Un manager care înțelege mediul public poate aduce multiple avantaje atât companiei și angajaților ei, cât și economiei, la nivel general. Similar, un lider care nu aplică cele mai bune practici de management poate duce la pierderea valorii. Tocmai de aceea, pentru viitor, companiile publice care vor să fie profitabile nu pot exista fără un manager competent.

În viitor, companiile de stat trebuie să fie mult mai bine gestionate pentru a crea valoare adăugată și a evita competiția neloială în piețe în care companiile private sau organizațiile neguvernamentale pot livra mult mai eficient produsele și serviciile de care cetățenii au nevoie. Companiile de stat sunt o forță influentă și în continuă creștere la nivel global. Procentul de companii de stat incluse în topul Fortune Global 500 a crescut de la 9% în 2005 la 23% în 2014”, a adăugat Daniel Anghel.

Următorii trei ani ar putea fi problematici, pentru companiile de stat, după cum explică liderii acestora

Totuși, în timp ce directorii generali ai companiilor de stat sunt mai încrezători în perspectivele de creștere pe termen scurt decât omologii lor de la companiile private, ei continuă să fie mai puțin încrezători în dezvoltarea companiilor lor în următorii trei ani. Această diferență poate să fie legată de presiunea pusă din ambele sensuri: companiile să fie viabile din punct de vedere comercial și totodată să îndeplinească obiective mai puțin comerciale, ceea ce poate da naștere la compromisuri în performanța financiară pe termen scurt față de cea pe termen lung. De prea multe ori, companiile de stat sunt evaluate strict în baza rapoartelor financiare. Acest lucru este contraindicat, pe segmentul bugetar. Scopul acestor companii nu este doar acela de a produce bani, ci și de a crea un mediu social favorabil.

„Companiile de stat ar trebui evaluate și din perspectiva contribuției lor la crearea de valoare socială – o viziune integrată și holistică care să includă un număr de factori, inclusiv cel uman, social, de mediu, intelectual și de infrastructură, cât și dimensiunile financiare”, a precizat Daniel Anghel.

În rest, preocupările companiilor de stat sunt similare cu cele ale companiilor private. Printre cele mai mari probleme monitorizate de managerii din mediul bugetar sunt supra-reglementarea, disponibilitatea talentelor, răspunsul autorităților la deficitul fiscal și povara datoriilor, precum și instabilitatea geopolitică. Însă, directorii generali ai companiilor de stat sunt mai preocupați de amenințările cibernetice (68%) decât omologii lor privați (60%). Nivelul de tehnologizare joacă și el un rol important în evoluția companiilor de stat. Tehnologia digitală are potențialul de a deveni un element cheie, oferind o productivitate mai mare și rezultate mai bune, dar în același timp reducând costurile.

CITEȘTE ȘI:

13 May 2015