La cele două centre comerciale construite în Brăila poţi ajunge practic fără să intri deloc în oraş, dacă vii dinspre Bucureşti, prin Slobozia. European Retail Park se află în satul Vărsătura de lângă Brăila, în timp ce Armonia Center a fost construit la marginea oraşului, acolo unde majoritatea centrelor comerciale de pe piaţa locală se zbat să atragă vizitatori şi vânzări pentru chiriaşi.

17370-12-promenada-mall-braila.jpgParcare pe jumătate goală sau pe jumătate plină, în funcţie de cum vrei să vezi lucrurile, formaţii care îşi acordau instrumentele pe o scenă amenajată lângă patinoar şi cozi la primul KFC deschis în Brăila, oraş de peste 200.000 de locuitori.

Acestea erau coordonatele proiectului European Retail Park, unde proprietarii au inaugurat la sfârşitul săptămânii trecute o investiţie de 7,2 mil. euro pentru realizarea unui spaţiu suplimentar pentru un multiplex Cinema City cu 10 săli, un patinoar acoperit şi un food-court pentru zece restaurante.

La opt minute distanţă, pe drumul de tiruri care leagă Brăila de Galaţi, "primul lacăt pe un mall", montat acum aproape doi ani pe proiectul Armonia, este tot acolo. Proiectul este îngrădit, iar pe poartă sunt prinse două buline roşii de tablă, traversate de o dungă albă - semnalizatoarele rutiere de "interzis".

Sigla Carrefour de pe clădirea albastră a fost dată jos şi mutată tocmai la Severin, unde retailerul francez a deschis anul trecut un alt hipermarket cu o bună parte din activele magazinului de la Brăila. Emblema colorată cu Armonia este tot pe clădirea de circa 35.000 de metri pătraţi, ridicată de grupul RED, dar prin parcarea atent trasată se plimbă doar un paznic cu un baston de lemn, iar pe lângă borduri au început să crească buruieni.

Firma care deţine proiectul Armonia, Red Project Three, este în insolvenţă, iar în următoarele săptămâni administratorii ar trebui să vină cu un plan de reorganizare pentru a încerca să evite falimentul.

De cealaltă parte, sud-africanii de la NEPI încearcă să facă din European Retail Park Brăila, proiect cumpărat în 2009 pentru 63 de milioane de euro, un centru regional de cumpărături, după ce au dus suprafaţa închiriabilă a proiectului la 60.000 de metri pătraţi, unul dintre cele mai mari parcuri comerciale din ţară.

O investiţie totală de 70 de milioane de euro care se vrea să deservească un milion de locuitori din regiune, adică pe lângă oraşele Brăila şi Galaţi, alte cinci localităţi, respectiv Tecuci, Tulcea, Buzău, Focşani şi Slobozia, potrivit reprezentanţilor fondului de investiţii.

Datele macro nu arată însă foarte încurajator. Rata şomajului din judeţul Brăila este de 7,7%, peste media la nivel naţional, de 6,58%, în timp ce salariul mediu net este cu 25% mai mic decât la nivel naţional, respectiv 1.067 de lei în Brăila faţă de 1.424 lei în toată ţară.

Mai important decât aceste cifre seci este faptul că în Brăila nu există în momentul de faţă o investiţie majoră, care să creeze mii de locuri de muncă direct, dar şi pe orizontală, astfel că singura firmă din judeţ prezentă între cele mai mari 300 de companii din România este cea a sud-coreenilor de la STX, care deţin şantierul naval din localitate.

Cum au gândit în aceste condiţii investiţia sud-africanii de la NEPI, care au realizat sin­gura inaugurare semni­fica­tivă de spaţii comerciale de la înce­putul acestui an?

"Aveam o zonă în spatele centrului comercial care trebuia exploatată. (...) În prezent poţi construi spaţii comerciale "la roşu" cu un preţ de 500-550 de euro/metrul pătrat, fără a lua în cal­cul costul cu terenul", explică Michael Beux, director pe zona de dezvoltare comercială în cadrul NEPI.

Hotărârea privind extinderea proiectului a fost luată în toamna anului trecut, iar în decurs de şase luni investiţia a fost finalizată, finanţarea fiind realizată din fondurile proprii ale companiei listate pe bursele din Londra şi Johannesburg.

Care este miza? În prezent proiectul atrage 15.000 de vizitatori în timpul săptămânii şi aproximativ 25.000 în zilele de weekend, potrivit reprezentanţilor centrului comercial, care speră că vor reuşi prin extinderea proiectului să ţină oamenii în mall pentru mai mult timp şi chiar să dubleze numă­rul de vizitatori.

Reprezentanţii NEPI nu oferă detalii privind vânzările retailerilor sau veniturile obţinute din chirii. Se rezumă să declare că pe parcursul anului trecut chiriaşii au avut vânzări mai mari cu circa 15-20% faţă de anul precedent, până la aproximativ 50-60 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF.

Una dintre explicaţii pentru creşterea vânzărilor vine şi din faptul că în 2009, până la sfârşitul lunii august, în Brăila funcţionau ambele centre comerciale, iar retailerii proiectului European Retail Park au avut, cel mai probabil, de câştigat de pe urma închiderii Armonia.

Afacerile din retail nu sunt însă uşor de gestionat în această perioadă. Deşi Tiberiu Smaranda, director de dezvoltare în cadrul NEPI, spune că pe fondul creşterii vânzărilor pe parcursul anului trecut retailerii nu au mai cerut reduceri de chirii, comerciantul de mobilier Staer, aflat în insolvenţă, a lăsat gol un spaţiu de mari dimensiuni în proiectul European Retail Park, alegând să deschidă o altă unitate în interiorul oraşului.

În cadrul complexului cei mai mari chiriaşi sunt în prezent Carrefour, Bricostore, Altex, Hervis, New Yorker, Deichmann, Sprider Stores sau Reserved, iar din opt aprilie Cinema City va deschide un multiplex cu zece săli, ridicând numărul locurilor de muncă din cadrul proiectului la 450.

"Este bine la mall, nu avem timp să ne plictisim", spune una dintre vânzătoarele unui magazin de haine din cadrul mallului, deşi vineri, la orele amiezii, numărul clienţilor putea fi numărat dintr-o singură privire.

Privind din prisma faptului că pentru împachetarea şi vânzarea hainelor într-un magazin amenajat frumos, cu aer condiţionat, salariul este de cele mai multe ori mai mare decât cel al angajaţilor din producţia de textile, centrele comerciale aduc beneficii comunităţii. Pentru progres economic şi creşterea puterii de cumpărare este însă nevoie şi de alt gen de investiţii.

European Retail Park

Inaugurare: mai 2008
Suprafaţă închiriabilă: 60.000 mp
Investiţie: 70 mil. euro.
Chiriaşi: Carrefour, Bricostore, Altex, Cinema City, New Yorker
Proprietar: NEPI
Stadiu: în curs de finalizare a unei extensii de 14.000 mp, o investiţie de 7,2 mil. euro

Armonia Center

Funcţionare: toamna 2008 - vara 2009
Suprafaţă închiriabilă: 37.000 mp
Investiţie: 45 milioane de euro
Chiriaşi: Carrefour, Flanco, Samsonite, Mondex
Dezvoltator: Red Project Three
Stadiu: în insolvenţă


Sursa

4 April 2011