Dezvoltatorii centrelor comerciale din România vor sta pe ghimpi şi anul acesta. Şi asta pentru că valul de falimente şi vânzări de centre comerciale nu a trecut încă.

15947-mall_24324_55278800.jpg2011 a început în forţă cu vânzarea centrelor Vitantis din Capitală şi Moldova Mall din Iaşi de către fondul de investiţii East Balkan Properties unuia dintre parteneri, George Teleman. Valoarea tranzacţiei a fost una simbolică, de 5 euro, dar cele două malluri aveau datorii cumulate de aproape 70 de milioane de euro.

Analiştii din piaţa sunt de părere că şi anul acesta vom vedea centre comerciale care vor intra în faliment sau care vor fi vândute. Carmen Ravon, senior consultant în cadrul companiei a declarat pentru Money.ro că există centre comerciale pe piaţă care au o rată de neocupare mai mare de 30%, iar o parte dintre retaileri refuză să plăteasca chiria din lipsa vânzărilor şi/sau a traficului.

"Aceasta se traduce prin lipsa veniturilor centrului comercial şi în consecinţă imposibilitatea de a-şi plăti datoriile către bănci şi furnizorii de utilităţi", a declarat pentru Money.ro, Carmen Ravon.

De aceeaşi părere este şi Răzvan Sin, directorul departamentului de retail din cadrul companiei DTZ Echinox, care ne-a declarat că piaţa elimină produsele care nu sunt corect poziţionate şi dimensionate. "Este normal ca o galerie comercială de 15.000 mp, localizată la 2-3 km în afara unui oraş mic sau mediu să nu performeze, în condiţiile în care concurenţa beneficiază de o locaţie mult mai bună", a adăugat Răzvan Sin.

Lanţurile de hipermarketuri vor domina piaţa în următorii doi ani

O altă provocare pentru dezvoltatorii de centre comerciale va fi şi menţinerea gradului de închiriere a proiectelor, şi asta din cauza scăderiii puterii de cumpărare a populaţiei care se reflectă în scăderea volumului de vânzări.

Piaţa se va îmbogăţi anul acesta cu 8 noi malluri care vor fi livrate în toată ţara, însă acestea sunt doar o parte din proiectele planificate cu ani în urmă. Totuşi, vor fi şi dezvoltatori care îşi vor relua planurile de expansiune, mai spune Carmen Ravon.

Spre exemplu, oraşele unde oferta de spaţii comerciale moderne este redusă, vor intra în vizorul investitorilor, precum Craiova, Galaţi şi Ploieşti sau Braşov şi Timişoara. Nici estul Bucureştiului nu trebuie neglijat, deoarece aici oferta de spaţii este limitată.

În plus, cel puţin în următorii doi ani, piaţa va fi dominată de hypermarketuri, care din lipsa spaţiilor, achiziţionează terenuri şi acţionează ca şi dezvoltatori.

Un exemplu în acest sens este şi decizia anunţată a retailerului Cora, care în urma unei investiţii de 100 de milioane de euro va construi un centru comercial în Constanţa. Proiectul va avea un hipermarket, o galerie comercială de 25.000 mp, un cinematograf şi o zonă de restaurante.

De asemenea, Răzvan Sin mai spune că vom vedea şi extensii ale proiectelor existente, care performează şi pentru care există interes din partea retailerilor. În ceea ce priveşte chiriile, analişti întrebaţi de Money.ro spun că anul acesta cel mai probabil tarifele vor stagna, deşi, spune Răzvan Sin, e posibilă o uşoară creştere din a doua jumătate a acestui an.

Ce trebuie să facă dezvoltatorii în acest an pentru a face faţă concurenţei

"Este foarte important ca administratorii de centre comerciale să creeze premizele atragerii de discounteri pe toate segmentele şi pe crearea unui mix de retaileri cât mai interesant, precum branduri care s-au dovedit competitive pe piaţa din România, din domenii precum cel alimentar, fashion, mobilă, electronice.

Orice centru comercial trebuie să afle răspunsul la întrebările: «De ce vin cumparatorii la mine? » şi «De ce nu vin cumparatorii la mine? », care magazine nu au vânzări suficiente şi care ar trebui înlocuite. De asemenea este important ca aceştia să ia măsuri pentru a asigura un trafic foarte bun şi către spaţiile cu o mai mică vizibilitate, precum spaţiile de la etaj. Totodată, administratorii trebuie să cunoască foarte bine publicul ţintă şi să adapteze strategiile de marketing şi promovare către aceste categorii, nu către reţetele clasice de evenimente sau spectacole", a mai adăugat Carmen Ravon pentru Money.ro.

Ce malluri de deschid anul acesta

1. Electroputere Shopping City, 55.000 mp - Craiova

2. Maritimo Shopping Center, 48.130 mp - Constanţa

3. Palas, 40.000 mp - Iaşi

4. Oradea Shopping City, 25.000 mp - Oradea

5. EuroMall, 24.000 mp Galaţi

6. Uvertura City Mall, 15.000 mp - Botoşani

7. Vitan Outlet, 12.300 mp - Bucureşti

8. Policolor Shopping Center, 12.655 mp - Bucureşti

Sursa: DTZ Echinox


Sursa

10 January 2011