Firmele fug de chiriile mari ale spaţiilor de pe arterele principale bucureştene

Până şi supermarketurile preferă mall-urile decât să construiască de la zero

Mall-urile au câştigat meciul cu spaţiile stradaleSpaţiile comerciale din cadrul mall-urilor câştigă din ce în ce mai mulţi chiriaşi, deoarece acestea oferă chirii mai mici comparativ cu spaţiile stradale.

Anul acesta, numărul de spaţii stradale disponibile va continua să crească în primul semestru, şi numeroşi comercianţi vor închide locaţiile neprofitabile sau îşi vor reduce suprafeţele existente, se arată într-un comunicat al companiei BNP Paribas Real Estate România.

Acest fenomen se datorează, în primul rând, chiriilor mult prea mari ale zonelor stradale. "Începutul anului 2008 a adus o uşoară creştere a chiriilor medii pentru spaţiile stradale, de aproximativ 10-15%. La sfârşitul anului, în condiţiile cererii mai scăzute şi dificultăţilor economice, chiriile au stagnat, înregistrând chiar o uşoară scădere. În cea de-a doua jumătate a lui 2008, chiriile au atins un nivel maxim de 120-130 euro mp/lună pentru spaţii stradale ultracentrale de până la 75 mp, în timp ce pentru spaţiile mai mari de 75 mp chiriile au fost 80-90 euro/ mp/lună.

În zonele secundare, chiriile au variat între 45-75 euro/mp/lună, iar la periferie între 20-30 euro/mp/lună", este explicat în documentul citat. Dar în cazul galeriilor comerciale chiriile s-au menţinut în general la acelaşi nivel cu cel înregistrat în 2007. Principalii factori ce au determinat nivelul chiriei au fost suprafaţa închiriată, numele chiriaşului şi condiţiile de închiriere. Pentru suprafeţele mai mari, chiriile s-au situat între 25-40 euro/mp/lună, iar pentru spaţiile de până la 75 mp, între 100-120 euro/mp/lună.

În acelaşi timp, analiştii de la BNP Paribas Real Estate România arată că s-a simţit o scădere bruscă a ritmului de extindere a reţelelor bancare, instituţiilor financiare non-bancare şi lanţurilor de farmacii, iar coroborată cu nivelul foarte ridicat al chiriilor comparativ cu calitatea spaţiilor oferite, au determinat scăderea cererii pentru spaţiile stradale ultracentrale în 2008.

Chiriaşii cei mai importanţi ai centrelor comerciale sunt retailerii

Potrivit comunicatului, în 2008 activitatea de închiriere a rămas la fel de intensă.

Un procent important din nivelul crescut al cererii a provenit din partea supermarket-urilor şi hypermarket-urilor care au decis să devină principalii chiriaşi în cadrul mall-urilor, în detrimentul iniţierii unor investiţii "greenfield".

Billa a devenit principalul chiriaş din City Mall şi Liberty Center, în timp ce Carrefour va fi chiriaş principal pentru Grand Arena Mall în zona de sud a oraşului. Alte două lanţuri comerciale importante, Real şi Cora, şi-au anunţat intenţia de a contracta suprafeţe de mari dimensiuni în cadrul proiectelor AFI Cotroceni Park şi Sun Plaza, în momentul în care acestea vor fi finalizate.

Perioada standard de închiriere pentru spaţiile comerciale situate în centrele comerciale a rămas de 5-7 ani, până la 10 ani pentru chiriaşii principali (peste 2.500 mp închiriaţi), cu clauze de înnoire/întrerupere a contractului.

Noile lansări de centre comerciale anunţă o bătălie acerbă pe clienţi

În ciuda contextului economic şi a evoluţiei pieţei imobiliare, în 2008 segmentul spaţiilor comerciale a rămas încă activ, continuând trendul ascendent din anii anteriori. Condiţiile economice aflate în continuă deteriorare au modificat planurile de extindere ale unora dintre comercianţi şi dezvoltatori. Totuşi, 2009 va fi anul în care vor fi finalizate unele proiecte importante aflate în ultimele faze de construcţie. Se estimează că vor fi adăugaţi la stocul existent încă aproximativ 240.000 mp suprafaţă construită.

Odată cu finalizarea acestor proiecte, competiţia va deveni puternică, în special în zona de sud a Bucureştiului, unde vor funcţiona 3 mall-uri: City Mall, Grand Arena Mall şi Sun Plaza Mall.

O situaţie similară va exista şi în vest, unde într-un perimetru relativ restrâns vor fi concentrate 3 centre comerciale importante: Plaza România, Liberty Center şi AFI Cotroceni Park.

În zona de vest va exista competiţie ridicată şi pe alte segmente. La ieşirea către autostrada A1 sunt amplasate două parcuri de retail (Militari Shopping Center şi West Park) ce formează o aglomerare comercială.

Sursa

13 March 2009