Magistrala 5 de metrou pare să aducă mai multe probleme decât beneficii, atât în prezent, cât și în viitor. Construcția ei pare să aibă drept componentă absolut necesară sacrificarea orașului. De la începutul lucrărilor până în prezent, parcurile s-au transformat în locuri de parcare, cei care au ghinionul să locuiască pe traseu văd cum casele se prăbușesc peste ei din cauza săpăturilor, traficul pe parcursul săpăturilor a devenit o provocare căreia nimeni nu mai poate să îi facă față, iar toate aceste probleme nu par să aibă șanse de rezolvare, pentru următorii ani. Mai mult, ele ar putea continua chiar și după terminarea lucrărilor. În unele zone, săpăturile nu par să țină cont de calitatea terenului, ceea ce ar putea pune în pericol viețile călătorilor, după inaugurarea noii magistrale.

39723-santier_metrou.jpgMagistrala 5 de metrou este un proiect necesar pentru București, nimeni nu contestă acest lucru. Dar modul în care proiectul a fost pus în aplicare pare să fie unul cel puțin problematic. Oameni de rând, victime ale indiferenței autorităților, ONG-uri, ingineri și geologi au contestat calitatea acestor lucrări și au scos în evidență pericolele cu care se confruntă și se va confrunta Bucureștiul, dacă proiectul va continua în același fel. Cei mai afectați sunt, momentan, locuitorii cartierului Cotroceni, care s-au întrunit pentru a trage un nou semnal de alarmă referitor la neajunsurile Magistralei 5.

Sunt case cu structură de rezistență fisurată, care aduc riscul propagării fisurilor în toată zona. Sunt infiltrații, risc de epidemie, zgomot, praf, canalizări sparte, carosabil distrus, trafic blocat, precum și o lipsă totală de predictibilitate, comunicare și transparență a Metrorex și a autorităților locale. Iar acestea sunt doar câteva dintre problemele care afectează în prezent cartierul Cotroceni”, se arată într-o declarație a grupului de inițiativă InCotroceni.

Un grup inițiativă solicită oprirea lucrărilor, până la regândirea proiectului

Toate aceste probleme au fost sesizate autorităților în repetate rânduri, de către mai multe persoane sau grupuri de inițiativă, dar momentan, asemenea mesaje sunt ignorate complet. Locuitorii zonei Cotroceni caută dreptate, dar mai întâi doresc oprirea sursei de probleme: oprirea sau regândirea săpăturilor. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, atunci pericolul nu va rămâne doar unul prezent, care îi vizează strict pe cei care locuiesc în zonele șantierelor Metrorex, ci se va referi la siguranța orașului. În viitor, când metroul va circula pe acest traseu, călătorii ar putea fi amenințați de surparea tunelului.

„Am fost surprinși cum de Metrorex și Astaldi nu au prevăzut apariția unor astfel de situații, având în vedere faptul că se știa că terenul din Cotroceni este mai degraba instabil, zona fiind o fostă mlaștină. Asta poate crea o mare  problemă de siguranță a circulației în metrou, care poate afecta întreaga comunitate din București”, a declarat unul dintre inițiatorii consultării publice.

„Eu locuiesc la etajul doi, iar când Metrorex sapă vertical, casa se zguduie ca și cum ar fi un cutremur de gradul 6. Pereții s-au fisurat, la fel cum s-a întâmplat la toate clădirile din zona gropii, iar structurile de rezistență au fost afectate”, explică Octavian Penea, locuitor al zonei.

În urma acestei ultime întâlniri între victimele Magistralei 5, o nouă petiție va fi depusă la Metrorex. Prin aceasta, cetățenii afectați își exprimă îngrijorarea față de desfășurarea lucrărilor și solicită transparență și acces la informații publice. Momentan, informații precum ontractul de achiziție publică, proiecte tehnice, autorizații sau avize sunt dificil de accesat. De asemenea, petiția mai solicită un plan de replantare a spațiului verde și, cel mai important, consultarea comunității înainte de a lua decizii care să afecteze viața locuitorilor.

CITEȘTE ȘI:

 

16 March 2016