Locuintele, in expectativaIn cadrul Zilelor Biz compania Atisreal a prezentat primul studiu al pietei imobiliare din Bucuresti realizat in colaborare cu revista Biz. Pe segmentul spatiilor rezidentiale concluziile prezentate au fost urmatoarele:

În 2008, pe segmentul rezidenţial a continuat tendinţa de creştere a ofertei, iniţiată în ultimii doi ani. Ca urmare a înăspririi condiţiilor economice, incepand cu trimestrul 3 dezvoltatorii au adoptat o atitudine moderata.Potentialii cumparatori, atât investitorii cât şi utilizatorii finali, au o atitudine de expectativă ce a determinat scăderea numărului tranzacţiilor.

In primul semestru din 2008 numarul locuintelor finalizate a fost aproape similar cu cel inregistrat in primele 6 luni din 2007.In contextul economic actual multi dezvoltatori si-au revizuit planurile prin amanarea/stoparea unor proiecte. Dificultatile in obtinerea finantarii vor duce la scaderea numarului de dezvoltatori eligibili pt. imprumuturi bancare, fiind afectat numarul proiectelor viabile.
Nivelul actual al stocului de apartamente aflate la vanzare, vehiculat pe piata, nu este concludent, avand in vedere ca o parte din el face parte din proiecte ce nu vor fi finalizate.

In primul semestru din 2008 investitorii privati si alti jucatori din domeniul imobiliar au inceput sa dea semne de nervozitate, incepand sa-si vanda portofoliile. Fondurile oportuniste şi-au redus semnificativ prezenţa pe piaţă locală, transformându-se din cumpărători în vânzători, creand premizele pt. dezvoltarea pietei rezidentiale secundare.

Strategiile de vanzare au fost revizuite, prin oferirea unor produse specifice si adoptarea unor politici de pret atractive dublate de campanii promotionale. Diferentierea conceptului proiectelor a devenit un aspect cheie pe segmentul rezidential. Pe masura ce piata rezidentiala devine tot mai competitiva, strategiile de dezvoltare se vor baza pe un nivel crescut de receptivitate la caracteristicile cererii. Dezvoltatorii vor imbunatati conceptele generale ale proiectelor, concentrandu-se asupra adaptarii la standardelor clientilor si mai putin asupra ratei profitului.

Maturizarea pietei rezidentiale se va realiza o data cu:

-Alinierea profiturilor dezvoltatorilor din Romania la cele obtinute in alte tari

-Dominatia pietei de catre dezvoltatori profesionisti, experimentati

-Educarea cumparatorilor in sensul nivelului asteptarilor si a auto-evaluarii capacitatilor financiare

4 December 2008