Dinamica pietei de retail din provincie, unde au fost anuntate peste 100 de malluri pentru urmatorii trei ani, atrage marii investitori specializati in real estate, cea mai recenta tranzactie fiind derulata de grupul financiar francez Natixis, care a preluat pentru 90 de milioane de euro parcul de retail din Targu-Mures, dezvoltat de compania belgiana BelRom.

Tranzactiile cu centre comerciale vor continua si anul acesta odata cu intrarea pe piata a unor jucatori puternici precum ING Real Estate (Olanda), Natixis (Franta), Sonae Sierra (Portugalia), DEGI, divizia imobiliara a nemtilor de la Allianz sau GE Real Estate (SUA). Interesul marilor jucatori din piata este tot mai pronuntat pentru centre comerciale in afara Capitalei, in orase cu peste 100.000 de locuitori. Investitorii mizeaza pe marjele mari inregistrate la inceputul activitatii acestor centre, cand nu au concurenta, iar traficul de vizitatori este foarte ridicat, piata fiind departe de a fi saturata.

Chiriasii prefera intrarea si ocuparea rapida a unor piete pe care nu se aflau, in detrimentul investitiilor in zone deja acoperite. Pe masura ce numarul de centre comerciale va creste si in aceste orase din provincie, ca in Bucuresti, traficul si vanzarile vor scadea, iar afacerea ar putea sa-si piarda din atractivitate. Aceasta este explicatia tranzactiilor rapide, imediat dupa si chiar inainte de finalizarea constructiei de catre dezvoltatorul initial.

Astfel, compania belgiana de dezvoltare imobiliara BelRom a vandut recent parcul de retail din Targu-Mures intr-o tranzactie de circa 90 de milioane de euro catre o subsidiara a grupului financiar francez Natixis, care a preluat anul trecut si cladirea de birouri America House din Capitala. Natixis a fost in competitie cu alti trei investitori pentru preluarea proiectului.

Francezii au anuntat anul trecut ca vizeaza achizitii in Romania dupa ce a strans 377 mil. euro pentru un fond de real estate, PPW II Real Estate, din care face achizitiile.

Administratorul fondului este AEW Europe in portofoliul caruia se afla si imobilul de birouri America House, preluat anul trecut in urma unei tranzactii de 120 mil. euro, nivel record pe piata de birouri.

BelRom este la a doua tranzactie pe piata locala, dupa ce la finalul anului 2006 a vandut primul parc de retail finalizat la Sibiu catre fondul britanic de investitii North Real Estate, intr-o tranzactie de 83 de milioane de euro. Pe segmentul parcurilor de retail, alaturi de BelRom mai sunt prezenti jucatori precum grecii de la Omilos, Priceton Investments sau actionarii proiectului Baneasa, care au in dezvoltare cel mai mare parc de retail din Romania.

Potrivit reprezentantilor BelRom, care pregateste vanzarea altor doua proiecte anul acesta, centrele comerciale din provincie se tranzactioneaza la un randament cuprins intre 6,75% si 7% in euro pe an, iar pana la mijlocul acestui an nivelul va cobori la 6,5%.

Achizitiile de pe piata de retail s-au tinut lant anul trecut, cand tinta principala a investitorilor au fost orasele din provincie, din cauza deciziei companiei Anchor Group de a pastra in portofoliu cele doua centre comerciale pe care le detine pe piata locala, Plaza Romania si Bucuresti Mall.

Un alt centru comercial preluat in ultimele doua luni este Arena Mall din Bacau, care a fost achizitionat in proportie de 50% de compania portugheza de dezvoltare imobiliara Sonae Sierra, proprietarul mallului River Plaza din Ramnicu Valcea, pentru circa 40-45 de milioane de euro. Centrul comercial era detinut de omul de afaceri Ovidiu Budeanu, care detinea circa 90% din companie, restul actiunilor fiind in posesia unui alt partener roman.

Sursa

31 January 2008