Singurele evenimente ale comertului de anul viitor: deschiderea a 10 magazine H&M in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Constanta si Brasov Leroy Merlin, un retailer de bricolaj, se pregateste sa intre in Bucuresti si Craiova.
Tabloul investitiilor in sectorul imobiliar va ramane in mare parte intunecat si anul viitor din cauza refuzului capitalului strain, dar si intern de a finanta noi afaceri in real estate-ul autohton. Cu cateva notabile exceptii, marii dezvoltatori vor continua sa ne evite si anul viitor. Impresia de indiferenta fata de oferta imobiliara romaneasca a fost confirmata la ultimul mare targ de retail organizat la Cannes, spune Razvan Sin, director al Retail Department din cadrul DTZ Echinox. „In strategiile si planurile de expansiune ale retailerilor sau developerilor prezenti la MAPIC, Romania se afla pe ultimul loc in ceea ce priveste intentia de expansiune. Cea mai fierbinte si dorita destinatie din regiunea est-europeana este Polonia, urmata de Ungaria", declara Razvan Sin.
Contextul conturat este cu atat mai deprimant pentru lumea consultantilor si agentilor imobiliari din Romania cu cat retailul a fost si va continua sa fie, aparent, cel mai activ segment de dezvoltari imobiliare din tara. Romania prezinta inca o discrepanta intre asteptarile proprietarilor si dorinta potentialilor cumparatori, fapt care inhiba incheierea tranzactiilor. „Suntem de parere ca activitatea investitionala in 2011 va avea retailul in prim-plan, urmat de segmentul de birouri. Proprietatile imobiliare cu un grad scazut de risc, cu contracte de inchiriere pe termen lung, amplasate in locatii premium vor reprezenta tinta investitorilor", crede Cristian Ustinescu, Investments Director, DTZ Echinox.
„Sectorul de retail si cu precadere segmentul «big box», care asigura venituri pe termen lung, cu angajament solid, suscita un interes aparte, imbinand beneficii din doua perspective: venituri sigure pe termen lung si un castig suplimentar obtinut dintr-o administrare eficienta. Acest segment este bine reprezentat in Romania, cu un numar mare de proiecte de tip «big box» sustinute de ancore mari de tip FMCG (bunuri de larg consum) si de operatori de bricolaj, tara noastra avand unul dintre cele mai ample portofolii controlate de investitori individuali", crede Ustinescu.
10 intr-un an
Pe piata de retail, doar o mana de companii mai au planuri de extindere in Romania. De regula, aceste expansiuni se deruleaza prin companiile-mama ale unor retaileri deja prezenti in tara. Insa anul viitor vom avea si cateva new-entry-uri. Vorbim in principal de cele zece magazine pe care vrea sa le deschida retailerul de haine H&M in Romania si intrarea pe piata de bricolaj extern a unuia dintre cele mai puternice branduri franceze - Leroy Merlin.
H&M este singurul retailer de talie europeana care va avea o intrare de proportii pe piata romaneasca anul viitor, declara Razvan Sin, director al Retail Department din cadrul DTZ Echinox, care spune ca deschiderea magazinelor H&M va fi o premiera nu doar pentru piata romaneasca, ci si pentru retailer, care pentru prima oara deschide intr-o tara 10 noi unitati in doar un an. „Stim ca in primavara H&M va deschide concomitent cinci magazine in cinci locatii diferite din Bucuresti. Este vorba despre mallurile Unirea Shopping Center, Baneasa Shopping City, AFI Cotroceni, Plaza Romania si Bucuresti Mall. Despre cea de-a sasea locatie, din Sun Plaza, nu este inca nimic confirmat. Toate magazinele se vor deschide in aceeasi zi", declara Sin. Anul acesta, departamentele de comunicare ale mallurilor in cauza au desfasurat campanii de informare prin care incercau sa atraga un plus de publicitate, anuntand ca detin intaietate in ceea ce priveste deschiderea primului magazin H&M. In fapt, toate cele cinci magazine vor fi deschise in aceeasi zi. Restul de cinci vor fi inaugurate in toamna anului viitor, locatiile devoalate de catre reprezentatul DTZ fiind mallurile Maritimo (fost Polus Constanta), Unirea (Brasov) si cele din reteau Iulius din Timisoara, Cluj-Napoca si Iasi (Palas).
Concurenta pe bricolaj
O alta intrare noua pe piata de retail va viza segmentul comertului de bricolaj. Leroy Merlin este a saptea retea internationala de bricolaj care intra pe piata din Romania incepand cu anul viitor, cand va deschide prima unitate in cadrul centrului comercial Colosseum din Chitila (Bucuresti). Cea de-a doua unitate comerciala Leroy Merlin ar putea fi deschisa la Craiova, in incinta viitorului centru comercial Electroputere, declara reprezentantul DTZ Echinox, firma care se ocupa de inchirierea centrului din Craiova.
Piata centrelor comerciale de bricolaj din tara este dominata de companiile Praktiker si Bricostore, retaileri in egala masura de talie europeana, comparabili cu companii precum Mr. Bricolaj, care are peste 550 de magazine la nivel mondial sau Leroy Merlin (236).
Insa sectorul are o prezenta activa si din partea retailerilor romani, precum Dedeman sau Ambient. Primul este de fapt si singurul retailer romanesc care continua expansiunea. Avand deja o retea de 21 de magazine, firma urmeaza sa deschida in februarie 2011 primul sau magazin din Cluj-Napoca, amplasat in zona fostei uzine Tehnofrig. In schimb, una dintre cele mai puternice retele din Transilvania, Ambient, a pus stop programului de extindere a lantului de magazine. In prezent, divizia de retail a companiei este formata din 12 centre comerciale aflate in principalele orase din centrul tarii. Ioan Ciolan, directorul general al Ambient, spune ca, momentan, planurile de dezvoltare prevad consolidarea diviziei de distributie, firma neavand proiecte de deschidere a unor noi unitati comerciale, nici macar in Bucuresti (unde are un puternic centru logistic). De altfel, in acest punct al dezvoltarii pietei de bricolaj din Capitala, Ambient nu considera oportuna intrarea pe piata bucuresteana, considerata extrem de congestionata. Dintre retaileri romani de bricolaj, doar Dedeman mai are doua unitati comerciale in Bucuresti, dar care sunt asiduu concurate de lanturi straine precum Praktiker, Bricostore, OBI, Mr. Bricolage, Hornbach si bauMax. Acestora li se va alatura in a doua parte a anului viitor si retailerul Leroy Merlin.
30 November 2010