Peste 60% dintre investitorii care intră pentru prima dată pe piaţa din România sunt din domeniul fashion, arată un studiu CBRE. Adică producători sau distribuitori de îmbrăcăminte, accesorii şi încălţăminte. La extrema cealaltă, doar 6% dintre investitorii noi aleg să deschidă magazine alimentare la noi.

17049-mall.jpg61% dintre mărcile noi care au deschis magazine în România în ultimele 18 luni sunt din segmentul fashion. Un paradox, dat fiind faptul că stocul modern de centre comerciale a scăzut cu 38% în aceeaşi perioadă de timp. La sfârşitul anului trecut, stocul modern de centre comerciale se situa la 2,2 milioane mp.

Chiria prime, atât cea pentru spaţiile stradale (70 euro/mp/lună), cât şi cea pentru centre comerciale (50 euro/mp/lună) a rămas stabilă în ultimele două trimestre ale anului 2010. Trebuie precizat faptul că există o variaţie semnificativă între chiriile nete efective dintr-un centru comercial, chiar pentru domenii de activitate similare", se arată într-un comunicat CBRE.

Terenurile mari, ale fostelor fabrici, rămân în continuare preferatele investitorilor

Consumul în scădere este un alt argument care se bate cap în cap cu această preferinţă a investitorilor. Studiile INS arată că volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia celui cu maşini şi motociclete), a înregis¬trat o scădere cu 5,7% în prima lună a acestui an, comparativ cu ianuarie 2010. În domeniul alimentar, de exemplu, unde s-a simţit de asemenea o scădere considerabilă a consumului, doar 6% dintre investitorii care au intrat în România în ultimele 18 luni au ales să îşi plaseze banii. Activ a fost şi segmentul baruri şi restaurante. 19% din investitorii noi au ales să investească în acest segment.

„Comercianţii şi, în special ancorele din domeniul alimentar şi bricolaj, au fost extrem de activi în a căuta oportunităţi pe segmentul terenurilor în oraşele mari. Aceşti comercianţi caută terenuri de dimensiuni mari, de preferinţă foste fabrici sau parcele cumpărate cu intenţia de a dezvolta proiecte rezidentiale. Peste 51% din volumul tranzacţiilor de terenuri din 2010 au avut ca obiect terenuri pe care se vor dezvolta centre comerciale", mai spun cei de la CBRE.

Comercianţii mari, care ocupă spaţii de vânzare de peste 1.000 mp, au intrat pe piaţă direct prin compania mamă. Pe de altă parte, în cazul suprafeţelor de sub 500 mp, francizele sunt mai des întâlnite. Analiza consultantului imobiliar CBRE a luat în calcul peste 30 de mărci care au deschis primele magazine la noi în ultimele 18 luni.


15 martie 2011